Skocz do zawartości
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Max3D.pl

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Napisano

Witam wszystkich.

Zwracam się z prośbą o pomoc. Mianowicie szykuję się do testu kwalifikacyjnego na studia z grafiki 3D. No i mam podane kilka zagadnień, które będą obowiązywać. Pozycje książkowe raczej ciężko odnaleźć, więc szukam w necie. Dlatego chciałem prosić o potwierdzenie czy to, co znalazłem o danym zagadnieniu jest prawidłowe czy nie. Co nieco już w 3ds robiłem, więc niektóre pojęcia jak np. extrude są mi znane. Proszę też o ewentualne korekty, rady, sugestie.

Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

 

P.S.

Nie bardzo wiedziałem, gdzie założyć ten wątek. W przypadku wybrania złego działu proszę o przeniesienie do bardziej pasującego.

 

 

Zagadnienie nr 1

 

Techniki modelowania brył

 

Modelowanie - proces tworzenia i modyfikacji obiektów trójwymiarowych za pomocą specjalizowanego programu komputerowego, zwanego modelerem. Modeler dostarcza zestawu niezbędnych narzędzi, a także często zbioru podstawowych figur (primitives), np. prostopadłościanów, kul, torusów i innych, które można wykorzystać od razu przy budowaniu obiektów.

 

1. Podstawowe:

 

Obiekty 3D są przeważnie budowane z siatek wielokątów lub definiowane przy pomocy krzywych bądź powierzchni parametrycznych (np. płaty Beziera, NURBS). Siatka wielokątów ma tę przewagę, że łatwo można deformować obiekt (np. skręcać, wyginać, stosować system kości), z kolei krzywe parametryczne w naturalny sposób tworzą gładkie powierzchnie.

 

2. Złożone

 

Modelowanie bardziej skomplikowanych obiektów jest możliwe dzięki kilku technikom:

 

a) nadawanie dwuwymiarowym przekrojom głębokości, poprzez przesuwanie przekrojów wzdłuż ścieżki (wektora) - extrudowanie; w niektórych programach możliwe są dodatkowe działania na przekrojach, np. obroty, skalowanie, czy nawet zmiana przekroju na poszczególnych odcinkach ścieżki

 

b) tworzenie brył obrotowych, poprzez obrót dwuwymiarowych przekrojów wokół osi - lathe

 

c) CSG - Constructive Solid Geometry - definiowanie brył przez operacje boolowskie (suma, różnica, iloczyn) na innych bryłach

 

d) subdivision surfaces – nieskomplikowana bryła tworzy „zarys” obiektu, natomiast algorytm nadaje jej bardziej obły, organiczny kształt (poprzez rekursywny podział powierzchni i interpolację za pomocą krzywych parametrycznych)

 

e) mapy wysokości (ang. height map) — technika modelowania terenów, w której wysokość punktu jest powiązana z kolorem (jasnością) pikseli na bitmapie

 

f) metakule (ang. metaballs) — tworzona jest powierzchnia, dla której wartości w polu skalarnym są jednakowe, projektant rozmieszcza w przestrzeni trójwymiarowej źródła tego pola – początkowo wykorzystywano centralnie promieniujące punkty (których obraz jest podobny do zlewających się kul), obecnie używa się także promieniujących odcinków i płaszczyzn

 

g) drzewa i krzewy są modelowane albo za pomocą L-systemów (zestaw reguł produkcji gramatyki formalnej służący do tworzenia graficznych tworów o fraktalnej budowie), albo w specjalizowanych programach symulujących cykl życia roślin

  • Odpowiedzi 2
  • Wyświetleń 914
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano
  • Autor

Niestety temat już nie ważny :/ Z powodu zbyt małej ilości chętnych kierunek nie zostanie uruchomiony :( Szkoła to pjwstk w Bytomiu a kierunek Grafika 3d gier komputerowych. No to chyba jedno z marzeń właśnie prysło. Wiem, powiecie tutoriale, ale z tutoriali chyba takiego zagadnienia jak motion capture się nie da nauczyć, a tam cała pracownia była do tego i oddzielny przedmiot. Ech, no zawsze pod górkę :/

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.