Skocz do zawartości

Oswietlenie wnetrza przy pomocy HDRI


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

 

Chcialbym oswietlic wnetrze prostego boxa przy pomocy HDRI. Chodzi mi o to, zeby swiatlo przedostalo sie do srodka, ale nie zostalo z niego wypuszczone. W boxie nie bedzie zadnych okien i otworow. Czy jest to mozliwe?

 

Pozdrawiam

  • Odpowiedzi 17
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Dzieki Tomala. Zrobilem tak. Na boxa narzucilem modysikator NORMAL i tam jest zaznaczona funcja flip normals. Naciskam F9 i otrzymuje ciemny obraz. Jak odznacze flip normal to otrzymuje bardzo prosty render (tak jakby bez GI).

Nalozyc mape HDRI na boxa - czyli w diffuse?

Napisano

Umieść kamerę wewnątrz boxa. A i jak chcesz mieć scenkę oświetloną przez samo hdri to zrób byle jakie światło w scenie i je wyłącz żeby się pozbyć defaultowego światła. Mapę hdri ja wrzucam do kanału diffuse i self illumination.

Napisano

Troche obciach, ale nie moge znalezc self illumination. Czy to jest gdzies w ustawieniach materialu? Aha i jeszcze co zrobic, zeby nie bylo widac tej mapy HDRI. chcialbym, zeby oswietlenie bylo z HDRI, ale zeby nie bylo widac textury

Napisano

Jeszcze przyszlo mi co innego do glowy. Czy mozna zrobic cos takiego, ze od wewnetrznej strony sciany ustawiam normalny material, a od zewnetrznej ustawiam transparent? Wtedy teoretycznie cala iluminacja HDRI powinna sie dostac do srodka. Wlasnie cos takiego kombinuje z Vray2side material, ale ja nakladam taki material na sufit to po wyrenderowaniu ma on jednolita barwe, jasniejsza niz sasiednie sciany.

Napisano

Oł shit! to dział V-Ray'a sorry znowu nie spojrzałem nie wiem jak to w v-ray'u zrobić on ma swój materiał i tam się gdzieś tą mapę wrzuca a ja o standard materiale z maxa pisałem. Sorry jeszcze raz za wprowadzenie w błąd.

Napisano

Tomala. No ładnie. A ja sie tu mecze i glowkuje :) ale dzieki za pomoc :p

Peter_muler. A nie ma mozliwosci zrobic to z HDRI. Chcialbym, zeby to oswietlenie bylo zroznicowane i zeby byly ciekawe refleksy?

  • Like 1
Napisano

Wyłącz generowanie cieni przez obiekt boxa. Oświetlenie z envmapy idzie z nieskończoności, dlatego robienie takich myków jak próbujesz zrobić jest dość skomplikowane i nie koniecznie przyniesie spodziewany rezultat. Lepiej w środek boxa wsadzić zwykłe światło omni, albo vray sphere i nadać mu natężenie według mapy HDRI.

Napisano

vraylight z włączonym skylight portal + hdri w environment, działa bo sprawdzałem ale słabo bo nie liczy light cache. Najlepiej tak jak mówił Hynol albo prościej zmniejsz na boxie visibility z tym że będzie gorszy efekt

Napisano

Peter_muler. Wyprobowalem Twoja metode. Zgodnie z helepem Vraya skylight portal dziala tylko jezeli vralight besposrenio poprzedza envirement. Czyli w moim przypadku to odpada bo mam boxa zabudowanego ze wszystkich stron. A jak zrobie otwor w boxie i tam przystawie swiatlo z wlaczonym portalem dla envirementu to dziala to bardzo dobrze (nawet z light cache), ale mam bardzo duze ziarno. Zastanawiam sie, czy to nie wina mapy z tym ziarnem (rozdzieczosc 720x720)

Hynol. To co mi napisales to juz dla mnie wyzsza szkola :( Nie moge znalezc obu tych rzeczy, czyli: generowania cieni przez boxa i nadanie swiatlu natezenia wedlug mapy hdri? Szukalem w vraylight jakiegos miejsca, zeby wrzucic tam mape, ale nic takiego nie ma.

 

Pozdrawiam

Napisano

Generowanie cieni przez boxa - prawy klik na obiekt -> properties ->cast shadow ->odzanczyć.

 

Z mapką HDRI będzie działało światlo typu dome light Vrayowskie (faktycznie plane i sphere nie mają opcji bitmapy) albo inne standartowe (omni) - bitmapa musi być ustawiona w trybie enviroment i typ zależny od rodzaju HDRKI (spherical najczęściej). Jeżeli świecisz z omni to dodatkowo trzeba flipnąć HDRKę w pionie bo to działa na zasadzie projekcji z punktu.

