Jump to content

Fotorealistyczne oświetlenie - exterior


Recommended Posts

Witam,

mam pytanie, jak najlepiej oświetlać scenę exterior, ujęcie dzienne, słoneczne, aby uzyskać bardzo fotorealistyczny efekt ?

Sam vray sun, czy może hdri + vray sun, sam hdri, czy jeszcze inne pomysły ?

 

Obecnie oświetlam za pomocą Vray sun + sky, + niebo jako Vraylightmtl nałożony na półkulę, ale efekt średnio mnie zadowala.

Tutaj przykład:

TPzd8wd.jpg

Mam wrażenie że te kolory są taki mdłe strasznie, nie ma to nic wspólnego z fotorealizmem.

 

Pytanie, czy to kwestia samego oświetlenia czy też ustawień renderu ?

 

Obecnie z ustawień renderu mam:

- Color mapping - reinhard, burn value 0,4

- Image filter - catmull rom

 

Vray 3.6.

 

Na co zwrócić uwagę i które parametry zmieniać żeby podciągnać znacząco jakość renderów exteriorów ?

 

Jakieś tutoriale też mile widziane :)

Link to comment
Share on other sites

Czemu używasz oprócz VraySun i VraySky jeszcze półkuli z narzuconym VraySky jako Vraylightmtl ??? To może być przyczyna prania kolorów i generalnie "niebieskich" wszystkich barw i odcieni. W rzeczywistości VraySun i VraySky powinny wystarczyć, trzeba sterować mocą słońca jak i mocą świecenia nieba plus dobranie balansu bieli, korekcja krzywymi i levelami i kontrastem. Światlo masz też prawie pionowo z góry, pora południowa na równiku, to nigdy nie wygląda dobrze.

Link to comment
Share on other sites

Sugerowałem się tutaj wizualizacjami z evermotion, ale im te rendery wychodzą dużo lepiej niż mi ;)

Czyli wywalić półkulę z niebiem i operować samym VraySun + Sky ?

Kiedyś próbowałem jeszcze oświetlać VraySun + hdri wsadzona w VrayLight na dome, ale wychodziło fatalnie.

 

Jeszcze odnośnie Image filter - ostatnio zmieniłem Catmul Rom na Area 1.5, czas renderu zmniejsza się o połowę, ale trzeba wyostrzyć w PS. Czy taka zmiana i wyostrzanie nie wpłynie na jakość finalnych renderów ?

Link to comment
Share on other sites

Popróbuj VraySky plus VraySun. HDR jest super, ale nie masz zbyt dużej możliwości kontrolowana pory dnia (kąta nachylenia słońca), jedna mapa HDR - jedna pora dnia (chyba że zaczniesz HDR obracać lekko w pionie to możesz obniżyć lub podwyższyć słońce). Nie używaj NIGDY Vraylight do liczenia oświetlenia na scenie. To jest dla lokalnych rozwiązań typu ekran telewizora żeby świecił w pokoju...ale nie żeby całą scene oświetlić. Image Filter - nigdy nie używam wyostrzania w czasie renderu. Wyostrzam w posprodukcji po to by mieć kontrole nad tym co ma byc ostre na 400% a co tylko na 100%. Najczęściej używam albo Lanczos albo Area (zależy jak małe detale przeważają na scenie). Do wyostrzania finalnych renderów używam sztuczki z HighPass FIlter. Poszukaj na youtube, parę kliknięć w Potoshopie, a efekt o wiele lepszy niż wyostrzanie prosto z Vray'a.

Link to comment
Share on other sites

Tu masz świecone wnętrze plus zewnętrze tylko VraySKy (Ale poddane obróbce materiałem ColorCorrection w 3Ds Max - pamiętaj że kolor nieba też możesz zmieniać w samym maxie i sterować nasyceniem kolorow nieba) i Vray Sun. VraySun miało moc około 0.2 a Size Multiplier na 8 albo 10, nie pamiętam już. W oknach wstawione obiekty Plane z materiałem typu PORTAL.Reszta to delikatna postprodukcja.

Słońce jest nisko - godzina 8:45 około ustawione.

f5c1e364284185.5acd2bb8759b7.jpg

ced3af64284185.5acd2bb87386e.jpg

 

Pozdro i powodzenia!

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy