Skocz do zawartości

Problem z Global Illumination


Longiner

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich!

 

Przepraszam, że swą działalność na forum zaczynam od pytania, ale od czegoś trzeba przecież zacząć ;).

 

Mam problem z oświetleniem sceny wnętrza w 3Ds max 2009 (Final Gathering, Global Illumination, mr Sky, mr Sun). Na krawędziach ścian światło "przecieka" z zewnątrz. Nie wiem dlaczego tak się dzieje - ściany zachodzą na siebie, materiał jest w 100% nieprzezroczysty. Zmiana materiału nic nie daje. Ktoś ma jakiś pomysł? Pozdrawiam.

 

gi1771to1.th.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 9
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Dzięki serdeczne!

 

No, niestety nie będzie to chyba takie proste. Bo zrobił się w tym rogu niezły mętlik i póki co nie mogę tego tak łatwo ogarnąć, więc chyba lepiej będzie to narysować od nowa. Dam znać czy problem został rozwiązany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety. Dalej to samo. Jest taki stary polski film, o tym jak się komuś w domu zalęgła taka świetlista zjawa i sądzę, że to może być właśnie to ;). Krótko mówiąc, jeszcze raz narysowałem ściany (extrudując z jednego wielokąta). Sufit i podłoga to oczywiście osobne obiekty, ale wyrównane za pomocą Align. Sprawdziłem wszystko, pozamykałem drzwi, a kąt jak świecił tak świeci...

Poddaję się!!!

 

e83659b69b987acdm.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

STL Check - no errors, a oto podglądy rogów. Naprawdę geometria według mnie jest bez zarzutów. Myślę, że to jest jakiś błąd w rendererze.

 

23603eca37793616m.jpg

 

c074043da8f70624m.jpg

 

2e7d0e9c17f85418m.jpg

 

788059605717f1a8m.jpg

 

Nie wiem, czy będzie widać dokładnie TEN róg, ale wszystko jest tak, jak napisałem wcześniej - extrude z wielokąta + chamfer w rogu, + podłoga + sufit (Align)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I mamy już wszystko:

- ściany robiłeś z osobnych boxów, więc STL nie wykrywa błędów ze względu na ciągłość poszczególnych elementów (może jaśniej: każda z tych ścian jako osobny element są pełnymi, zamkniętymi bryłami);

- nachodzące na siebie dwie osobne figury to dla renderera nadal dwie osobne figury, nawet wtedy, gdy są na siebie nałożone jedna na drugą;

- aby uniknąć takich sytuacji wszystkie ściany muszą być jedną, spójną bryłą. W dziale tutoriale znajdziesz sporo rozwiązań na ten temat (patrz pod modeling). Wiem, że czasem robienie czegoś z tutoriala krok po kroku może wydawać się nudne, ale jest to najlepszy sposób na naukę. Nie poddawaj się, pracuj dalej!

 

Życzę powodzenia i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, to prawda, że rozpoczynając pracę z tym projektem ściany były osobnymi boxami - co zresztą widać na przesłanych rzutach. Proszę, zauważ jednak, że w tym konkretnym miejscu (czyli przy wejściu do mieszkania z zewnątrz) ściana która w tym miejscu przechodzi JEST jedną bryłą. Spróbuję jednak zgodnie z Twoimi uwagami połączyć WSZYSTKIE ściany w jedną bryłę, jakkolwiek uważam, że nie jest to zbyt wygodne rozwiązanie - gdyż uniemożliwia np. szybką zmianę położenia poszczególnych ścianek działowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, może nie wypada samemu sobie odpowiadać, ale udało mi się już rozwiązać problem ;)!

 

Przyczyną wadliwego oświetlenia było niewłączenie mapowania fotonowego przy świetle "Mr Sun" (zakładka mr Sun Photons, box: Use Photon Target - powinno być zaznaczone!!!).

 

Spójrzmy jeszcze raz: Render z WYŁĄCZONĄ opcją "Use Photon Target"

 

30952c445add5681m.jpg

 

i render z WŁĄCZONĄ opcją "Use Photon Target"

 

8eba21c2978824e7m.jpg

 

Widzimy, że nieprawidłowe przejaśnienia w rogu zniknęły. Obraz jest jednak zbyt ciemny. Można bawić się z ustawieniami Final Gather i Global Illumination, by zwiększyć doświetlenie przedpokoju, spowoduje to jednak zdecydowane wydłużenie obliczeń.

 

Rozwiązaniem jest dodanie "portali nieba" za każdymi drzwiami otwierającymi się na przedpokój "mr Sky Portal"

 

Oto efekt końcowy (no, wcale nie końcowy, ale kończący ten problem ;)):

 

f44d2eea3b03bad9m.jpg

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności