Skocz do zawartości

Precyzyjne skalowanie - Pomocy!!!


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Czołem! Jestem świeży, zarówno tu jak i w Maxie. Coby nauczyć się troche tego cuda jakim jest grafika 3D i mieć z tego uciechę, zaczynam przerabiać sobie różne książki dla początkujących i powoli, ale co nie co zaczynam kumać, tylko, że już natrafiłem na wielką kłodę na drodze do mistrzostwa i szlag mnie trafia, pomocy!!! Otóż mam problem z precyzyjną modyfikacja kształtu zamknietego \"splinu\", dokładnie ze skalowaniem. Kłopot polega na tym, że po narysowaniu zamknietego splainu w kształcie schodów (ćw. z popularnego .pdf-u Pasków z sieci) chcę te schodki teraz odpowiednio przeskalować (np. w jednej tylko osi) aby z łącznej rozpiętości np. 440 cm uzyskać 310 (z równiemiernym rozłożeniem stopni) i nie umiem Wiem, że można numerycznie procentowo, ale czy jest jakiś inny sposób, bez przeliczania zależności procentowej na uzyskanie zamierzonej precyzji? Właściwie to ten mój problem można również sprowadzić do pytania jak równomiernie zmienić figurę płaską z danym wymiarem w jednej osi, tak aby otrzymać ją z innym zadanym wymiarem np. powiększyć trójkąt o podstawie 20, tak aby jego podstawa wyniosła 44. Albo moze jeszcze inaczej np. jak zwiekszyć rozpietość skrzydeł nie procentowow ale precyzyjnie? Pewnie trzeba zejść do poziomu struktury (sub-object) ale czy np. tu trzeba kombinować coś ze helpersami i alignem jakimś czy jak? Rozwiązanie powinno być chyba jakieś banalne, bo tak se myślę, że to chyba podstawowy element modelowania. Będę bardzo wdzięczny za pomoc! (w archiwum szukałem i nic) :(

Z góry dzięki

- Bestia (znaczy AdAm)

  • Odpowiedzi 14
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

nie wydaje mi sie zeby cos takiego bylo w maxie :( nawet w Auto CADzie nie spotkalem sie z czyms takim a wiadomo ze Auto jest o wiele bardziej precyzyjny niz max. wydaje mi sie ze nalezy po prostu wyciagnac z szafy kalkulator i pomeczyc sie troche mnozeniem :)

 

moj qmpel robil uklad sloneczny w maxie z uzycie ksiazki do gegry (wymiary planet) i kalkulatorem. gdy sie okazalo ze wszystko jest w tak duzych odleglosciach od siebie ze tego nawet nie widac to sobie darowal :)

Napisano

Dzięki za odzew. Przedstawie może pokrótce co kazali zrobic w ćw. dla zielonych : \"rysujemy wg. siatki (ze snapem) 12 równych schodków (splin zamykamy), rozmiary dowolne, następnie skalujemy kształt w osi Y tak by osiągnał 180 cm, potem skalujemy w osi Y tak by bieg schodów mierzył w poziomie ok. 310cm. Uzyksujemy w ten sposób tuzin stopni o wys.15cm i szer.28cm\" No i ?

 

Co do AutoCAD-a to właśnie w nim można coś takiego robić poprzez Skalowanie z wykorzystaniem opcji Reference. Zmienia się rozmiar całego zaznaczonego obiektu poprzez skalowanie konkretnego odcinka (promienia) którego długość dopasowuje się do wcześniej zadanego wymiaru po prostu przesuwając drugi koniec odcinka do miejsca gdzie chcemy by sie znalazł i tym samym podstawa sie wydłuża, a z nią cały trójkąt. Coś w tym stylu.

 

Jakoś musi dać sie chyba w miare dokładnie modyfikowac wymiary obiektów skoro można uzyskiwac powalające dokładnością modele odwzorowujące np. rzeczywiste pojazdy.

 

- Bestia

Napisano

Heh - nareszcie ktos rozumie moj problem dot. precyzji w maxie! Powiem tylko ze w AutoCADzie pracuje na \"czterech miejscach po przecinku\"... Co do skalowania ACAD to fakt - Reference pozwala na zmiane skali w oparciu o dlugosc wyznaczonego odcinka (itd) Ale jest to tylko skalowanie globalne - czyli we wszystkich wymiarach na raz. Nie ma tak fajnie jak w Corelu :(

A w maxie ? - ALBO \"NA OKO\" PROSZE PANA! albo precyzyjnie - kazdy z wertexow z kalkulatorem w reku.

 

powodzenia

Marek

Napisano

a czy nie można zrobić w maxie tzw. obiektu parametrycznego (tak jakw viz są np. okna i drzwi) ??? wtedy skalowanie takiego obiekty polega właśnie na wpisaniu nowej wysokości, szczegółów robienia obiektów parametrycznych nie znam niestety ....

 

inna sprawa ze max nie służy do precyzyjnego modelowania, do robienia form które wymagają precyzji (np póżniej ida do produkcji ) używa się np. Rhino

Napisano
Originally posted by Bestia

 

Co do AutoCAD-a to właśnie w nim można coś takiego robić poprzez Skalowanie z wykorzystaniem opcji Reference. Zmienia się rozmiar całego zaznaczonego obiektu poprzez skalowanie konkretnego odcinka (promienia) którego długość dopasowuje się do wcześniej zadanego wymiaru po prostu przesuwając drugi koniec odcinka do miejsca gdzie chcemy by sie znalazł i tym samym podstawa sie wydłuża, a z nią cały trójkąt.

 

no tak ale ze mnie burak:P juz sobie przypomnialem - oto jest wplyw szkoly:( (nauka ViaCADa - debilnego programu przypominajacego painta ale stworzony do tego do czego jest AutoCAD)

najsmnieszniejsze jest to ze sam robilem tak nie raz :D

Napisano

Dzięki za odzew. Wynika dla mnie z tego, że niestety w MAXie nie ma jednak prostego sposobu na takie precyzyjne skalowanie nieparametrycznego obiektu i trzeba żmudnie \"rzeźbić\" ze strukturą. W tym kontekście dziwne mi sie wydaje tak niejasno sprecyzowane to ćwiczenie ze schodami w książce dla początkujących. Może chodziło im (Paskom), że te wymiary (180 i 310cm) to trzeba uzyskać na oko pomagając sobie siatką. Dzięki za wyjasnienia, zatem lecę dalej wgłąb MAX-a.

 

-Bestia

Gość _Kreska_
Napisano

to ja tak w temacie (chyba) mam pytanie (jako ze lama straszna jeszcze jestem mam nadzieje ze smiac sie nie bedziecie, a przynajmniej nie za glosno). chodzi mianowicie o to ze np. tworze szescian o wymiarach 21x21x21 ktory nastepnie skaluje z reki o jakas tam wartos. Gdzie po takiej modyfikacji mozna zobaczyc nowe wymiary owej figury? albo inaczej, gdzie mozna zobaczyc wymiar kazdego obiektu (niekoniecznie symetrycznego), wiem ze bedzie to wymiar boxu opisanego na tym obiekcie ale czy mozna takie informacjie gdzies odczytac??? pls o pomoc.

Napisano

_Kreska_

 

- wymiary kazdego obiektu pokaze ci opcja Measure dostepna w zakladce Utilities (ostatnia zakladka w bocznym panelu)

 

Bestia

No niestety trzeba recznie - dla mnie jest to jeden z najwiekszych mankamentow maxa - brak mozliwosci skalowania obiektu na podstawie podania konkretnego wymiaru. Swoja droga - AutoCAD tez tego nie potrafi (tylko we wszystkich osiach na raz). Programisci czasem bagatelizuja tak przydatne i banalne narzedzia....

(po prostu musialem sie wygadac!)

 

pozdrowionka

Marek

Napisano

Z tym AutoCadem to się nie zgodzę. Ma on tyle możliwości, że aż strach. Wystarczy odpowiednio użyć polecenia Align i ładnie zostanie przeskalowane do odpowiedniego rozmiaru. Wystarczy dopasować do lini o takich właśnie rozmiarach.

Napisano
Wystarczy odpowiednio użyć polecenia Align i ładnie zostanie przeskalowane do odpowiedniego rozmiaru. Wystarczy dopasować do lini o takich właśnie rozmiarach.

 

Oczywiscie masz racje. Ale nie da sie skalowac tylko w jednej osi - np. cos w stylu maxowego NonUniform Scale!

Czy uzyjesz align czy scale / reference - to obiekt zawsze jest przeskalowany w calosci (wysokosc + szerokosc).

Jest jeszcze Stretch - ale tam przesuniesz tylko czesc obiektu wg zaznaczonych wczesniej punktow. Wtedy sie da zmienic np. dlugosc prostokata ale sprobuj rozciagnac wspomniane tutaj schody - tak aby wydluzyly sie wszystkie stopnie od razu (jak we wspomnianym Non Uniform Scale) ?

 

Moze masz jakis pomysl ? Moze to jest banalne, a ja za bardzo kombinuje? Juz sam nie wiem....

 

pozdr

Marek

Gość _Kreska_
Napisano

MareG

 

-wlasnie o to mi chodzilo, wielkie dzieki za pomoc

Napisano

Sposobem na nieprpoporcjonalne skalowanie w ACADzie jest wstawienie skalowanego obiektu jako bloku. Podczas wstawiania mozna ustawic skale dla kazdej z osi. Ale to chyba niewiele wnosi do problemu precyzyjnego skalowania. Ja precyzyjnie skaluje \"na oko\".

Pozdrawiam

Napisano

No i odpowiedź znajdzie się jak się połączy dwie odpowiedzi. Całe schody zamień na grupę (zgrupuj całość) potem stretch i mniej więcej gotowe. Wydaje mi się, że nawet bez grupowania da się to załatwić. Żeby przeskalować dokładnie możesz albo podać z klawiatury przesunięcie, albo wcześniej narysować sobie dwie linie o odpowiednich rozmiarach i zrobić przesunięcie. Żeby jeszcze było łatwiej w przypadku narysowanych lini zrób filtrowanie do odpowiedniej osi i powinno się udać:)

Powodzenia Bacry

Napisano

no tak bloki sie da... zupelnie o tym zapomnialem :)

Ale sami widzicie jaka to durnota programistow - robic takie obejscia zeby wykonac cos, co w innym sofcie jest standardem.

I tak mam juz dzis dosyc Acada, skoncze podklady, walne export DWG i wynosze sie do maxa (na weekend).

 

pozdr

Marek

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności