Napisano 5 Maj 200618 l Witam Mam problem z modelem dwóch przecinajacych się cylindrów.. Problem nr1 : w jaki sposób po połaczeniu ich ( albo attach albo boolean ) zaokrąglić powstające krawędzie styku? Problem nr 2 : załóżmy, że chcę zrobić prześwit ( ekstruduję sobie polygona na czole cylindra do wewnątrz ), tak by uzyskać dwie przecinające się rury. Skąd biorą się krawędzie w środku? W jaki sposób mogę zbudować dwie przecinające się rury? Rysunki : http://andrzej_pf.ovh.org/rury.jpg Z góry dzięki za pomoc :)
Napisano 5 Maj 200618 l He He. No niestety nie obejdzie się bez zabawy z siatką :-) Obiekt boolowski najpierw przekonwertuj do Mesha i zaraz po tym do Poly. Unikniesz w ten sposób boleanowskich skutków ubocznych. 1. No najlepiej nadać modyfikator meshSmooth ale żeby wyszło z tego coś dobrego to musisz poczytać trochę o hi-poly modeling. Siatka musi być odpowiednio zmodyfikowana po operacjach boolowskich. 2. No najlepiej przez środek puścić dodatkowy walec i booleanem odjąć ten objekt od walca. Jedno jest pewne. nieuniknione są ręczne poprawki.
Napisano 6 Maj 200618 l Ja bym zrobił tak: 1. Ustawiasz widok front albo left i nadajesz pionowemu cylindrowi modyfikator edit poly 2. W propeties tuby zamrażasz ją (freeze) i odznaczasz show frozen in gray 3. Zaznaczasz cylinder i znajdujesz w rolecie edit geometry funkcję cut 4. Klikasz na nią i wycinasz koło w miejscu tuby (z jednej i z drugiej strony) 5. Wybierasz polygony wewnątrz okręgu i naciskasz delete. Robisz to z obu stron masz już otwór co do zaokrąglenia: 1. Zaznaczasz wszystkie krawędzie u obu podstaw walca. 2. Używasz funkcji chamfer z odpowiednią wartością a potem jeszcze raz tyle że z dużo mniejszą (aby trochę zagęścić i upłynnić siatkę) 3. Zaznacz polygony podstaw razem z zaokrągleniami i nadaj im smoothing groups na np 3 4. Zastosuj modyfikator sommooth i zaznacz grupę 3. Nie zapomnij kliknąć ppm w okno widoku i wybrać unfreeze all Powinieneś być zadowolony
Napisano 6 Maj 200618 l Obiekt boolowski najpierw przekonwertuj do Mesha i zaraz po tym do Poly. Unikniesz w ten sposób boleanowskich skutków ubocznych. czy to faktycznie działa ? Pytam ponieważ nie wiem jaką funkcję spełnia edit mesh- nie włączałem nigdy i jak to miałoby wpłynąć na kolejne edit poly. Ale wiem :) że boool botrafi zadać ból.
Napisano 6 Maj 200618 l Jeśli chodzi o coś takiego -> http://img233.imageshack.us/my.php?image=70zv1.jpg , to oto mała instrukcja: 1. http://img231.imageshack.us/my.php?image=19vy.jpg - przygotowujemy kształt to wycięcia. 2. http://img70.imageshack.us/my.php?image=26rd1.jpg - wycinamy obiekt, polygony, zaznaczone na czerwono kasujemy. 3. http://img80.imageshack.us/my.php?image=31dq.jpg - kopiujemy obiekt, obracamy o 90 stopni, dopasowujemy, wierzchołki styku "weldujemy". 4. http://img135.imageshack.us/my.php?image=44le3.jpg - zaznaczamy krawędzie styku na zewnątrz i wewnątrz -> http://img152.imageshack.us/my.php?image=56yq.jpg 5. http://img224.imageshack.us/my.php?image=68ix1.jpg - dwu krotnie używamy, narzędzia chamfer raz z wartością 5, a drugi raz z wartością 2 (tak było przynajmniej w moim przypadku). I to już koniec ;) Przy większych wartościach Chamfer'a można uzyskać jeszcze płynniejsze kształty (25, 10) http://img227.imageshack.us/my.php?image=89ju.jpg Pozdrawiam Jagi
Napisano 6 Maj 200618 l dziękuję wszystkim za pomoc, zrobiłem tak jak zaproponował Jagi. Wyszło super, dokładnie o to mi chodziło. Thx :)
Napisano 6 Maj 200618 l heh też se zrobiłem dla testu fajnie wychodzi... ale sie spytam przy wycinaniu tego bolku z pierwszego cylindra zostały mi takie gupie vertexy w środku krawędzi wokół wyciętej dziury... które potem poprawiałem recznie... czemu coś takiego powstało?
Napisano 7 Maj 200618 l Hmmm no cóż Boolean nie jest idealny. Im bardziej kanciasta rura, tym przy wycinaniu bedzie mniejsze ryzyko zagmatwania siatki. W max'ie 5 miałem takie problemy, ale w max'ie 8 nawet przy Tube'ie o gęstej siatce, nic złego już się nie działo. Oczywiście pojawiają się też dziwne linie na poly'gonach, znaznaczonych na czerwono, na drugim rysunku. Naszczęście one i tak zostają usunięte, więc nie ma problemu :).