Skocz do zawartości

Czym sie rozni shadow map od ambient occlusion?


dragunov

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 2
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Hm, tak z wolna tłumacząc...

 

Shadowmapa to cień który został rzucony na obiekt przez inne obiekty oraz przez obiekt sam na siebie i jest wypalony do textury.

 

Ao natomiast to cień (cieniowanie) obiektu powstający na skutek zmniejszenia odległości pomiędzy płaszczyznami. Czyli tak z przymrużeniem oka: światła jest mniej tam gdzie lepiej gromadzi się kurz:)

 

Generalnie ao może być nazywany shadowmapą.

Shadowmapę wypala się zazwyczaj dla obiektów które nie zmieniają swojego położenia względem źródła światła.

 

Ao natomiast można wypalić również dla obiektów ruchomych (postacie, pojazdy), ale nie tylko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Shadow map to tekstura stosowana w technice Shadow Deph (albo Deep) mapping .

 

To technika obliczania cienia. Shadow map to zwykły Zbuffer z punktu widzenia kamery. Zapisuje odległość punktu na powierzchni od źródła światła. Potem, w trakcie cieniowania tego punktu sprawdza się na tej mapie, czy punkt jest widoczny dla światła czy nie. Jeśli nie jest, znaczy się, że jest zacieniony... Rozszerzeniem tej techniki jest Deep Shadow Map, która próbkuje przestrzeń wielokrotnie - a nie tylko w punkcie na powierzchni i zapisuje "widzialność" tejże powierzchni z punktu widzenia światła biorąc pod uwagę wszystkie przeszkody na drodze od światła do powierzchni.

 

Ambient Occlussion nie jest de facto obliczaniem cieni. Nie bierze pod uwagę pozycji, koloru, ani natężenia światła. AO to po prostu stopień w jakim dany punkt na powierzchni jest wystawiony na światło z hemisfery. Im punkt jest bardziej zasłonięty (tak jak róg pokoju) tym mniej światła do niego dociera. AO nie oblicza swiatła! Oblicza procent(!) możliwego światła, który dotrze do tego punktu. Dla ludzkiego oka efekt jest podobny do cienia. Ale nie jest tym samym.

 

Jest wiele implementacji AO, które różnią się od siebie. Niektóre biorą pod uwagę kolor hemisfery, który dotrze do punktu, inne zwracają tylko miarę zacienienia w skali od 0 do 1. Dobre implementacje pozwalają również określić kont, dla którego oblicza sie AO. Occlusion dla światła diffuse liczy się dla 180 stopni a dla reflectance 90.

 

pozdr.,

skk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności