K π Napisano 18 Sierpień 2009 Napisano 18 Sierpień 2009 Nie jestem pewien czy WIP jest dobrym miejscem na przedstawienie mojego problemu, ale mam nadzieję że bez względu na to mi pomożecie ;] Otóż jestem "początkującym" w 3Ds, dopiero się uczę. Postanowiłem -pomagając sobie tutorialem- stworzyć projekt szklanej kuli... wykorzystałem tutorial http://www.max3d.pl/tut.php?id=237 i udało się. Potem postanowiłem dodać do tego laser - tym razem korzyststając z tego http://www.max3d.pl/tut.php?id=249 tutka. Po raz kolejny "dałem radę" ;] Jednak chciałem zrobić coś "od siebie", dodając lustro, jednak moim głównym założeniem było załamanie promienia - tak jak dzieję się kiedy skierujemy laser na prawdziwe lustro... Lustro się udało, jednak nie wiem jakich opcji użyć, aby promień się załamał... Narazie efekt jest taki: (http://img90.imageshack.us/img90/7888/kulalaserszyba.jpg) Szyba "działa", jednak -jak już mówiłem- światło nie ulega zjawisku załamana, a właśnie to chciałem osiągnąć... :/ Wierzę jednak w wasze umiejętności ;] Z góry dzięki za pomoc :) Pozdrawiam ;]
Areien Napisano 18 Sierpień 2009 Napisano 18 Sierpień 2009 no to bedziesz musial pobawić sie kaustyką.. ja sie na tym za bardzo nie znam ale napewno ktos Ci tu pomoze :))
Gość User190 Napisano 18 Sierpień 2009 Napisano 18 Sierpień 2009 Ustaw po prostu drugie źródło światła w miejscu, gdzie promień styka się z lustrem, wykorzystując zasadę, że kąt promienia odbitego jest równy kątowi promienia padającego.
Ania Napisano 18 Sierpień 2009 Napisano 18 Sierpień 2009 Niestety chyba nie ma bezpośredniej metody na to, trzeba sobie jakoś pomóc. Możesz np. użyć kilka takich lamp jak w tutorialu, ustawiając je w odpowiedni sposób (dwie lampy pod odpowiednim kątem, stykające się przy lustrze)
K π Napisano 18 Sierpień 2009 Autor Napisano 18 Sierpień 2009 (edytowane) Tak, wiem już wpadłem na ten pomysł wcześniej... byłoby to najprostsze rozwiązanie, jednak ja chciałbym nauczyć się robić to nie do końca "ręcznie"... Wolałbym wykorzystać fizykę 3Ds, bo wiem że takie efekty są z zasady najlepiej wyglądające i najbardziej realistyczne. EDIT: Znalazłem taki tutorial http://www.max3d.pl/tut.php?id=98 , ale wydaje mi się że to nie jest to o co mi chodzi... Edytowane 18 Sierpień 2009 przez K π
Gość User190 Napisano 18 Sierpień 2009 Napisano 18 Sierpień 2009 Twoje podejście jest zupełnie błędne. W 3d chodzi o to, żeby jak najlepiej oszukać widza, a nie o to, żeby jak najbardziej zarżnąć komputer żmudnymi obliczeniami. To nie laborki z MATLABa.
K π Napisano 18 Sierpień 2009 Autor Napisano 18 Sierpień 2009 (edytowane) Może masz rację, ale i tak chciałbym nauczyć się tamtej funkcji (jeśli w ogóle istnieje) ;] Zresztą, jaką mam pewność że załamanie stworzone przeze mnie będzie poprawne i rzeczywiście tak by to wyglądało? Uważam, że wzór i obliczenia którymi posługuje się 3D studio da mi prawie 100% pewność że tak to będzie wyglądać w "realu" ( nie, nie chodzi o sklep xD ) ;] Edytowane 18 Sierpień 2009 przez K π
Ania Napisano 18 Sierpień 2009 Napisano 18 Sierpień 2009 Max obliczy ci odbicia, które docierają do kamery. Czyli jeśli skierujesz ten laser na lustro w taki sposób, żeby promień był odbijany dokładnie w stronę kamery, to go zobaczysz jako czerwony punkt w lustrze (o ile ustawisz odpowiednio). To się nazywa raytracing. Ale, program nie oblicza wszystkich promieni które się odbijają gdzieś w scenie. Promień tak jak go tam masz teraz nie dociera do kamery, i widać go tylko dlatego że ustawiłeś efekt specjalny. Do tego trzeba inne programy. Są np. specjalne programy do obliczania lornetek i mikroskopów, które to potrafią. Max do tego nie służy. A ten laserowy promień w realu by nie wyglądał tak jak ty stworzyłeś. Nie byłby w ogóle widoczny, chyba że w powietrzu jest dużo kurzu lub jakiegoś dymu, albo laser jest na tyle mocny że ionizuje powietrze (czerwony nie będzie tego raczej robił). Znasz te laser-pointery do pokazywania rzeczy na tablicy? Widać tylko tą kropkę na tablicy, nie widać promienia. Promienie lasera widać głównie w filmach typu star wars, to dla efektu. Uważam, że wzór i obliczenia którymi posługuje się 3D studio da mi prawie 100% pewność że tak to będzie wyglądać w "realu" Tak nie jest. Już prędzej tak można powiedzieć przy renderach typu maxwell, ale tam też nie do końca. W maxie zależy przede wszystkim od twoich ustawień.
