Skocz do zawartości

edycja poszczegolnych kosci w IK Chain


Lato

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Chcialem zapytac czy jest taka mozliwosc by w animacji, wbrew temu jak cala strukture ustawia IK Chain (HI Solver) zmienic kat nachylenia konkretnej kosci. Nie pomaga blokowanie wychelenia kosci, poniewaz noga wygina sie teoretycznie tak jak by mogla, z tym, ze wchodzi mi pod powierzchnie ziemi - (animacja siadu psa). Chcialem sie wiec dowiedziec jak zapanowac nad poszczegolnymi koscmi przy uzyciu IK chain. Zmiana struktury kosci raczej nie wchodzi w gre.

 

Bardzo prosze o podpowiedz czy taka edycja jest mozliwa i ewentualnie jak to zrobic :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 9
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Hmmm.... uzywasz IK, wiec kosci sa kontrolowane teraz przez ten solver. Poruszasz IK Handlem. To jest wlasnie roznica miedzy FK, a IK.

 

Opisz dokladnie problem, wrzuc jakis screen, bo mysle, ze jest inny sposob na jego rozwiazanie, niz edycja kosci po podpieciu IK.

 

Nie zapomnij dodac jakiego softu uzywasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uzwyam 3d MAXa

 

Dokladnie chodzi o animacje siadu psa. Wczesniej uzywalem 4 solverow na zakonczeniu lap do animacji biegu i nie moge juz tego zmienic. Problem polega na tym, ze gdy piesek siada, to zamiast zginac glownie noge w kolanie to zgina ja przy piencie i cala tylnia czesc nogi zapada sie pod ziemie. Po prostu HI solver trzyma jego lapy na powierzchni, natomiast pieta zapada sie pod ziemie gdy obnize glowna kosc kregoslupa. Noga powinna zgiac sie bardziej w kolanie niz w koscte i tego nie jestem w stanie ustawic, a najwiekszym problemem jest to, ze nie moge dodac wiecej lancuchow teraz, bo zepsuje to animacje biegu i chodu - musza pozostac te 4 solvery przy lapach. Z gory dzieki za odpowiedz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety, jednym IK tego nie zalatwisz fajnie:)

 

Uzyj 2 lub 3, jak na moim screenie.

 

Legenda:

 

Masz 3 IK chainy, oznaczone 1, 2 i 3.

 

Handle 2 i 3 linkujesz (Select and Link) z Dummy 1.

 

Teraz Dummy 1 i Handle 1 linkujesz z Dummy 2 (moze byc gdziekolwiek i wygladac jakkolwiek; narysowalem go w tym miejscu dla przejzystosci).

 

 

Teraz noge kontrolujesz dummiesami. Dummy 2 kontroluje cala noge, a Dummy 1 kontroluje "stope".

 

Punkt obrotu stopy i calej nogi zalezy od polozenia Pivot Pointa Dummiesow.

 

Mam nadzieje, ze udalo mi sie to jasno.... wyjasnic ;)

 

Jakby cos nie szlo, to pytaj.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki, za chwile bede kombinowal.

Moglbys mi jeszcze wyjasnic co oznacza termin handle? :)

 

wszytsko fajnie dziala, wielkie dzieki... mam jeszcze jeden problem. Kiedy linkuje drugi dummy, w tym pierwszym chrzania sie wszytskie ustawienia krzywych animacji. Np. krzywa Y przeskakuje na Z. Jesli wczesniej obnroce dummy 2 o 90 stopni to znowu wystepuje, jakies dziwne przesuniecie pozycji Y dummy 1. Generalnie niby zachowuje swoje ruchy, ale robi w nich jakis balagan. Zalezy mi, zeby jego ustawienia zostaly jak wczesniej.

 

Jesli mogbys mi narysowac lub tylko napisac, jak optymalnie powiazac przednia lape to by;bym wdzeczny ( ew. czy inne czesci szkieletu tez robic na lancuchach, czy tylko lapy)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moze sprobuj podpiac swievela (jakos tak to sie pisalo) zamiast dodawac nowe lancuchy powinno zalatwic to cala sprawe. Da ci on kontrole nad kierunkami zgiec kosci. Tak czy siak ciezko poprawic riga juz po zanimowaniu. To tak jakby robic unwarpa, poczym sie okazuje, ze musisz dodac pare polygonow i wtym momencie wszystko zaczyna sie chrzanic. Sprboj z swievelem podepnij go pod kosc udowa a zanimuj go tylko przy siadzie, nie wiem czy to pomoze w tym przypadku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety. Po zanimowaniu trudno jest zmienic rig tak, zeby nic sie nie spieprzylo :/

 

IK Handle to pojecie z Mayki, wiec nie wiem czy tak samo nazywa sie to w Maxie, ale to nic innego, jak ten "krzyzyk" na koncu lancucha IK ;) Uchwyt po prostu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności