Longiner Napisano 10 Kwiecień 2008 Napisano 10 Kwiecień 2008 Witam wszystkich! Przepraszam, że swą działalność na forum zaczynam od pytania, ale od czegoś trzeba przecież zacząć ;). Mam problem z oświetleniem sceny wnętrza w 3Ds max 2009 (Final Gathering, Global Illumination, mr Sky, mr Sun). Na krawędziach ścian światło "przecieka" z zewnątrz. Nie wiem dlaczego tak się dzieje - ściany zachodzą na siebie, materiał jest w 100% nieprzezroczysty. Zmiana materiału nic nie daje. Ktoś ma jakiś pomysł? Pozdrawiam.
patry Napisano 10 Kwiecień 2008 Napisano 10 Kwiecień 2008 Ściany nie mają zachodzić na siebie, ale mają tworzyć jedną całość :) Przekonwertuj je do editable poly i zwelduj co trzeba :)
Sebastian Ozga Napisano 10 Kwiecień 2008 Napisano 10 Kwiecień 2008 Witam na forum! Prawdopodobnie są to dwa różne obiekty. Edit Poly -> Attach, klikasz drugą ścianę i weldujesz wierzchołki. Potem najlepiej lekki chamfer krawędzi, bo 90 stopni też czasem robi psikusy.
Longiner Napisano 10 Kwiecień 2008 Autor Napisano 10 Kwiecień 2008 Dzięki serdeczne! No, niestety nie będzie to chyba takie proste. Bo zrobił się w tym rogu niezły mętlik i póki co nie mogę tego tak łatwo ogarnąć, więc chyba lepiej będzie to narysować od nowa. Dam znać czy problem został rozwiązany.
Longiner Napisano 10 Kwiecień 2008 Autor Napisano 10 Kwiecień 2008 No niestety. Dalej to samo. Jest taki stary polski film, o tym jak się komuś w domu zalęgła taka świetlista zjawa i sądzę, że to może być właśnie to ;). Krótko mówiąc, jeszcze raz narysowałem ściany (extrudując z jednego wielokąta). Sufit i podłoga to oczywiście osobne obiekty, ale wyrównane za pomocą Align. Sprawdziłem wszystko, pozamykałem drzwi, a kąt jak świecił tak świeci... Poddaję się!!!
Sebastian Ozga Napisano 11 Kwiecień 2008 Napisano 11 Kwiecień 2008 Sprawdź przez 'STL Check', Daj podgląd rogu z viewport (wire) - zbliżony,
Longiner Napisano 13 Kwiecień 2008 Autor Napisano 13 Kwiecień 2008 STL Check - no errors, a oto podglądy rogów. Naprawdę geometria według mnie jest bez zarzutów. Myślę, że to jest jakiś błąd w rendererze. Nie wiem, czy będzie widać dokładnie TEN róg, ale wszystko jest tak, jak napisałem wcześniej - extrude z wielokąta + chamfer w rogu, + podłoga + sufit (Align)
Sebastian Ozga Napisano 14 Kwiecień 2008 Napisano 14 Kwiecień 2008 I mamy już wszystko: - ściany robiłeś z osobnych boxów, więc STL nie wykrywa błędów ze względu na ciągłość poszczególnych elementów (może jaśniej: każda z tych ścian jako osobny element są pełnymi, zamkniętymi bryłami); - nachodzące na siebie dwie osobne figury to dla renderera nadal dwie osobne figury, nawet wtedy, gdy są na siebie nałożone jedna na drugą; - aby uniknąć takich sytuacji wszystkie ściany muszą być jedną, spójną bryłą. W dziale tutoriale znajdziesz sporo rozwiązań na ten temat (patrz pod modeling). Wiem, że czasem robienie czegoś z tutoriala krok po kroku może wydawać się nudne, ale jest to najlepszy sposób na naukę. Nie poddawaj się, pracuj dalej! Życzę powodzenia i pozdrawiam.
Longiner Napisano 14 Kwiecień 2008 Autor Napisano 14 Kwiecień 2008 Tak, to prawda, że rozpoczynając pracę z tym projektem ściany były osobnymi boxami - co zresztą widać na przesłanych rzutach. Proszę, zauważ jednak, że w tym konkretnym miejscu (czyli przy wejściu do mieszkania z zewnątrz) ściana która w tym miejscu przechodzi JEST jedną bryłą. Spróbuję jednak zgodnie z Twoimi uwagami połączyć WSZYSTKIE ściany w jedną bryłę, jakkolwiek uważam, że nie jest to zbyt wygodne rozwiązanie - gdyż uniemożliwia np. szybką zmianę położenia poszczególnych ścianek działowych.
Longiner Napisano 24 Kwiecień 2008 Autor Napisano 24 Kwiecień 2008 No, może nie wypada samemu sobie odpowiadać, ale udało mi się już rozwiązać problem ;)! Przyczyną wadliwego oświetlenia było niewłączenie mapowania fotonowego przy świetle "Mr Sun" (zakładka mr Sun Photons, box: Use Photon Target - powinno być zaznaczone!!!). Spójrzmy jeszcze raz: Render z WYŁĄCZONĄ opcją "Use Photon Target" i render z WŁĄCZONĄ opcją "Use Photon Target" Widzimy, że nieprawidłowe przejaśnienia w rogu zniknęły. Obraz jest jednak zbyt ciemny. Można bawić się z ustawieniami Final Gather i Global Illumination, by zwiększyć doświetlenie przedpokoju, spowoduje to jednak zdecydowane wydłużenie obliczeń. Rozwiązaniem jest dodanie "portali nieba" za każdymi drzwiami otwierającymi się na przedpokój "mr Sky Portal" Oto efekt końcowy (no, wcale nie końcowy, ale kończący ten problem ;)): Pozdrawiam!
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się