carlosss Napisano 18 Sierpień 2009 Napisano 18 Sierpień 2009 Hmm no to pomyśl nad tym w ten sposób. Realistycznie oddane choć nie satysfakcjonujące w odbiorze. Celowe oszustwo wizualne, efekt pożądany :)
K π Napisano 18 Sierpień 2009 Autor Napisano 18 Sierpień 2009 (edytowane) No dobrze, dobrze, nie będę się z wami kłócił ^^ A ten laserowy promień w realu by nie wyglądał tak jak ty stworzyłeś. Nie byłby w ogóle widoczny, chyba że w powietrzu jest dużo kurzu lub jakiegoś dymu, albo laser jest na tyle mocny że ionizuje powietrze (czerwony nie będzie tego raczej robił). Znasz te laser-pointery do pokazywania rzeczy na tablicy? Widać tylko tą kropkę na tablicy, nie widać promienia. Promienie lasera widać głównie w filmach typu star wars, to dla efektu. Nie martw się-dobrze o tym wiem ;] Jednak czy zwykła czerwona kropka byłaby ciekawa? Szczerze wątpię, dlatego dodałem ten efekt ;] Podsumowując - w Maxie nie isnieje opcja o której pisałem, a więc zamierzony efekt mogę uzyskać tylko przez "oszukanie" potencjalnego odbiorcy, tak jak zrobiłem to tutaj: A więc "zadanie wykonane" (no może nie do końca tak jak myślałem, że zostanie , ale zawsze) ;] Dzięki wszystkim za pomoc ;) EDIT: Efekt końcowy: http://www.youtube.com/watch?v=jwvkqqMv4MQ ;] Edytowane 18 Sierpień 2009 przez K π
eco Napisano 18 Sierpień 2009 Napisano 18 Sierpień 2009 (edytowane) ...w maxie da się osiągnąć fizycny efekt wykorzystując kaustyki ( już pisał o tym Areien ) - musisz użyć w tym celu zaawansowanego renderera- w maxie wbudowany jest np. mental ray. Stwoorz scene wypełnioną dymem/mgłą i puść w niej światło równoległe -otrzymasz naturalnie efekt widocznego promienia ( w rzeczywistosci ten efekt jest widoczny w podobnych warunkach, kiedy atmosfera nie jest idealnie przejrzysta) - jezeli skierujesz takie swiatlo na obiekt generujacy kaustyki ( symulujace naturalny efekt zalamywania swialta ) to np. lusto odbije promien swiatla. Inna metoda, ktora mysle ze mozna by osiagnac zblizone efekty jest podejscie do swiatla w bardziej elementarny sposob - swiatlo to fotony a wiec specyficzne czaski - a jak czaski to w maxie mozna uzyc narzedzia Particle flow -twoje lusto byloby w tym wypadku typowym deflektorem, ktory odbilby nadlatujace czastki - kluczem do poprawnosci w tym wypadku byloby odpowiednie ustawienie dla czastek co moze byc ciezsze niz wykorzystanie mental raya...ale tutoriale sa i zawsze mozna probowac to rozkminic :D http://jeffpatton.cgsociety.org/blog/archive/2007/9/ Edytowane 18 Sierpień 2009 przez eco
K π Napisano 19 Sierpień 2009 Autor Napisano 19 Sierpień 2009 ok, dzięki, być może będę dalej drążył temat, ale aktualnie próbuje zrobić ogień :P Dzięki jeszcze raz :)
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się