Hej,
myślę że wspólnymi siłami warto zrobić taki słownik pojęć dla początkujących.
Dodatkowo dobrym pomysłem oprócz uporządkowania wszystkiego alfabetycznie i wytłumaczenia po krótce w miarę łopatologicznie o co chodzi w danym pojęciu dołączyć jakiś link gdzie można by było dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat.
Bump mapping
- (inaczej mapowanie wypukłości) - technika teksturowania, która symuluje niewielkie wypukłości powierzchni, bez ingerencji w geometrię obiektu 3D.
Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Bump_Mapping
Grafika koputerowa: http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Grafika_komputerowa
Normal mapping
- zastępowanie oryginalnych normalnych obiektu normalnymi zapisanymi na mapie.
Linki:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Normal_mapping
Oświetlenie globalne
- (ang. Global illumination) - model oświetlenia, w którym każdy obiekt na scenie oświetlany jest zarówno przez światło emitowane bezpośrednio ze źródła światła, jak również przez światło odbite od innych obiektów na scenie (w przeciwieństwie do oświetlenia lokalnego, gdzie obiekty oświetlane są wyłącznie bezpośrednio przez źródło światła).
Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Global_illumination
Photon mapping
- (technika map fotonowych) – technika symulowania realistycznego rozkładu oświetlenia.
Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Photon_mapping
Renderer
- (inaczej raytracery) - programy służące do renderingu scen wykonanych w programach do tworzenia grafiki 3D.
Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Renderer
Rendering
- komputerowa analiza modelu danej sceny i utworzenie na jej podstawie dwuwymiarowego obrazu wyjściowego w formie statycznej lub w formie animacji.
Linki:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rendering
http://en.wikipedia.org/wiki/Rendering_%28computer_graphics%29
Rigging
- przygotowanie obiektu do animacji, wyposażenie go w tzw kości
Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Rigging
Siatka
- dwa lub więcej wielokątów połączonych ze sobą krawędziami, które tworzą model. Obiekty trójwymiarowe reprezentowane w ten sposób można w łatwy sposób poddawać różnym modyfikacjom i deformacjom.
Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Siatka_%28grafika_3D%29
Tekstura proceduralna
- tekstury,które są tworzone na podstawie określonych procedur matematycznych (algorytmów). Charakteryzuje je praktycznie nieskończona dokładność, bowiem w odróżnieniu od tekstur bitmapowych, kolor punktu jest funkcją współrzędnych rzeczywistych, a nie całkowitych. Możliwe jest więc dowolne powiększanie takiej tekstury – oczywiście na tyle, na ile pozwala precyzja obliczeń.
Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Tekstura_proceduralna
Teselacja
- dzielenie wygenerowanych podczas tworzenia obrazu 3D wielokątów na mniejsze, dzięki czemu wyświetlany obiekt może być dokładniej narysowany.
Linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Teselacja
UV Mapping
- nakładanie dwuwymiarowego obrazu na trójwymiarowy obiekt. Siatka obiektu 3D transformowana jest na płaszczyznę jako 2-wymiarowy obraz. Tekstura UV posiada zatem tylko 2-wymiarowe współrzędne: „U” i „V”, zamiast „X”, „Y”, „Z” znanych z teksturowania w trójwymiarze. Po tak przygotowanej mapie można malować, tworząc teksturę UV i nałożyć ją na obiekt 3d. Tworzy to efekt malowania po powierzchni obiektu
Linki:
http://pl.wikipedia.org/wiki/UV_mapping
http://en.wikipedia.org/wiki/UV_mapping
UVW mapping
- w przeciwieństwie do zwykłego UV Mapping, UVW Mapping składa się z trzech współrzędnych. Trzecia współrzędna pozwala w złożony sposób składać teksturę na nieregularnej powierzchni. Każdy punkt na mapie UVW odpowiada punktowi na powierzchni obiektu.
Linki:
http://en.wikipedia.org/wiki/UVW_mapping
http://oman3d.com/tutorials/3ds/texture_stealth/ - UVW mapping tutorial
V-ray
- silnik renderujący wykorzystywany do w programach do tworzenia grafiki 3D, który korzysta z zaawansowanych technik jak: algorytm globalnego oświetlenia, mapowanie fotonowe (photon mapping), irradiance map oraz directly computed global illumination.
Linki:
http://pl.wikipedia.org/wiki/V-ray
http://www.max3d.pl/tut.php?id=42 - v-ray material tutorial
http://www.max3d.pl/tut.php?id=265 - tutorial oświetlenia w outdoor w v-ray'u
http://restorer.pl/tutorial1.html - V-ray tutorial
http://www.vrayelite.com/ - inne tutoriale
http://www.vray-materials.de/ - materiały do v-ray
http://www.chaosgroup.com/ - strona producenta
http://www.spot3d.com/vray/help/150SP1/ - zbiór wiadomości i tutoriali z v-ray'a