Napisano

Dzieki Hynol. A mam jeszcze inne pytanie przy okazji tego tematu. Peter_muler napisal, zeby uzyc skylight portal. Zaczalem sie tym bawic z normalnym interiorem i to rozwiazanie bardzo przypadlo mi do gustu ze wzgledu na znakomite cienie jakie uzyskuje sie przy takim oswietleniu bez wstawiania slonca. Cienie sa bardzo miekkie, wyrazne i nadaja wnetrzu niesamowitej realnosci. Zauwazylem tez, ze pare osob na tym forum stosuje ten tym oswietlenia - skylight portalem.

Sciagnalem sobie z netu paczke 200MB map HDRI i zaczalem je testowac na bardzo prostej scenie. Moje spostrzezenia sa takie:

- nie kazda mapa daje wyrazne cienie (wyprobowalem wszystkie warjanty ich ksztaltow)

- mapa w malej rozdzielczosci pozwala uzyskac render znacznie szybciej, ale tez duzo gorsze sa cienie.

- trzeba ustawic lepsze parametry renderu, zeby nie bylo bledow

- jak wlacze Light Cache to nastepuje spora zmiana kolorow w porownaniu z IRR+QMC

 

No i teraz moje pytania. Jak mozna samemu stworzyc sobie taka mapke, zeby zawsze panowac nad tymi cieniami. Bo po wielu moich probach do tej pory nie wiem kiedy uzyskam mocne cienie, a kiedy i ch wcale nie bedzie. I kiedy taki typ oswietlania pozwoli w szybkim czasie uzyskac przyzwoity render.

I jeszcze jestem ciekawy, czy jest mozliwe stosujac LC uzyskac takie same kolory co przy IRR+QMC.

 

Tutaj podaje render jednego z forumowiczow z efektem cieni, o ktory mi chodzi

http://img169.imageshack.us/my.php?image=ladaiu1vk1.jpg

 

Czy jest moze jeszcze inny sposob na uzyskanie takiego renderu?

Pozdrawiam

Napisano

Nie jestem specem od takich renderow, ale:

- wydaje mi sie ze to co pokazales na zalaczonym obrazku ni uzywa HDRa jako glownego zrodla oswietlenia

- HDRy nie za dobrze sprawdzaja sie do ostrych cieni (przynajmiej tak twierdzi pan z Gnomona co robil videotutki o oswietleniu).

Napisano

W rzeczy samej ;)

 

Na obrazku który dałeś użycie HDRKi byłoby błędem.

HDR stosuje się raczej do symulacji zróżnicowanego ambientu bez ostrych cieni oraz do ładnych odbić, natomiast cienie dodaje się już ze standardowych świateł.

 

Jeżeli masz różnice w kolorach dla LC i QMC, spróbuj przełączyć mapę HDRI w tryb 16 bit albo podkręcić ustawienia LC.

Napisano

http://img409.imageshack.us/my.php?image=11kopiafu8.jpg

 

Na zalaczonym obrazku jest proba renderu wlasnie z uzyciem mapy. Cienie sa wedlug mnie bardzo wyrazne i jednoczesnie fajnie sie rozmywaja. Nie kazda mapa daje taki efekt no i strasznie dlugo sie to liczy. Na moim sprzecie ten obrazek by szedl 3,5h (musialem przerwac)

A na rysunku pod spodem jest pokazany efekt jaki bym chcial uzyskac. Wydaje mi sie, ze to jest wlasnie ta technika robione. A jezeli nie to jak inaczej uzyskac efekt jak Pinero?

 

http://img409.imageshack.us/my.php?image=pineroxb2.jpg

Napisano

Chyba zbadalem sprawe. Bez HDRI tez sie da:

http://img179.imageshack.us/my.php?image=12ky4.jpg

 

Szkoda tylko, ze zmarnowalem tyle czasu na poszukiwania. Rzodzielczosc 1600x1200, czas renderu 33min. Czyli duzo szybciej.

 

Jeszcze jedno pytanie. Czy stosujac polaczenie IRR+QMC da sie uniknac tych "grzybkow" na scianach wnetrz? Co trzeba ustawic, zeby nie bylo takich artefaktow. Czasami przy ustawinie parametru IRR na very hi (ktory liczy sie masakrycznie dlugo) mialem bardzo duzo bledow, a przy ustawieniu na low bylo ich duzo mniej.

 

Pozdrawiam

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności