Gość mistrzu.1995 Napisano 8 Wrzesień 2010 Napisano 8 Wrzesień 2010 Witam wszystkich! Z góry przepraszam jeśli dodałem ten temat w złym dziale i w takim przypadku proszę o przeniesienie do odpowiednienie. Oto mój problem: Mam daną pozycje punktu(x,y,z) i pozycję obserwator(x,y,z) oraz kierunek jego patrzenia. Mam za zadanie wyliczyć pozycję punktu na ekranie i nie za bardzo wiem jak się za to zabrać. Z góry dziękuje za odpowiedzi i poświęcona temu zagadnieniu cierpliwość.
mkeruj Napisano 8 Wrzesień 2010 Napisano 8 Wrzesień 2010 Bez odległości chyba nie da rady. Wtedy z funkcji chyba coś można ale kiedy to było... :)
Hynol Napisano 9 Wrzesień 2010 Napisano 9 Wrzesień 2010 Jak nie ma perspektywy to odległość nie jest potrzebna. Ale takie zadania to na jakieś forum o geometrii przestrzennej, bo to czysta matma i tam pewnie szybciej Ci ktoś odpowie.
piotrek Napisano 9 Wrzesień 2010 Napisano 9 Wrzesień 2010 Wszystkie dane podałeś? W jaki sposób określić pozycję na ekranie? Ten ekran musi być chyba też gdzieś umiejscowiony (pomiędzy obiektem, a obserwatorem), jakie współrzędne ma ten ekran, jaki kąt widzenia obserwatora… To się da policzyć, ale mając więcej informacji. Chyba, że samemu sobie wymyślasz układ współrzędnych dwuwymiarowy na ekranie. Wtedy odpowiedzią mogą być współrzędne (½ x, ¾ y).
Hynol Napisano 9 Wrzesień 2010 Napisano 9 Wrzesień 2010 Zakładam że ekran jest obserwatorem. Kąt widzenia jest podany - wektor (kierunek patrzenia obserwatora).
piotrek Napisano 9 Wrzesień 2010 Napisano 9 Wrzesień 2010 Ja to tak widzę (sytuacja na płaszczyźnie). http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/01eb0ce89e28f13e.html
Muzzy Napisano 9 Wrzesień 2010 Napisano 9 Wrzesień 2010 Jakiś specjalnie dobry z matmy nie jestem, więc podrzucę tylko linki... Gotowe wzory na rzutowanie równoległe i perspektywiczne: http://en.wikipedia.org/wiki/3D_projection Wyprowadzenie: Trochę mniej, ale po polsku: [klik]
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się