Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Hej,

myślę że wspólnymi siłami warto zrobić taki słownik pojęć dla początkujących.

 

Dodatkowo dobrym pomysłem oprócz uporządkowania wszystkiego alfabetycznie i wytłumaczenia po krótce w miarę łopatologicznie o co chodzi w danym pojęciu dołączyć jakiś link gdzie można by było dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat.

 

Bump mapping

- (inaczej mapowanie wypukłości) - technika teksturowania, która symuluje niewielkie wypukłości powierzchni, bez ingerencji w geometrię obiektu 3D.

Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Bump_Mapping

 

Grafika koputerowa: http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Grafika_komputerowa

 

Normal mapping

- zastępowanie oryginalnych normalnych obiektu normalnymi zapisanymi na mapie.

Linki:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Normal_mapping

 

Oświetlenie globalne

- (ang. Global illumination) - model oświetlenia, w którym każdy obiekt na scenie oświetlany jest zarówno przez światło emitowane bezpośrednio ze źródła światła, jak również przez światło odbite od innych obiektów na scenie (w przeciwieństwie do oświetlenia lokalnego, gdzie obiekty oświetlane są wyłącznie bezpośrednio przez źródło światła).

Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Global_illumination

 

Photon mapping

- (technika map fotonowych) – technika symulowania realistycznego rozkładu oświetlenia.

Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Photon_mapping

Renderer

- (inaczej raytracery) - programy służące do renderingu scen wykonanych w programach do tworzenia grafiki 3D.

Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Renderer

 

Rendering

- komputerowa analiza modelu danej sceny i utworzenie na jej podstawie dwuwymiarowego obrazu wyjściowego w formie statycznej lub w formie animacji.

Linki:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Rendering

http://en.wikipedia.org/wiki/Rendering_%28computer_graphics%29

 

Rigging

- przygotowanie obiektu do animacji, wyposażenie go w tzw kości

Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Rigging

 

Siatka

- dwa lub więcej wielokątów połączonych ze sobą krawędziami, które tworzą model. Obiekty trójwymiarowe reprezentowane w ten sposób można w łatwy sposób poddawać różnym modyfikacjom i deformacjom.

Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Siatka_%28grafika_3D%29

 

Tekstura proceduralna

- tekstury,które są tworzone na podstawie określonych procedur matematycznych (algorytmów). Charakteryzuje je praktycznie nieskończona dokładność, bowiem w odróżnieniu od tekstur bitmapowych, kolor punktu jest funkcją współrzędnych rzeczywistych, a nie całkowitych. Możliwe jest więc dowolne powiększanie takiej tekstury – oczywiście na tyle, na ile pozwala precyzja obliczeń.

Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Tekstura_proceduralna

 

Teselacja

- dzielenie wygenerowanych podczas tworzenia obrazu 3D wielokątów na mniejsze, dzięki czemu wyświetlany obiekt może być dokładniej narysowany.

Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Teselacja

 

UV Mapping

- nakładanie dwuwymiarowego obrazu na trójwymiarowy obiekt. Siatka obiektu 3D transformowana jest na płaszczyznę jako 2-wymiarowy obraz. Tekstura UV posiada zatem tylko 2-wymiarowe współrzędne: „U” i „V”, zamiast „X”, „Y”, „Z” znanych z teksturowania w trójwymiarze. Po tak przygotowanej mapie można malować, tworząc teksturę UV i nałożyć ją na obiekt 3d. Tworzy to efekt malowania po powierzchni obiektu

Linki:

http://pl.wikipedia.org/wiki/UV_mapping

http://en.wikipedia.org/wiki/UV_mapping

 

UVW mapping

- w przeciwieństwie do zwykłego UV Mapping, UVW Mapping składa się z trzech współrzędnych. Trzecia współrzędna pozwala w złożony sposób składać teksturę na nieregularnej powierzchni. Każdy punkt na mapie UVW odpowiada punktowi na powierzchni obiektu.

Linki:

http://en.wikipedia.org/wiki/UVW_mapping

http://oman3d.com/tutorials/3ds/texture_stealth/ - UVW mapping tutorial

 

V-ray

- silnik renderujący wykorzystywany do w programach do tworzenia grafiki 3D, który korzysta z zaawansowanych technik jak: algorytm globalnego oświetlenia, mapowanie fotonowe (photon mapping), irradiance map oraz directly computed global illumination.

Linki:

http://pl.wikipedia.org/wiki/V-ray

http://www.max3d.pl/tut.php?id=42 - v-ray material tutorial

http://www.max3d.pl/tut.php?id=265 - tutorial oświetlenia w outdoor w v-ray'u

http://restorer.pl/tutorial1.html - V-ray tutorial

http://www.vrayelite.com/ - inne tutoriale

http://www.vray-materials.de/ - materiały do v-ray

http://www.chaosgroup.com/ - strona producenta

http://www.spot3d.com/vray/help/150SP1/ - zbiór wiadomości i tutoriali z v-ray'a

Edytowane przez sensitize
  • Odpowiedzi 6
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Napisano

Wiesz to na razie taki początek, chciałbym żeby to było rozbudowane i jeśli masz lepszą definicję to podaj. Jeśli coś jest oczywiste, to po prostu piszę skrót i daję link jakiś odnoszący gdzie można znaleźć więcej informacji.

Napisano (edytowane)

Ok faktycznie, zaraz to zedytuję :)

 

Niby najłatwiej jest kupić książkę - ale to są zawsze koszta ;)

Edytowane przez sensitize

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności