Jump to content

GI, światło a skala sceny


 Share

Recommended Posts

Proszę o wyrozumiałość bo dopiero poznaje Maxa.

 

Problem polega na tym, że robie sobie siatke w AutoCadzie, bo mi sie lepiej i szybciej tam tworzy. Potem przerzucam ją do Maxa. W AutoCadzie przyjmuje, że jedna jednostka to 1cm, także potem w Maxie np pokój ma 400x400 jednostek czyli 4x4 metry. Jeżeli używam standardowych świateł to wszystko da sie oświetlić, problem pojawia sie gdy chcę włączyć GI. Używam default'owego renderera. Aby włączyć GI

włączam w zakładkach takie opcje:

1. Zakładka Advance Lighting -> radiocity

2. Advance Lighting -> Radiosity Mesh Paramiters -> Global subdivison settings ustawiam na Enable.

3. Advance Lighting -> Rendering Paramiters -> Re-Used direct.....

Potem żeby było ładniej przełączam przy renderingu na Render direct....

4. Advance Lighting -> Radiosity Processing Paramiters -> start

 

No i liczy liczy liczy.... i wychodzi czarny ekran przy renderze, chociaż wcześniej bez GI było ok. Po całym dniu siedzenia zajarzyłem, że trzeba przeskalować scene tak, żeby z 400x400 jednostek miała ok 40x40 jednostek czy nawet mniej. Wtedy zaczyna "coś" być widać. No i mam pytanie.

0. Czy coś źle ustawiam przy GI?

1. Jak to działa? Jaką skale sobie przyjąć w Maxie żeby wszystko było ok? Czy przyjąć, że 1 jednostka to 1 metr?

2. Czym sie różni używanie świateł standardowych od fotometrycznych? Jakie to ma znaczenie przy używaniu GI - Mam na przykład żarówke 75W - super, ale taka żarówka ma jakąć "moc świecenia" i jak dostosować do niej wielkość sceny (czyli pytanie nr 1). I jak ustawić moc żarówki w danym pomieszczeniu, bo czasem z GI wychodzi b. ciemno, a po zmniejszeniu sceny wyszła ona oświetlona b. jasnym światłem?

3. Czy GI działa tylko ze światłami fotometrycznymi czy również ze standardowymi?

4. Jeżeli używam GI to często cienie nie są widoczne, musze użyć innego źródła światła żeby pojawiły sie cienie, ale nie rozumiem tego, bo przecież GI "liczy" ilość światła emitowanego przez źródła i odbitego od ścian wiec czy GI liczy potem odbicia od 2 źródeł? Czy należy policzyć GI z jednym światłem, a potem dodać drugie śwaitło i już nie liczyć GI tylko renderować?

 

Trochę tego dużo, ale może ktoś mnie naprostuje i poświęci 5 minut na wytłumaczenie mi tego nad czym siedziałem cały dzień (16 godzin)??

 

P.S. Prosiłbym o odpowiedz w punktach, wtedy bedzie wiadomo do jakiego pytania jest odpowiedź innym na pewno też sie przyda.

 

Z góry dziekuję.

Link to comment
Share on other sites

a nie lepiej w maxie (customize > units setup > metric) ustawic ? potem w Grid & Snaps settings ustawic home grid co 1 m

 

importowanie z autocada z resize w centymetrach czy tam metrach w zaleznosci w jakiej skali byl roboiony model ?

 

nie pracuj na Genetic units maxa ... ;] ustaw sobie jakies jednostki ;]

Link to comment
Share on other sites

@2. swiatelka fotometryczne mamja sprecyzawana "moc swiecenia" i dlatego nalezy uzywac ich wtedy gdy masz scene modelowana w "realnych" jednostkach - takimi swialami o wiele latwiej oswietlic scene np jakies wnetrze, bo wiesz ile "fizycznie" np twoich zarowek 75W jest potrzebnych zeby bylo jasno w pokoju o takich a takich wymiarach, jezeli jescze walczysz GI przy tych fotomertycznych swiatlach uzyskasz b. realist. symulacje oswietlenia

3. dziala z tym i tym, ale b. realist. oswietlenie (oczywiscie przyzalozeniu ze bedziesz mial pomiessczenia... scene w odpowiedniej rzeczywistej skali) uzyskasz z apomoca fotometrycznych swialtel (do tego celu zostaly one wlasnie stworzone

4. jezeli uzywasz radiosity i nie widzisz cieni lub sa one rozmyte tak ze prawie ich nie widac, to najprawdopodobniej musisz zwiększyc gestosc siatki na jaka algorytm radiosity sobie dziali siatke modeli sceny (domyslnie to chyba 200 jednostek) innym powodem moze byc to ze swoja scene nie mialesc w odpowiedniej skali i moze wystarczy tylko przeskalowac ja do odpowiedniej (rzeczywistej) i bedzie good

 

pozdr, boba

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy