Witam użytkowników ZBrusha - to mój pierwszy post na tym forum.
Od niedawna próbuję zorientować się możliwościach ZBrusha a zwłaszcza filozofii pracy bazującej na... rzeczywistości - czyli po prostu rzeźbieniu a nie profilowaniu (prowadnicami, profilami itp). Oglądam tutki etc ale ćwiczenia praktyczne w ZBrushu to póki co bardziej raczkowanie aniżeli realna nauka.
Nie ukrywam, iż kilkanaście lat doświadczeń w programach inżynierskich nie pomaga mi w rozgryzaniu ZBrusha. O ile przyzwyczajenie z pewnością z czasem dają się przezwyciężać, o tyle wątpliwości jakie mam już teraz co do zaangażowania się w ZBrushu dotyczą jednej kwestii. W zasadzie można tu mówić o ogólnej filozofii programu: jednostek projektu i praktyczne jej używanie w trakcie pracy (rzeźbienia).
ZBrushem zacząłem interesować się nie z zamiarem tworzenie modeli figuralnych a raczej tworzenia modeli ornamentów (kamiennych, gipsowych itp). I tu mam podstawową wątpliwość - jaką strategię postępowania przyjmować zamierzając wykonać np ornament choćby ramy do obrazu, która jak wiadomo ma określone gabaryty (szerokość, wysokość, grubość). Nie mogę zorientować się jak te informacje o konkretnych gabarytach wyjściowych ramy zastosować w ZBrushu. Jak w ZBrushu (ZModeler) rozciągnąć część modelu w lewo czy w prawo o określoną ilość jednostek (cm, m...) ?
W związku tym:
A) czy ZBrush wystarczy do wymodelowania takiej ramy (o zadanych gabarytach) od samego początku ?
B) czy może najpierw powinienem skorzystać z innego softu (np Rhino), wymodelować zasadniczą bryłę ramy (o określonych gabarytach), która potem przydekoruję ornamentem w ZBrushu ?
Jednym słowem: czy w ZBrushu "przesuwanie/rozciąganie/obracanie..." daje się wykonać z zadeklarowaniem odległości/kąta czy przeciwnie większość tych operacji to działania "z ręki/na oko" (gdyż to wystarcza do działań ogólnie rzecz ujmując: artystycznych) ?
PS. Sorry za przydługą treść - swoje wątpliwości chciałem przedstawić w określonym kontekście moich wymagań użytkowych kierowanych do ZBrusha