szlogoon Napisano 2 Kwiecień 2008 Napisano 2 Kwiecień 2008 Witam. Nie mam wielkich osiagniec w grafice 3D moze tylko kilka renderingow i jakies krutkie filmiki po scenach. Moje pytanie tyczy sie gier 3D w jaki sposob osiaga sie taka szybkosc renderingu ze postac sie porusza plynnie ? Jak sie tworzy Cienie tak zeby nie zwalnialy renderingu? Moja obecna scena z trzema punktowymi swiatlami renderuje sie 1m 23s (athlon 900, tnt2 32MB). Myslalem o tym zeby nalozyc na przedmioty tekstury wczesniej zrenderownych cieni i nie kozystac ze swiatel tylko stworzyc takie wrazenie. jak to zrobic jak stworzyc taka mape cieni tak zeby sie za kazdym razem nie liczyla ?
Temporal Napisano 2 Kwiecień 2008 Napisano 2 Kwiecień 2008 Heh czlowieku gry to calkiem cos innego niz renderowanie w maxie. W maxie mozesz tworzyc animacje ale nie gre. W gry maja wlasne silniki ktore renderuje rzeczy w real time dlatego z tej racji sa mocno ograniczone i nie maja takich mozliwosci jak renderowanie w maxie i innym sofcie. Same obiekty renderowane przez silnik musza byc low poly by szybko sie przyliczaly pozniej kolejne rzeczy to tez kolejne tricki z optymilizacja wszystkiego. Heh wogole po co zaczynam to rozpisywac gry to inna dzialka wiec tego nie porownujmy.
mathix Napisano 2 Kwiecień 2008 Napisano 2 Kwiecień 2008 Idea renderingu realtime jest trochę inna niż to co masz w mentalu czy scanline. Jak sam zauważyłeś gry muszą dawać chociaż te 30fps, dlatego wykorzystuje się w nich inne techniki, które są wspierane sprzętowo przez GPU. Kiedy robisz animację w maxie, czas renderingu może być większy, bo i tak później wszystkie klatki składasz do kupy i niezależnie, czy animacja renderowała się 10 minut czy dwa dni dostajesz założony wcześniej współczynnik fps, nie ma żadnych przeskoków.
szlogoon Napisano 3 Kwiecień 2008 Autor Napisano 3 Kwiecień 2008 Co prawda podoba mi sie tworzenie fajnych i nastrojowych scen w maxie ale wolalbym wlasnie pobawic sie raczej tworzeniem jakiesc gry :) wiec jak moglbym was prosic jesli znacie o jakies linki ktore by mnie wprowadzily w to . Tz o linki ktore by mi pokazaly jak tworzyc w maksie sceny do gier itp . Pozdrawiam
Temporal Napisano 4 Kwiecień 2008 Napisano 4 Kwiecień 2008 Masz caly dzial game art na tym froum wiec powinno ci wystarczyc. Masz wszystko o modelach low poly, o normal mapach i inne takie. Reszta rzeczy to juz typowo programistyczne sprawy wiec max nie ma wtedy nic do rzeczy. W maxie mozesz zrobic modele, animacje i normalki wypalac reszte efektow musisz sobie napisac do swojego silnika badz skorzystac z gotowych rozwiazan gotowego silnika.
Sebastian Ozga Napisano 4 Kwiecień 2008 Napisano 4 Kwiecień 2008 Poza tym, co napisano wyżej, realtime a rendering to dwie różne sprawy, poprzez renderowanie z obrazu 3d masz obrazek 2d obliczony na podstawie świateł, odbić, itp. (zależnie od softu). Realtime to nadal 3d, tak jak masz we viewporcie.
mathix Napisano 4 Kwiecień 2008 Napisano 4 Kwiecień 2008 szlogoon: Max to nie program do robienia gier, ale modelowania. Wiem, że w niektórych grach robi się levele bezpośrednio w programach 3d, a później eksportuje, ale to raczej trudniejsza zabawa jak używanie gotowych edytorów. Jeśli chcesz zrobić grę (co jest oczywiście wykonalne, nawet jednoosobowo jeśli się przyjmie odpowiednie założenia i nie próbuje pisać od zera), musisz umieć programować. Umiesz programować? Natomiast robienie leveli to już prostsza sprawa. Zależnie od typu gier do których levele chcesz robić wybierz odpowiedni edytor i zacznij się go uczyć. Najłatwiejsze są chyba edytory do gier strategicznych np. Warcrafta III, trudniej jest z grami FPS (Half Life 2).
szlogoon Napisano 5 Kwiecień 2008 Autor Napisano 5 Kwiecień 2008 C++ znam na wystarczajacym poziomie zeby napisac gre. Ale sam i tak bym sie nie zabieral za pisanie silnika tylko bym skozystal z gotowego. Obecnie chce stworzyc jeden lewel gry rpg i chce go napisac w javie, nie mam zamiaru zrobic czegos bez sensu tylko cos bardzo ladnego dlatego chce sie dowiedziec o tym maksymalnie duzo moze kiedys z tego jednego levela powstanie cos bardzo fajnego :) Dzieki za odpowiedzi pozdrawiam.
SYmek Napisano 6 Kwiecień 2008 Napisano 6 Kwiecień 2008 C++ znam na wystarczajacym poziomie zeby napisac gre. Ale sam i tak bym sie nie zabieral za pisanie silnika tylko bym skozystal z gotowego. Obecnie chce stworzyc jeden lewel gry rpg i chce go napisac w javie, nie mam zamiaru zrobic czegos bez sensu tylko cos bardzo ladnego dlatego chce sie dowiedziec o tym maksymalnie duzo moze kiedys z tego jednego levela powstanie cos bardzo fajnego :) Dzieki za odpowiedzi pozdrawiam. Nie o znajomość C++ tu chodzi, tylko o znajomość programowania grafiki 3d. A na ten temat jeszcze nic nie wiesz, jak wynika z Twojego pytania. Jaki silnik na Javie masz na myśli? Chcesz pisać od podstaw? Poszukaj w Googach czegoś na temat open sourcowych enginów i frameworków, wybierz jeden i ustal z jakim programem 3d najlepiej współpracuje. Z programistycznego punktu widzenia jeden level nie różni się wiele od całej gry. Silnik musisz już mieć skończony a to najtrudniejsze.
szlogoon Napisano 6 Kwiecień 2008 Autor Napisano 6 Kwiecień 2008 Chece wykozystac silnik jPCT http://www.jpct.net i z tad moje pytanie co do grafiki bo jak zgadles o Tworzeniu grafiki pod gry to nie mam zielonego pojecia przegfladalem na forum dzial z grami ale ilosc dany zawartych tam mnie troche przerasta i przydalby sie jakis tutek wlasnie z tworzeniem grafiki pod takie konstrukcje. Pozdrawiam
mathix Napisano 7 Kwiecień 2008 Napisano 7 Kwiecień 2008 # loads 3DS, OBJ, MD2, ASC and XML files No to jak masz importowanie do tych formatów, to poczytaj sobie o nich. Max sobie bez problemu poradzi z 3ds i chyba obj też. Z tym, że to jedynie eksport modeli, a nie całych leveli od razu. To jest chyba tylko graficzny engine, więc do całej gry jeszcze kawałek. Ogólnie z poziomu widzenia artysty to całość się opiera na zrobienie modelu z odpowiednim polyconuntem, zmapowania i zrobienia tekstur. Później eksportuje do danego formatu, a dalej ma działać po prostu. Dlatego najpierw powinieneś sie zainteresować tym w jaki sposób silnik wspiera wyżej wymienione formaty, a później martwić 3ds maxem.
szlogoon Napisano 8 Kwiecień 2008 Autor Napisano 8 Kwiecień 2008 mathix co znaczy "Z tym, że to jedynie eksport modeli, a nie całych leveli od razu." ? Kozystajac wczesniej z maxa urzywalem kilka razy exportu do 3ds i zawsze sie wkurzalem ze szlak mi trafia caly "materialeditor" czy jest jakis sposob zeby eyeksportowac model wlacznie z zawartoscia "material editor" ? Obecnie jestem w momencie budowy malej wsi skladam ja z malych kawalkow 10/6m i obkladam teksturami pozniej mam zamiar kazdy taki kawalek wyrenderowac i potworzyc tekstury a pozniej w grze znow przypisac kazdemu kawalkowi jego teksture. Nie wiem czy to sie tak robi ale... Tylko zastanawiam sie nad tym jak zrobic tekstury cieni ? Jak sprawic zeby sie pojawily tz zeby swiatlo widzialo przedmioty a kamera tylko samo podloze bez tych przedmiotow zebym mogl zrobic gotowa juz teksture z cieniam. Wiem ze jeszcze mnustwo czytania przede mna i jakos szczegolnie mnie to nie przeraza ale tez nie pociaga :) zobaczymy jak bedzie. Wiem ze to silnik graficzny i wiem ze jeszcze wiele rzeczy bedzie trzeba dopisac ale moim zdaniem wlasnie to jest fajne :) ewentualenie bede sobie tylko chodzil sama postacia po scenie :) Pozdrawiam pa
Temporal Napisano 8 Kwiecień 2008 Napisano 8 Kwiecień 2008 hmmm nadal czegos nie rozumiem :P robisz gre 3d i renderujesz te obiekty w maxie a pozniej chcesz je wstawic do gry? w maxie masz zrobic tylko modele, mapowanie dla obiektow i animacje pozniej to wyeksportowac pod twoj silniczek i tam dzialac. Materialy w maxie sluza do renderowania tych efektow w maxie wiec do gry nie przerzucic reflecta, SSS itd z maxa do gry co najwyzej Diffuse i normala. Musisz sie zaopatrzyc w jakis exporter albo samemu go napisac choc czytajac te twoje posty odnosze wrazenie ze nie masz choc troche wyobrazenia o procesie tworzenia gier.
szlogoon Napisano 9 Kwiecień 2008 Autor Napisano 9 Kwiecień 2008 Wlasnie o to idzie ze chce sie tego nauczyc. Bo szczerze mowiac nie spotkalem jeszcze nikogo kto by urodzil sie z umiejetnoscia tworzenia gry albo grania na fortepianie :P. Wiem ze okaze sie jeszcze wiekszym lamerem ale mimo to zapytam co to jest ten normal?? w wielu postach spotkalem sie z tym i nie wiem dokladnie o co chodzi. A co do renderingu w maxie to chce w ten sposob uzyskac tylko tekstory ktore pozniej wykozystam w grze. Moje pytanie odnosnie eksportu do 3ds bylo calkiem z innej beczki nie chodzilo mi o to ze chce wyslac calkowicie wyrenderowana scene do gry. W maksie chce wyrenderowac sobie tylko tekstury dla danych obiektow a pozniej w silniku przypisze je odpowiednim czesciom sceny. Nie macie przypadkiem jakiegos fajnego tutka na temat tworzenia scen do gry ???? Pozdrawiam
mathix Napisano 9 Kwiecień 2008 Napisano 9 Kwiecień 2008 mathix co znaczy "Z tym, że to jedynie eksport modeli, a nie całych leveli od razu.Bo model to tylko bufor wierzchołków, a level to zestaw modeli powiązanych zależnościami. Model to jedynie grafika, nie da się grać w model ani chodzić po modelu.
szlogoon Napisano 10 Kwiecień 2008 Autor Napisano 10 Kwiecień 2008 oki juz kumam :) powoli moja scena nabiera ksztaltow i moze nie dlugo zaczne ogladac ja w grze jak mi sie uda to napisze tutka i go wystawie bo widze ze wiele osob probowalo ciekawy jestem ilu z nich sie to udalo. Ponawiam prosbe o tutka jesli juz ktos taki widzial. Albo o podsylanie pomyslow lub rozwiazan co do sceny bo jakas pomocna dlon by sie przydala. Pozdrawiam
Temporal Napisano 11 Kwiecień 2008 Napisano 11 Kwiecień 2008 Normal mapa to taka tekstura w kolorach rgb ktorza przechowuje informacje o 3 wektorkach :P W trakcie gry model z taka teksturka sprawia wrazenie ze ma bardziej skomplikowana geometrie niz w rzeczywistosci. Jest to zludzenie oparte na tricku ze swiatlem. Gdy swiatlo pada na obiekt cienie ukladaja sie na tym obiekci jak na powierzchni z tej normal mapy. Przykladowo masz plaska plaszczyzna z tekstura color (cegielki) i normal mapa (normal cegielek) i gdy padnie swiatlo to cien sie tak rozklada jakby te cegly istnialy i byly miedzy nimi jakies rowki. To taka iluzja cos jak bump tylko ze to dziala w real time. Normal mape mozna stworzyc na kilka sposobow: - zrobic model low poly pozniej skopiowac i wyrobic z niego high poly i zrobic projekcie tego modelu na normala - przerobic obraz gotowy obraz 2d na normal mape np w Photoshopie za pomoca specjalnego plugina badz w crazy bumpie - wypalic normal mape w takich progsach jak zbrush itp.
szlogoon Napisano 11 Kwiecień 2008 Autor Napisano 11 Kwiecień 2008 Dzieki :) co prawda juz sie dowiedzialem wczesniej ale powiedzmy ze mi to bardziej przejzyscie wytlumaczyles :). Wczoraj sciagnelem sobie SDK i pluginy do shopa ale musze to wszystko odlozyc do jutra bo jak to bywa w prawdziwym real time trzeba chodzic do pracy :). Pozdrawiam
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się