Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Witam,

 

Temat jest trochę skomplikowany (bynajmniej dla mnie) i nie bardzo wiem jak się do niego zabrać. Rzecz tyczy tworzenia drogi wraz z poboczem (szerokość to ok. 60m, długość nie powinna przekraczać 7km). Poniżej zamieściłem zrzuty ekranu z przykładowego pliku max - tak to wygląda w oryginale. Sęk w tym, że ta metodologia pracy wydaje się być mało przydatna w momencie kiedy chcemy wiernie odwzorować jakąś drogę na podstawie na przykład Google Maps i odczytów DEM (digital elevation data). Na chwilę obecną nie ma oczywiście większego problemu z dostępem do danych potrzebnych do stworzenia takiej w miarę wiernej kopii wybranej trasy ale schody zaczynają się kiedy te dane trzeba jakoś umieścić w 3ds max 5 i na ich bazie budować model. Przyznam szczerze, że nie mam pojęcia jak się do tego zabrać i będę ogromnie wdzięczny za jakąkolwiek pomoc w tym temacie. (jak najbardziej mogą być linki do anglojęzycznych stron - znam język więc nie będę miał większych problemów)

 

ps.

Dodam, że ten stary 3ds max 5 to wymóg podstawowy, ponieważ wtyczki, które pozwalają na import/export plików z/do gry działają tylko z tą wersją max'a (i 4-ką bodajże).

 

 

 

 

road block sample:

2qwisnp.png

 

track sample:

2yl8twj.png

  • Odpowiedzi 6
  • Wyświetleń 2,9k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Hmm ... nie mam pojęcia o co ci dokładnie chodzi (i sądząc po odzewie, inni też ^^) ale być może ogólnie chodzi ci o skalę ?

 

A więc w Maxie możesz ustawić sobie w jakich chcesz pracować jednostkach. Górna belka > Customize > Unit Setup i tam możesz ustawić sobie kilometry albo metry.

 

I w ten sposób prócz normalnego modelowania możesz sobie zrobić na przykład box'a 60 na 60 na 60 metrów i sprawdzać czy ci się zgadza szerokość drogi itp. (Możesz też od razu stworzyć np. plane o 7 km długości i 60 m szerokości i go edytować)

 

Chyba, że chodzi ci o sam problem odwzorowania drogi, to możesz spróbować pobawić się w robienie screenów z Google Map i importować je do Maxa i następie "obrysowywać" splajnem i jego edytować.

 

A jeśli jednak nie chodzi ci o to, to może spróbuj dokładniej opisać o co biega ^^

 

Pozdrawiam.

Napisano
  • Autor
Hmm ... nie mam pojęcia o co ci dokładnie chodzi (i sądząc po odzewie, inni też ^^) ale być może ogólnie chodzi ci o skalę ?

 

A więc w Maxie możesz ustawić sobie w jakich chcesz pracować jednostkach. Górna belka > Customize > Unit Setup i tam możesz ustawić sobie kilometry albo metry.

 

I w ten sposób prócz normalnego modelowania możesz sobie zrobić na przykład box'a 60 na 60 na 60 metrów i sprawdzać czy ci się zgadza szerokość drogi itp. (Możesz też od razu stworzyć np. plane o 7 km długości i 60 m szerokości i go edytować)

 

Chyba, że chodzi ci o sam problem odwzorowania drogi, to możesz spróbować pobawić się w robienie screenów z Google Map i importować je do Maxa i następie "obrysowywać" splajnem i jego edytować.

 

A jeśli jednak nie chodzi ci o to, to może spróbuj dokładniej opisać o co biega ^^

 

Pozdrawiam.

Co do ustawienia jednostek to wiem, że mają być metry. Sednem sprawy wydaje się być to co zaznaczyłem pogrubieniem w Twoim poście. Nigdy nie miałem do czynienia z tym tematem (jak i grafiką 3D czy 2D) także nawet nie wiem gdzie szukać niezbędnych informacji. Wiem tylko, że model terenu muszę poddać końcowej obróbce w 3dsmax 5 (teksturowanie chyba niestety też ale tego na 100% nie jestem pewien).

 

Ale najpierw potrzebuję mieć w miarę precyzyjny model terenu w 3D. I teraz odnośnie Twojej motody, którą zaproponowałeś czyli robienie zrzutów ekranu z Google Maps. Nie jestem pewien ale wydaje mi się, że to trochę mozolna praca i dodatkowo mało precyzyjna. Ale z drugiej strony patrząc to być może jest to jedyny sposób na zrobienie tego w tej starej wersji max'a. Wiem, że do nowych są różne wtyczki, które pozwalają na pracę na przykład z plikami KML.

 

Coś mi mówi, że będę musiał poszukać innego programu żeby zrobić sam model terenu a później go tylko zaimportować do max'a. Ale jeśli ktoś zna lepsze/inne rozwiązanie to bardzo proszę o informacje. Wszelkie rady, wskazówki czy linki do stron są mile widziane.

Napisano

ściągnij model terenu za pomocą sketchupa i wyeksportuj model do maxa. tyle. potem będziesz musiał się pobawić w optymalizację siatki i łączenie pobranych "placków" w całość - z tym będzie trochę zabawy ale inaczej się nie da.

Ewentualnie możesz spróbować bawić się w programami gisowskimi i poszukiwaniem serwerów z danymi wysokościowymi, ale z tego co wiem to szanse na pobranie takich danych są marne.

Napisano

Zależy jeszcze co będziesz z tym robił. Jeśli animacja z perspektywy kierowcy to google maps będzie mocno spikselowane. Z lotu ptaka dadzą radę. Może jakieś ortofotomapy uda ci się wyciągnąć od zleceniodawcy.

Napisano
  • Autor

@porti - z tego co wiem to tylko wersja Pro SketchUp'a pozwala na eksportowanie do max'a. A nie mam zamiaru jej kupować, ponieważ ten cały projekt to tylko taka mała hobbystyczna zajawka. Natomiast pomysł z tymi programami GIS wydaje się być najlepszym rozwiązaniem póki co. Z danymi DEM też nie powinno być problemów choć na pewno nie będą one zbyt dokładne (dla Europy rozdzieloczość jest chyba 90 metrów o ile mi wiadomo).

 

@PICsell - model terenu będzie służył do jazdy samochodem (jak w grach wyścigowych typu Need For Speed czy Colin McRae Rally). No a zleceniodawcy nie ma żadnego, więc jedyne fotomapy jakie mogę mieć to te które są ogólnie dostępne w Internecie.

Napisano

nie musisz koniecznie eksportować do formatu .max możesz eksportować do dowolnego formatu który max otworzy.. np .obj

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności