Skocz do zawartości

jak zacząć i kilka pytań


Gość pit

Rekomendowane odpowiedzi

witam

Czy zechce mi ktoś pomóc? Chce się nauczyć twożyć w 3dstudio. Chciałbym uzyskać rade od czego zacząć. Jakie strony odwiedzić, od jakich tutoriali zacząć? Chodzi mi o to aby nauczyć sie podstaw a potem bardziej zaawansowanych rzeczy, aż do naprawde profesjonalnych. Zarówno w tworzeniu obiektów jak i animacji.

Troche już próbuje się uczyć, ale mam czasami problemy. Nie wiem jak stworzyć jakiś obiekt lub jak uzyskać efekt.

W związku z tym mam też kilka pytań. Mogą sie one wydać banalne, ale dla mnie jeszcze takie nie są, więc prosze o pomoc.

1.Na stronie

www.max3d.pl/tutoriale/kurs137/elise.htm jest tutorial o tworzeniu samochodu. Poległem na samym początku. Nie umiem stworzyć siatki za pomocą lini. Jak taką trójwymiarową siatkę zrobić? Stworzyłem ogólny zarys ale jak przyłączyć inne punkty tak aby powstała siatka trówymiarowa i żeby można było kontynuować zgodnie z tutorialem?

2.Następnie mam problem z tworzeniem okrągłych otworów w płaskiej powierzchni. Otóż próbowałem stworzyć model sprzętu audio. Sprawa wygląda tak, że na panelu są okrągłe przyciski osadzone trochę głębiej. Ja robiłem to tak: tworzyłem okrągły obiekt o jakiejś grubości i używałem opcji Boolean. Ale po kilku takich operacjach sitka panelu zaczęła się zniekształcać i przy otworach pojawiały się błędy.

Bardzo chcę nauczyć sie właśnie takich podstaw, które nauczą mnie tworzenia skomplikowanych obiektów i które będą wyglądały realistycznie.

3.Mam tutorial w postaci filmu. Pokazane jest jak tworzyć postać. Wygląda bardzo interesująco, ale jakośc nie pozwala na rozczytanie jakie funkcje są używane. Zaawansowani uzytkownicy być może połapali by się w tym. Dlatego mam pytanie czy ktoś wie czy jest ten lub podobny tutorial w postaci pisemnej. Najlepiej taki dla nowicjuszy, krok po kroku. Aby lepiej zobrazować o jaki tutorial mi chodzi zamieszczam pare obrazków z tego filmiku. Może ktoś widział ten film.

www.gwiezdnewojny.terramail.pl/3ds1.jpg

www.gwiezdnewojny.terramail.pl/3ds2.jpg

www.gwiezdnewojny.terramail.pl/3ds3.jpg

www.gwiezdnewojny.terramail.pl/3ds4.jpg

4.I jeszcze ostatnia na razie sprawa. Kożystam z 3dstudio 6, ale mam słaby komputer(zaledwie 850 Mhz). Czy da sie wyłączyć pewne funkcje takie które dla początkującego nie będą potrzebne, tak aby rendering przebiegał szybciej. Zauważyłem, że gdy w scenie są światła dość poważnie zwalnia. Wcześniej miałem 3ds 2 i procej przebiegał szybciej na tej samej scenie. Stąd mój wniosek, że ta wersja ma po prostu lepsze efekty a mi na początek nie będą chyba potrzebne super realistyczne efekty.

 

Mam nadzieję, że jasno przedstawiłem moje problemy. Będę wdzięczny za jakąkolwiek pomoc.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hmm, niezle się rozpisałeś na start, strach pomyśleć co będzie gdy się rozkręcisz ;)

 

jak zacząć... - warto poznać interface, żeby wiedzieć gdzie szukać gdy w tutku napiszą: tab panel, command panel, czy modify panel... Może do tego służyć dział podstawy na tej stronie, czy też jakaś książka. Gdy już interface masz obcykany, wtedy przerabiaj tutoriale, na początek proste - co prawda zazwyczaj chodzi w nich o jakiś konkretny efekt, ale mimo wszystko daje to sporo wiedzy... potem bardziej skomplikowane tutki, a na koniec mnóstwo własnych eksperymentów.

