Rydel Napisano 9 Kwiecień 2004 Napisano 9 Kwiecień 2004 Chciałbym zrobić gierkę 3D z poziomami i postaciami z maxa. Jakiego języka muszę się uczyć, aby coś sklecić? Od czego zacząć??
RAsputin Napisano 9 Kwiecień 2004 Napisano 9 Kwiecień 2004 Witam Nie starczy ci czasu na wszystko, raczej musisz sie okreslic, czy bedziesz robil grafike czy bedziesz programowal. Jezeli juz chcialbys sam napisac gre to musisz sie zdecydowac albo na jakis jezyk albo jakis program do robienia gierek (nie polecam). Co do jezykow to mozesz wybierac pomiedzy C++ (srodowiska VC microsoftu lub darmowe dev c) lub object pascal (delphi). Mozna jeszcze skorzystac z bardziej oryginalnych jezykow takich jak C# (microsoft) lub java, ewentualnie Visual Basic. Najszybszy kod generuja zwykle C++ i object pascal (dzieki dobremu kompilerowi wbudowanemu w delphi). Ja polecam C++ i srodowisko VC.net. Srodowisko co prawda trzeba kupic sobie, ale wersja standard kosztuje tylko 300 zl, co w porownaniu z delphi (kolo 3000 zl) jest niewielka kwota. Po wyborze jezyka trzeba sie zdecydowac na jakies API graficzne (biblioteki do grafiki). Do grafiki 3D masz do dyspozycji albo OpenGL albo DirectX Graphics. OpenGL jest prostrze do nauczenia sie, i jest wieloplatformowe co oznacza ze nie tylko na windowsie bedzie mozna z niego korzystac. DirectX ma dobry SDK i helpa, przez co nie trzeba przeszukiwac 1000 stron w poszukiwaniu funkcji. Jezeli chcialbys sie bawic w 2D to mozesz wykorzystac DX lub OGL, ale duzo prosciej skorzystac jest z nakladek takich jak SDL czy Allegro. Sa tez gotowe silnkiki do grafiki do wykorzystania free (np Crystal Space). Do tego potrzeba API do muzyki - moze to byc API DX-a (kolejna zaleta wszystko w jednym) lub jakies nakladki typu Fmod czy OpenAL. Na tzw. clickach sie nie znam, wiec nic nie napisze. Pozdrawiam
Doriath Napisano 9 Kwiecień 2004 Napisano 9 Kwiecień 2004 Ja polecam C++ Buildera wraz z OpenGL\'em.(Sam teraz próbuje napisać engine :)).
garfield_junior Napisano 10 Kwiecień 2004 Napisano 10 Kwiecień 2004 \"...delphi (kolo 3000 zl)\" Z tego co wiem płaci się za wersje komercyjną, a wersja Personal (do użytku domowego) jest darmowa... (można pobrać z www.borland.com)
RAsputin Napisano 10 Kwiecień 2004 Napisano 10 Kwiecień 2004 Wersja personal tak, jednakze licencja tej wersji jest tak skonstruowana, ze nie mozna udostepniac napisanych w niej programow nawet za free. Tak wiec jezeli ktos chce wykorzystac delphi do czegos sensownego a nie tylko do nauki dla siebie, to trzeba juz bulic. Pozdrawiam
FRODO Napisano 10 Kwiecień 2004 Napisano 10 Kwiecień 2004 w wersji personal mozna udostępniać programy za free
garfield_junior Napisano 10 Kwiecień 2004 Napisano 10 Kwiecień 2004 Frodo ma racje, za free można oczywiście, płaci sie 3000zł (to kwota orientacyjna zależna od kursu dolara, ew. €uro) za możliwość komercyjnego wykorzystania tworzonego softu, kompilator jest ten sam.
RAsputin Napisano 12 Kwiecień 2004 Napisano 12 Kwiecień 2004 Faktycznie przeczytalem licencje i okazalo sie ze mozna za free udostepniac programy, kiedys bylo to troche inaczej zformulowane i nie brzmialo jednoznacznie, stad moj post. Obecnie w licencji pisze ze mozna udostepniac ale nie mozna z tego czerpac zadnych bezposrednich ani posrednich korzysci finansowych. Pozdrawiam
Cozmo Napisano 23 Kwiecień 2004 Napisano 23 Kwiecień 2004 Ten temat był już na forum poruszany chyba wiele razy i wystarczy zajrzeć na google żeby się dowiedzieć czegoś na ten temat. Pytanie w stylu chciałbym napisać gre powiedzcie w czym to się naucze jest troche dziwne bo ludzie uczą się pisać gry przez cały czas jak to robią a do pisania nie wystarczy przeczytać książki helionu z podstawami języka. Trzeba jeszcze go umiejętnie wykorzystać bo to żadna filozofia wyryć C++ na blache w stopniu wystarczajacym do pisania programów i być chodzącym helpem, a delphi nie polecam ogólnie do pisania gier, poprostu w necie jest więcej źródeł które opisują programowanie gier w oparciu o API DirectX czy OpenGL pod C++. Delphi zanika na tym polu dlatego kup sobie na początek książkę Thinking in C++ tom I, bardzo Ci się przyda. Potem polecam rozejrzenie się po sieci za artykułami do OpenGL lub DirectX, wybierz to co będzie Ci się bardziej \"podobało\" OGL jest bardzo fajny z tego względu że kodowanie jest bardziej przejrzyste niż w DX chociaż to zależy od organizacji kodu, oba API są dobre. DX jest o tyle jeszcze ciekawe że jest to pakiet zintegrowany czyli masz system audio, system obsługi dżojstików, system gry po sieci itp, jak będziesz pisał pod DX to będzie Ci z tym łatwiej jak pod OGL to będziesz szukał bibliotek typu OpenAL, Bass FMOD czy również będziesz kożystać z tych komponentów z DirectX. Nad wyborem Api trzeba się zastanowić na początku i uczyć się pod jego kątem, jeśli chodzi o DirectX to masz z góry narzucone kompilatory MS i nie polecam tych nędznych DelphiX i delphi do pisania aplikacji directxowych bo to szkoda nerwów i czasu.
rdo Napisano 23 Kwiecień 2004 Napisano 23 Kwiecień 2004 Delphi i C++ Builder to ta sama parafia... występują w trzech wersjach PE - darmowa - do użytku edukacyjnego, ta sama funkcjonalność co Enterprise Enterprise - 2 - 3 tysiące - wersja pełna Architect - kosmiczna kasa - troche dodatkowej funkcjonalności // W Delphi i Cppb można pisać programy DXowe - nie potrzebujesz gównianych pakietów w stylu DelphiX - wystarczą nagłówki - i nikt nie zmusza do kompilatroół MS. tyle że DX jest tylko na Windows... dlatego polecam (przynajmniej do grafiki) OGL jako że jest przenośne (Win/Mac/ *n?x) praktyczne różnice między Delphi a C++ nie odnoszą się do możliwości, lecz jedynie sposobu pisania (bo można w obu zrobić tyle samo) poleciłbym jeszcze kompilatory gnu (co C/C++ gcc a do Object Pascala fpc) - znowu zwiększa to przenośność, bo oprogramowanie GNU działa tak samo na wszystkich platformach.
mathix Napisano 3 Maj 2004 Napisano 3 Maj 2004 A jak jest z modelami? Któryś z pakietów umożliwia ładowanie obiektów z jakiegoś popularnego formatu plików 3d, czy trzeba samemu coś takiego opracować?
RAsputin Napisano 4 Maj 2004 Napisano 4 Maj 2004 Karta graficzna nie operuje na czyms takim jak format pliku, dlatego tez i w API cos takiego dodawane jest na sile. Jednak w przypadku DirectX masz do dyspozycji format X. Sa do niego pluginy exportujace z maxa jest tez konwerter z 3ds do X. Ja polecam jednak uzycie wlasnego formatu daje to wieksze mozliwosci. Z OpenGL nie ma czegos takiego jak loader modeli ale mozna sie postarac o dodatkowa biblioteke ktora to umozliwia. Zeby daleko nie szukac, to na stronie http://www.directx.neostrada.pl znajdziesz zarowno biblioteke jak i gotowy plugin exportujacy do maxa. Poza tym jest sporo bibliotek ladujacych obiekty z plikow 3ds. EDIT: Oczywiscie jest tez sporo loaderow md2/md3 Pozdrawiam
mathix Napisano 19 Maj 2004 Napisano 19 Maj 2004 Dzięki. Kilka dni temu zabrałem się za DirectX\'a i zastanawia mnie jedna rzecz: czy do plików X da się zapisać ustawienia Unwarp UVW z maxa?
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się