Skocz do zawartości

finalRender: Tutorial - Oswietlenie sceny mapa HDR


AravaL

Rekomendowane odpowiedzi

Vitam wszystkich.

Chcialbym wam przedstawic taki nieduzy tutorial, ktory ostatnio zrobilem.

Jest to moj pierwszy tutorial... wiec napewno ma wiele bledow i niedociagniec.

 

Tutorial ten dotyczy Oswietlenia sceny mapami HDR (glownie na finalRenderze, choc nie tylko). Z tego co wiem, sporo osob ma z tym problemy.

Mam nadzieje ze ten tutorial komus pomoze.

 

Oswietlenie HDRI

 

Pozdrawiam.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 5
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Bardzo ladnie - prosto i zrozumiale napisales! Pozwole sobie umiescic temat na gorze, oraz wrzucic link do niego, na mojej stronie w dziale Render GI :)

-------------------------------------------

Tylko jedna uwaga, sorry ze sie wtracam do Twojego tekstu, wiec juz mowie o co chodzi:

Jesli chodzi o sytuacje w FinalRender\'ze - to Twoj tekst mowi nie calkiem o oswietleniu, a o odbiciu mapy HDRI w scenie! Aby dodatkowo oswietlic scene np. ta sama mapa HDRI - ktora sie odbija w czajnikach, nalezy ja uzyc (instance lub copy) w fRGlobals > Sky Lite, i ustawic jej \"moc swiecenia\". Wowczas scena zostanie doswietlona bez fizycznego zrodla swiatla! Nalezy wtedy dosc rozwaznie ustawic parametr Exposure, bo bardzo latwo jest przeswietlic scene, natomiast do eliminacji niechcianych artefaktow (jasli wystapia) sluzy opcja HDRI Cover Angle, ktora zwiekszamy w razie potrzeby.

W Brazilu jak sam napisales istnieje opcja USE ENVIRONMENT SETTINGS - wiec taki zabieg nie jest konieczny! Nie wiem ja jest w V-Ray\'u

 

- Jesli chcesz to dodaj ta informacje do swojego tekstu!

 

pozdr

Marek

 

 

[Edited on 21-3-2003 by MareG]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Vitam.

Chcialem Ci podziekowac za wrzucenie tego tutka na gore stronki, jak i za umieszczenie linka na twojej stronie.

 

Adek - Tutorial jest jeszcze w fazie... mozna powiedziec testow ;)... jednak jak bedzie gotowy, niezwlocznie Cie zawiadomie.

 

Co do uwag: dodalem informacje o HDRI Cover Range do tutka.

 

Teraz mi troche niezrecznie, poniewaz zamierzam podwazyc slowa najwiekszego speca od finalRendera w Polsce... :)

 

Tak wiec, chyba nie masz racji co do wstawienia mapy HDR do Sky Lighta. Wystarczy ja wlozyc do Environmenta. Nie wiem, moze to dlatego ze mam finalRendera Stage-0 v1.5?

Na potwierdzenie moich slow daje drobne testy:

Scenka jest ta sama scenka z mojego tutoriala.

Jedno przyciemnione Omni- Multiplier=0.1. fR Globals: Ambient Multiplier=1.0

HDRI Exposure=0

1. Tu wlozylem mape HDR tylko do Environmenta z maxa.

 

1-env.jpg

 

2. Tu wlozylem tylko do Sky Lighta

 

1-skyl.jpg

 

3. Ostatecznie przetestowalem mapy w Environmencie i SkyLightcie.

 

1-env+sky.jpg

 

Jak widac na testach, nie ma roznicy w oswietleniu miedzy Environmentem, a Sky Lightem. Natomiast mapy w dwoch slotach, powoduja wzajemne sumowanie natezenia oswietlenia... tak z tego przynajmniej wywnioskowalem ;)

 

To na razie tyle.

 

Pozdrawiam.

 

[Edited on 21-3-2003 by AravaL]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeanalizowalem cala sytuacje i okazuje sie ze masz racje, ale ja tez mam poniekad racje!

I kolejny problem zostal ponizej mam nadzieje wyjasniony do konca.