Takie moje spostrzeżenia - zazwyczaj u każdego będą zupełnie inne ;)

 

Ad1. tutek zaczyna się modelowaniem spline\'ami co zazwyczaj jest niepolecane dla początkujących... ;) ale jest tego niewiele i dosyć szybko przechodzi do mesh\'a, więc tyle chyba można spline\'ów liznąć ;).

Na temat samego problemu trudno coś napisać, gdyż w tutku wszystko jest. Gdy rysujesz spline w jednym z widoków, ta zawsze w innym musisz dopasować trzeci kierunek, aby linia była w 3D. W tutku opisuje to ten fragment: \"zaczelem tworzyc linie korzystajac z prawego widoku auta (Right view) tworzac boczny zarys modelu.Wszystkie stworzone punkty(vertex) dostosowalem do moich rzutow korzystajac z widoku przedniego(Front)\". Dalej... kolejne linie tworzysz przez wciśnięcie przycisku \'create line\' w panelu modify, gdyż wszystkie spline\'y muszą być w tej sytuacji jednym obiektem. Najlepiej zajrzyj do działu FAQ na tym forum i przeczytaj stworzony przeze mnie wątek o spline\'ach. Opisałem tam warunki, które trzeba spełnić do poprawnego modelowania właśnie tą metodą.

 

Ad2.

Boolean ogólnie jest niepolecany.. w Twojej sytuacji możesz spróbować najpierw zsumować wszystkie elementy, które mają wyciąć otwory, a następnie na koniec wykonać odejmowanie. W ten sposób powinno zadziałać, choć błędy i tak się mogą pojawić...

za to prościej i wygodniej je wymodelować:

rys.1. box skonwertowany do editable poly

rys.2 zastosowanie narzedzia chamfer na zaznaczonym vertex\'ie

rys.3 zastosowanie narzedzia extrude na zastosowanym polygonie (raz bardzo małą wartość - potem głębiej)

rys.4 nałożenie modyfikacji meshsmooth i zwiększenie iterations - daje chyba poszukiwany efekt

otwor.gif

 

Ad3. To chyba będzie tutorial Gothama.. moją radą byłoby, aby nie zaczynać nauki max\'a od modelowania postaci... ale odpowiadając na pytanie: najsłynniejszy chyba tutek bardzo dobrze prezentujący modelowanie postaci znajdziesz tutaj: http://www.3dtotal.com/ffa/tutorials/max/joanofarc/joanmenu.asp

 

Ad4. To już raczej kwestia usprawnień w kolejnych wersjach. Przy renderingu raczej jest używane tylko to, co jest potrzebne, więc jeżeli scena z 2.0 renderuje się dłużej, to raczej oznacza to tyle, że same algorytmy odpowiedzialne za render zostały ulepszone.. tak sądzę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A zajrzales tez tu? http://www.max3d.pl/podstawy.php btw. przydaje sie kliknac f1:) a reszta to klasyki na ktore odpowiadano nascie razy, radzil bym nauczyc sie korzystac z tutejszej wyszukiwarki, po wpisaniu boolan np. wywala to:

http://www.max3d.pl/forum/viewthread.php?tid=8834

http://www.max3d.pl/forum/viewthread.php?tid=4628

 

ad1: http://www.max3d.pl/forum/forumdisplay.php?fid=72

 

VGT, co do Ad4 No ja bym napisal nie tyle \'ule\' co \'spie\':) o ile to ta sama scena.

 

Pit, szukaj zanim zapytasz, narazasz sie na opieprz ze strony urzytkownikow i modow, znikanie Twoich postow i bana gdy ci drudzy starca cierpliwosc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki panowie za rady. A co do uwag biglebowsky\'iego, fakt nie poszukałem, przyznaje się bez bicia. Ale dzieki za pomoc.

Pozdrowienia

Pit

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności