Napisano 2 Kwiecień 200817 l Witam. Nie mam wielkich osiagniec w grafice 3D moze tylko kilka renderingow i jakies krutkie filmiki po scenach. Moje pytanie tyczy sie gier 3D w jaki sposob osiaga sie taka szybkosc renderingu ze postac sie porusza plynnie ? Jak sie tworzy Cienie tak zeby nie zwalnialy renderingu? Moja obecna scena z trzema punktowymi swiatlami renderuje sie 1m 23s (athlon 900, tnt2 32MB). Myslalem o tym zeby nalozyc na przedmioty tekstury wczesniej zrenderownych cieni i nie kozystac ze swiatel tylko stworzyc takie wrazenie. jak to zrobic jak stworzyc taka mape cieni tak zeby sie za kazdym razem nie liczyla ?
Napisano 2 Kwiecień 200817 l Heh czlowieku gry to calkiem cos innego niz renderowanie w maxie. W maxie mozesz tworzyc animacje ale nie gre. W gry maja wlasne silniki ktore renderuje rzeczy w real time dlatego z tej racji sa mocno ograniczone i nie maja takich mozliwosci jak renderowanie w maxie i innym sofcie. Same obiekty renderowane przez silnik musza byc low poly by szybko sie przyliczaly pozniej kolejne rzeczy to tez kolejne tricki z optymilizacja wszystkiego. Heh wogole po co zaczynam to rozpisywac gry to inna dzialka wiec tego nie porownujmy.
Napisano 2 Kwiecień 200817 l Idea renderingu realtime jest trochę inna niż to co masz w mentalu czy scanline. Jak sam zauważyłeś gry muszą dawać chociaż te 30fps, dlatego wykorzystuje się w nich inne techniki, które są wspierane sprzętowo przez GPU. Kiedy robisz animację w maxie, czas renderingu może być większy, bo i tak później wszystkie klatki składasz do kupy i niezależnie, czy animacja renderowała się 10 minut czy dwa dni dostajesz założony wcześniej współczynnik fps, nie ma żadnych przeskoków.
Napisano 3 Kwiecień 200817 l Autor Co prawda podoba mi sie tworzenie fajnych i nastrojowych scen w maxie ale wolalbym wlasnie pobawic sie raczej tworzeniem jakiesc gry :) wiec jak moglbym was prosic jesli znacie o jakies linki ktore by mnie wprowadzily w to . Tz o linki ktore by mi pokazaly jak tworzyc w maksie sceny do gier itp . Pozdrawiam
Napisano 4 Kwiecień 200817 l Masz caly dzial game art na tym froum wiec powinno ci wystarczyc. Masz wszystko o modelach low poly, o normal mapach i inne takie. Reszta rzeczy to juz typowo programistyczne sprawy wiec max nie ma wtedy nic do rzeczy. W maxie mozesz zrobic modele, animacje i normalki wypalac reszte efektow musisz sobie napisac do swojego silnika badz skorzystac z gotowych rozwiazan gotowego silnika.
Napisano 4 Kwiecień 200817 l Poza tym, co napisano wyżej, realtime a rendering to dwie różne sprawy, poprzez renderowanie z obrazu 3d masz obrazek 2d obliczony na podstawie świateł, odbić, itp. (zależnie od softu). Realtime to nadal 3d, tak jak masz we viewporcie.
Napisano 4 Kwiecień 200817 l szlogoon: Max to nie program do robienia gier, ale modelowania. Wiem, że w niektórych grach robi się levele bezpośrednio w programach 3d, a później eksportuje, ale to raczej trudniejsza zabawa jak używanie gotowych edytorów. Jeśli chcesz zrobić grę (co jest oczywiście wykonalne, nawet jednoosobowo jeśli się przyjmie odpowiednie założenia i nie próbuje pisać od zera), musisz umieć programować. Umiesz programować? Natomiast robienie leveli to już prostsza sprawa. Zależnie od typu gier do których levele chcesz robić wybierz odpowiedni edytor i zacznij się go uczyć. Najłatwiejsze są chyba edytory do gier strategicznych np. Warcrafta III, trudniej jest z grami FPS (Half Life 2).
Napisano 5 Kwiecień 200817 l Autor C++ znam na wystarczajacym poziomie zeby napisac gre. Ale sam i tak bym sie nie zabieral za pisanie silnika tylko bym skozystal z gotowego. Obecnie chce stworzyc jeden lewel gry rpg i chce go napisac w javie, nie mam zamiaru zrobic czegos bez sensu tylko cos bardzo ladnego dlatego chce sie dowiedziec o tym maksymalnie duzo moze kiedys z tego jednego levela powstanie cos bardzo fajnego :) Dzieki za odpowiedzi pozdrawiam.
Napisano 6 Kwiecień 200817 l C++ znam na wystarczajacym poziomie zeby napisac gre. Ale sam i tak bym sie nie zabieral za pisanie silnika tylko bym skozystal z gotowego. Obecnie chce stworzyc jeden lewel gry rpg i chce go napisac w javie, nie mam zamiaru zrobic czegos bez sensu tylko cos bardzo ladnego dlatego chce sie dowiedziec o tym maksymalnie duzo moze kiedys z tego jednego levela powstanie cos bardzo fajnego :) Dzieki za odpowiedzi pozdrawiam. Nie o znajomość C++ tu chodzi, tylko o znajomość programowania grafiki 3d. A na ten temat jeszcze nic nie wiesz, jak wynika z Twojego pytania. Jaki silnik na Javie masz na myśli? Chcesz pisać od podstaw? Poszukaj w Googach czegoś na temat open sourcowych enginów i frameworków, wybierz jeden i ustal z jakim programem 3d najlepiej współpracuje. Z programistycznego punktu widzenia jeden level nie różni się wiele od całej gry. Silnik musisz już mieć skończony a to najtrudniejsze.
Napisano 6 Kwiecień 200817 l Autor Chece wykozystac silnik jPCT http://www.jpct.net i z tad moje pytanie co do grafiki bo jak zgadles o Tworzeniu grafiki pod gry to nie mam zielonego pojecia przegfladalem na forum dzial z grami ale ilosc dany zawartych tam mnie troche przerasta i przydalby sie jakis tutek wlasnie z tworzeniem grafiki pod takie konstrukcje. Pozdrawiam
Napisano 7 Kwiecień 200817 l # loads 3DS, OBJ, MD2, ASC and XML files No to jak masz importowanie do tych formatów, to poczytaj sobie o nich. Max sobie bez problemu poradzi z 3ds i chyba obj też. Z tym, że to jedynie eksport modeli, a nie całych leveli od razu. To jest chyba tylko graficzny engine, więc do całej gry jeszcze kawałek. Ogólnie z poziomu widzenia artysty to całość się opiera na zrobienie modelu z odpowiednim polyconuntem, zmapowania i zrobienia tekstur. Później eksportuje do danego formatu, a dalej ma działać po prostu. Dlatego najpierw powinieneś sie zainteresować tym w jaki sposób silnik wspiera wyżej wymienione formaty, a później martwić 3ds maxem.
Napisano 8 Kwiecień 200817 l Autor mathix co znaczy "Z tym, że to jedynie eksport modeli, a nie całych leveli od razu." ? Kozystajac wczesniej z maxa urzywalem kilka razy exportu do 3ds i zawsze sie wkurzalem ze szlak mi trafia caly "materialeditor" czy jest jakis sposob zeby eyeksportowac model wlacznie z zawartoscia "material editor" ? Obecnie jestem w momencie budowy malej wsi skladam ja z malych kawalkow 10/6m i obkladam teksturami pozniej mam zamiar kazdy taki kawalek wyrenderowac i potworzyc tekstury a pozniej w grze znow przypisac kazdemu kawalkowi jego teksture. Nie wiem czy to sie tak robi ale... Tylko zastanawiam sie nad tym jak zrobic tekstury cieni ? Jak sprawic zeby sie pojawily tz zeby swiatlo widzialo przedmioty a kamera tylko samo podloze bez tych przedmiotow zebym mogl zrobic gotowa juz teksture z cieniam. Wiem ze jeszcze mnustwo czytania przede mna i jakos szczegolnie mnie to nie przeraza ale tez nie pociaga :) zobaczymy jak bedzie. Wiem ze to silnik graficzny i wiem ze jeszcze wiele rzeczy bedzie trzeba dopisac ale moim zdaniem wlasnie to jest fajne :) ewentualenie bede sobie tylko chodzil sama postacia po scenie :) Pozdrawiam pa
Napisano 8 Kwiecień 200817 l hmmm nadal czegos nie rozumiem :P robisz gre 3d i renderujesz te obiekty w maxie a pozniej chcesz je wstawic do gry? w maxie masz zrobic tylko modele, mapowanie dla obiektow i animacje pozniej to wyeksportowac pod twoj silniczek i tam dzialac. Materialy w maxie sluza do renderowania tych efektow w maxie wiec do gry nie przerzucic reflecta, SSS itd z maxa do gry co najwyzej Diffuse i normala. Musisz sie zaopatrzyc w jakis exporter albo samemu go napisac choc czytajac te twoje posty odnosze wrazenie ze nie masz choc troche wyobrazenia o procesie tworzenia gier.
Napisano 9 Kwiecień 200817 l Autor Wlasnie o to idzie ze chce sie tego nauczyc. Bo szczerze mowiac nie spotkalem jeszcze nikogo kto by urodzil sie z umiejetnoscia tworzenia gry albo grania na fortepianie :P. Wiem ze okaze sie jeszcze wiekszym lamerem ale mimo to zapytam co to jest ten normal?? w wielu postach spotkalem sie z tym i nie wiem dokladnie o co chodzi. A co do renderingu w maxie to chce w ten sposob uzyskac tylko tekstory ktore pozniej wykozystam w grze. Moje pytanie odnosnie eksportu do 3ds bylo calkiem z innej beczki nie chodzilo mi o to ze chce wyslac calkowicie wyrenderowana scene do gry. W maksie chce wyrenderowac sobie tylko tekstury dla danych obiektow a pozniej w silniku przypisze je odpowiednim czesciom sceny. Nie macie przypadkiem jakiegos fajnego tutka na temat tworzenia scen do gry ???? Pozdrawiam
Napisano 9 Kwiecień 200817 l mathix co znaczy "Z tym, że to jedynie eksport modeli, a nie całych leveli od razu.Bo model to tylko bufor wierzchołków, a level to zestaw modeli powiązanych zależnościami. Model to jedynie grafika, nie da się grać w model ani chodzić po modelu.
Napisano 10 Kwiecień 200817 l Autor oki juz kumam :) powoli moja scena nabiera ksztaltow i moze nie dlugo zaczne ogladac ja w grze jak mi sie uda to napisze tutka i go wystawie bo widze ze wiele osob probowalo ciekawy jestem ilu z nich sie to udalo. Ponawiam prosbe o tutka jesli juz ktos taki widzial. Albo o podsylanie pomyslow lub rozwiazan co do sceny bo jakas pomocna dlon by sie przydala. Pozdrawiam
Napisano 11 Kwiecień 200817 l Normal mapa to taka tekstura w kolorach rgb ktorza przechowuje informacje o 3 wektorkach :P W trakcie gry model z taka teksturka sprawia wrazenie ze ma bardziej skomplikowana geometrie niz w rzeczywistosci. Jest to zludzenie oparte na tricku ze swiatlem. Gdy swiatlo pada na obiekt cienie ukladaja sie na tym obiekci jak na powierzchni z tej normal mapy. Przykladowo masz plaska plaszczyzna z tekstura color (cegielki) i normal mapa (normal cegielek) i gdy padnie swiatlo to cien sie tak rozklada jakby te cegly istnialy i byly miedzy nimi jakies rowki. To taka iluzja cos jak bump tylko ze to dziala w real time. Normal mape mozna stworzyc na kilka sposobow: - zrobic model low poly pozniej skopiowac i wyrobic z niego high poly i zrobic projekcie tego modelu na normala - przerobic obraz gotowy obraz 2d na normal mape np w Photoshopie za pomoca specjalnego plugina badz w crazy bumpie - wypalic normal mape w takich progsach jak zbrush itp.
Napisano 11 Kwiecień 200817 l Autor Dzieki :) co prawda juz sie dowiedzialem wczesniej ale powiedzmy ze mi to bardziej przejzyscie wytlumaczyles :). Wczoraj sciagnelem sobie SDK i pluginy do shopa ale musze to wszystko odlozyc do jutra bo jak to bywa w prawdziwym real time trzeba chodzic do pracy :). Pozdrawiam
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto