g.j Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Hej, Na początku może się przywitamy. Grzesiek, lat 26, lekko początkujący. Potrzebuję troszkę pomocy. Chodzi mi o sposób modelowania pewnych elementów. A dokładniej chodzi mi o coś takiego jak w tym linku: www.jamroz.net/3d_temp.jpg (jest to końcówka lufy, całość dostępna tutaj: http://www.zombiecrisis.org/siteimages/weapons/m4large.jpg) Wiem jak zrobić okrąg, elipse na kwadratowym poligonie ale nie do końca wiem jak uzyskać efekt takiego płynnego wklęśnięcia. Chodzi mi o sam sposób - z resztą już poeksperymentuje sobie. Używam Modo ale nie sądzę aby program miał tu większe znaczenie. Uczę się dopiero więc prośba o wyrozumiałość. Byłbym ogromnie wdzięczny. Pozdrawiam, Grzesiek. PS. Jeśli nie jest to forum, gdzie można zadawać pytania z podstaw prośba o info - nie będę więcej męczył i poszukam innego miejsca.
Mr. J Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Chodzi ci o te poprzeczne wyżłobienia? Jeśli tak, to pewnie extrude i chamfer wystarczy
ptaszek Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 Hej. Soft nie ma znaczenia :) potnij w poprzek 2 razy. Zaznacz face'y i extruduj do srodka na glebokosc jaka chcesz osiagnac. Dodaj po 2 krawedzie przed "uskokiem", zeby po wygladzeniu uzystac ostre krawedzie. Natomiast jesli chcesz miec to przejscie 6ciokatu w okrag to juz bardziej skomplikowane, ale poprawnie to bedzie tak wygladalo: i przeanalizuj to z siatka to wiele Ci to wyjasni: powodzenia 2 1
g.j Posted November 17, 2009 Author Posted November 17, 2009 Hej, Dzięki ogromne za czas i zobrazowanie! Tylko ... :) Mi chodziło o te poziome "dziury" na końcu lufy :) Źle odpowiedzieałem na poprzedni post, nie skojarzyłem. To co zobrazowane umiem zrobić bez większego problemu :) Mimo wszystko ogromne dzięki. Pozdrawiam, Grzesiek.
ptaszek Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 Hej :) Dzieki chlopaki :) g.j. o to chodzi? Jesli tak i bedziesz potrzebowal krok po kroku to daj znac to pokaze co i jak :) Pozdrawiam edit: dzieki zdeno za rep :) jesli efekt jest za malo zadowalajacy to smooth i wtedy wycinac/w tym co pokazalem zamiast tych 2 ciec po srodku to mogloby byc jedno ale 2 daja wieksza konrole nad lukiem
ptaszek Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 Dzieki wszystkim jeszcze raz za rep. Zmotywowaliscie mnie do opisania tego krok po kroku :) 1. Zaczynamy od walca o 18 krawedziach. Kasujemy jego gore i dol. Tworzymy sobie do pomocy ksztalt jaki chemy wyciac w krzywych (tutaj okrag i splaszczony) i najlepiej calosc dosnapowac do srodka siatki. Wprowadzamy 3 krawedzie (pomaranczowe). Niebieskie to krawedzie z cylindra (18) I kasujemy te dwie niebieskie na srodku: Kasujemy sobie polowke: I dodajemy pionowe ciecia: Tniemy tak jak na obrazku (kolor pomaranczowy) i kasujemy to co czerwone: Tego vertexa przesuwamy w prawo do naszego pomocniczego ksztaltu. Dobrze jest teraz wywalic 3 cwiartki: Dobrze jest zmiekczyc przejscie dodajac krawedzie (pomaranczowe) i usuwajac czerwone: Duplikujemy cwiartke z polowki i pozniej cala polowke po zmerdzowaniu wszystkiego, zeby miec juz calosc: Skalujemy sobie vertexy we wszystkich plaszczyznach, po czym skalujemy w osi poziomej, zeby dopasowac wciecie do ksztaltu. Extrudujemy face'y do zewnatrz: Pomaranczowe krawedzie skalujemy w osi poziomej: Dodajemy krawedzie zeby wyostrzyc przejscia: I po wygladzeniu mamy takie cos: Mysle ze to dosc prosty sposob na takie cos i mam nadzieje ze i tym razem ktos sie czegos nauczyl :) Dzieki i pozdrawiam 1
konarc Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 jestem początkujący wiec jak dla mnie super:) dzięki
indian Posted November 18, 2009 Posted November 18, 2009 też jestem początkujący i dla mnie też git ;p
pretorianstalker Posted December 3, 2009 Posted December 3, 2009 (edited) To ja jako początkujący też mam pytania: do mpta - Zaznacz face'y i extruduj do srodka na glebokosc jaka chcesz osiagnac. Zawsze jak zaznaczam face'y, które są zwrócne w różnych kierunkach (np. są ułożóne na obwodzie cylindra) i daję extrude to wszystkie przesuwają się w jednym kierunku - daję extrude i część przesuwa się do wnętrza cylindra, face'y z drugiej strony na zewnątrz. Żeby uzyskać efekt takiego wcięcia zaznaczam face'y dookoła i skaluję w odpowiedniej osi - da się to zrobić za pomocą zwykłęgo extrude? :) Jeśli o czymś nie wiem to chętnie się dowiem i się nauczę ;) I druga sprawa - jak najlepiej zachować połączenie ostrych i gładkich krawędzi na jednym modelu - przykładowo modeluję sobie coś, po czym postanawiam to wygładzić - czy to za pomocą NURMS czy meshsmooth czy turbosmooth... Czy da się po takiej operacji zachować jakieś krawędzie nienaruszone takim modyfikatorem? Pierwsza myśl to było połączenie meshselect z meshsmooth, ale i tak całość się wygłądziła. Czy pozostaje dodać nieco gęściej krawędzi żeby wygładzanie było mniej widoczne, czy da się to jakoś sensownie zrobić? DObra - już nieważne... Znalazłem odpowiedzi czytając różne inne watki - zupełnie przypadkowo :) Edited December 3, 2009 by pretorianstalker
grizleyd Posted December 3, 2009 Posted December 3, 2009 da się to zrobić za pomocą zwykłęgo extrude? :) w max jest do wyboru 3 opcje wg. poligona wg. normalny i jakos tak :)
Recommended Posts