Juz tlumacze o co tutaj chodzi:

Faktycznie okazuje sie ze mapa HDR podlozona jako Environment niedosyc ze odbija sie w obiektach z ustawionym reflection to stanowi tez zrodlo swiatla - czyli tak jak to opisales (patrz sytuacja 1 testu ponizej).

Ta sama mapa podlozona jako Sky Lite staje sie kolejnym zrodlem oswietlenia i sumuje sie razem z Environmentem czego efektem jest znaczne przeswietlenie sceny.

Jednak mozna nakazac finalowi aby nie bral pod uwage oswietlenia powstalego z mapy w Environment - wylaczajac funkcje CONSIDER BACKGROUND (panel fRGlobals > GI > adv. controls)

Tylko ze wowczas nie mozna zmieniac natezenia swiatla Sky Lite regulujac wartosc parametru obok okienka z kolorem (patrz sytuacja 5 testu ponizej)

dlaczego?

- poniewaz wartosc ta jest pobierana bezposrednio z wartosci ekspozycji ustawionej dla danej mapy HDR w jej wlasnych opcjach (sekcja HDRI > Exposure)

gdybys chcial sumowac oba efekty bez przeswietlenia to oczywiscie wystarczy uzyc dwoch NIEZALEZNYCH materialow Bitmap HDR - jeden dla odbic w Environment, a drugi jako mapa Sky Lite ze ZNACZNIE zmniejszona wartoscia ekspozycji np. -3 (zalezy od nasycenia samej mapy)

 

1. Sytuacja normalna czyli taka, jaka opisales w tutorialu:

- Environment HDRI map

- GI wlaczone

- Sky Lite = OFF (wylaczony)

 

hdr1.jpg

 

2. Sytuacja mieszana taka, jaka sie zasugerowales:

- Environment HDRI map

- GI wloczone

- Sky Lite = ON (ta sama mapa HDR co w Environment)

 

hdr2.jpg

 

3. Sytuacja wg mojej mysli:

- Environment HDRI map

- GI wlaczone

- Consider Background = OFF (wylaczony!)

 

hdr3.jpg

 

4. Sytuacja mieszana wg mojej mysli:

- Environment HDRI map

- GI wlaczone

- Consider Background = OFF (wylaczony!)

- Sky Lite = ON (ta sama mapa HDR co w Environment)

 

hdr4.jpg

 

5. Sytuacja porownawcza - czyli to co zaobserwowales bez roznicy!:

- Environment HDRI map = WYLACZONY

- GI wlaczone

- Sky Lite = ON (ta sama mapa HDR co w Environment)

 

hdr5.jpg

 

Jak to wyglada w praktyce?

Nie ma konkretnych zasad, albo stosujesz obie techniki (sytuacja 2) ustawiajac rozne wartosci ekspozycji dla map HDRI, albo wlaczasz CONSIDER BACK. (sytuacja 4) i olewasz ekspozycje i oswietlenie z environmenta - ktory bedzie TYLKO odbijal sie w materialach/obiektach z reflection...

 

Wiec kazdy niech robi jak mu odpowiada - albo miesza te techniki albo stosuje niezaleznie przez \"consider\'a\", albo tylko jedna z nich, albo nawet sam Raytracing bez zadnego ENV HDRI.............

 

AAA juz mi sie nie chce tlumaczyc wiecej, tak juz pewnie namieszalem ze nikt tego nie pojmie :D

Wiec zycze milego weekendu.

 

pozdr

 

P.S.

ufff czy ten finalRender przestanie nas wszystkich kiedys zaskakiwac???? Uzytkownicy Brazila pewnie nie maja takich niespodzianek:)

P.S. 2

Dzieki za uznanie, ale wcale nie jestem zadnym tam ekspertem :) po prostu z natury jestem bardzo dociekliwy i nie wystarczy mi TYLKO wlaczyc magicznego przycisku o nazwie np. GI aby otrzymac rendering - lubie wiedziec co bedzie sie dzialo po wlaczeniu jednego z takich \"magicznych\" przyciskow :P

 

[Edited on 21-3-2003 by MareG]

 

[Edited on 22-3-2003 by MareG]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności