Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 8
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Napisano

Faktycznie trochę nie jasno napisałem :)

 

Macro ma oznaczać (przynajmniej w aparatach fotograficznych tak jest) punk na którym ma się skupiać obraz. Jak na obrazku wyżej jest nim postać, a to co za nią ma być nieostre (rozmyte) lub odwrotnie za postacią mogło by być wyraźny obraz a sama postać niewyraźna.

 

I taki efekt chciałbym uzyskać w blenderze... Liczę że mi ktoś pomoże :)

Napisano

DRD: to co ty nazywasz "macro" to GO (Głębia Ostrości) lub z angielska brzmiący DOF (Depth of field). Nie wiem gdzie w Blenderze można to ustawić (zapewne gdzieś w opcjach kamery i renderingu) ale efekt ten ma cośc mało wspólnego z makrofotografią czyli fotografowaniem małych obiektów z bliskiej odległości:

 

http://pl.wikipedia.org/wiki/Makrofotografia

 

To co zaprezentowałeś to kadr z filmu Undo Marcina Waśko. Wyraźna postać z rozmytym tłem czyli właśnie DOF. Poszperaj na google o tym. Zapewne coś wygrzebiesz.

Napisano

Generalnie, nie ma w Blenderze obsługi głębi ostrości z poziomu silnika renderującego. Co nie znaczy, że nie da się tego osiągnąć :)

 

zazwyczaj stosuje się Defocus Node - czyli proste, ale czasami wystarczające i "przezroczyste" rozwiązanie, które dodaje ten efekt w postprodukcji. Będziesz musiał poczytać wcześniej o systemie Nodes.

Sam punkt skupienia ustawia się w opcjach kamery, "DoF Dist". (włącz "Limits" w tym samym miejscu, żeby widzieć, gdzie to dokładnie znajdzie się ten punkt)

 

http://wiki.blender.org/index.php/Doc:Manual/Composite_Nodes/Types/Filter#Defocus

http://bencrowder.net/blog/2009/06/tutorial-depth-of-field-in-blender/

 

...

 

W tych samych Nodes można użyć bufora Z (odległość piksela od kamery) i rozmyć scenę tam, gdzie potrzebujemy. Świetnie opisał to swego czasu mookie, w Making of Gryzoń. Przedostatni obrazek

 

http://www.evermotion.org/tutorials/show/7903/15-minutes-of-glory

 

...

 

Jak będziesz miał wolne $99, zajrzyj tutaj i daruj sobie wszelkie pozostałe metody :)

 

http://www.dofpro.com/overview.htm

 

...

 

Opcja ostatnia, najstarsza i najbardziej hardkorowa :D Potrzebowałem trzech lat, żeby zrozumieć, na czym polega. Jedyny sposób uzyskania DoF'a w samym silniku... Czy warto, kiedy mamy 2009 rok? Sam ocenisz, hehe

 

http://www.blender.org/documentation/htmlI/x8543.html

Napisano
Generalnie, nie ma w Blenderze obsługi głębi ostrości z poziomu silnika renderującego.

Jak to nie? Defocus Node to część silnika renderującego blendera i tam jest on zdefiniowany... jednak renderowanie nim nie jest tak szybkie jak rozwiązanie, które stosuje się m.in. w grach czyli rozmycie w oparciu o depth buffer (rozwiązanie które opisał mookie), a efekt jest porównywalny, więc na potrzeby animacji o wiele lepiej dof wykonać jako postproces w composite nodes w oparciu o głębokość w przestrzeni ekranu.

Napisano

Skoti: chodziło mi rozwiązanie z Yafa, czyli "fizyczny" DoF. Czy jest on tak fizyczny, jak w Indigo, tego nie wiem - ale działa w trakcie renderingu.

Napisano
Dzięki wszystkim już zrozumiałem :) a co do tego macro to ja mam na aparacie napisane macro i tego się trzymam :P

Makro to zupełnie co innego i w aparacie też macro to nie dof - macro pozwala ustawić focus na bardzo blisko... dof w aparacie masz zawsze co byś nie ustawił, więc i przy macro jest widoczny - nawet bardziej, bo jak ostrość jest ustawiona blisko to i "daleko" jest bliżej więc bardziej rozmywa (dof masz też w oku i jak "ustawisz" ostrość na coś bliskiego to rozmyte jest to co daleko - nie ma to nic wspólnego z makro).

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności