Skocz do zawartości

odwzorowanie terenu w 3ds max 5 - co i jak?


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

Temat jest trochę skomplikowany (bynajmniej dla mnie) i nie bardzo wiem jak się do niego zabrać. Rzecz tyczy tworzenia drogi wraz z poboczem (szerokość to ok. 60m, długość nie powinna przekraczać 7km). Poniżej zamieściłem zrzuty ekranu z przykładowego pliku max - tak to wygląda w oryginale. Sęk w tym, że ta metodologia pracy wydaje się być mało przydatna w momencie kiedy chcemy wiernie odwzorować jakąś drogę na podstawie na przykład Google Maps i odczytów DEM (digital elevation data). Na chwilę obecną nie ma oczywiście większego problemu z dostępem do danych potrzebnych do stworzenia takiej w miarę wiernej kopii wybranej trasy ale schody zaczynają się kiedy te dane trzeba jakoś umieścić w 3ds max 5 i na ich bazie budować model. Przyznam szczerze, że nie mam pojęcia jak się do tego zabrać i będę ogromnie wdzięczny za jakąkolwiek pomoc w tym temacie. (jak najbardziej mogą być linki do anglojęzycznych stron - znam język więc nie będę miał większych problemów)

 

ps.

Dodam, że ten stary 3ds max 5 to wymóg podstawowy, ponieważ wtyczki, które pozwalają na import/export plików z/do gry działają tylko z tą wersją max'a (i 4-ką bodajże).

 

 

 

 

road block sample:

2qwisnp.png

 

track sample:

2yl8twj.png

  • Odpowiedzi 6
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Napisano

Hmm ... nie mam pojęcia o co ci dokładnie chodzi (i sądząc po odzewie, inni też ^^) ale być może ogólnie chodzi ci o skalę ?

 

A więc w Maxie możesz ustawić sobie w jakich chcesz pracować jednostkach. Górna belka > Customize > Unit Setup i tam możesz ustawić sobie kilometry albo metry.

 

I w ten sposób prócz normalnego modelowania możesz sobie zrobić na przykład box'a 60 na 60 na 60 metrów i sprawdzać czy ci się zgadza szerokość drogi itp. (Możesz też od razu stworzyć np. plane o 7 km długości i 60 m szerokości i go edytować)

 

Chyba, że chodzi ci o sam problem odwzorowania drogi, to możesz spróbować pobawić się w robienie screenów z Google Map i importować je do Maxa i następie "obrysowywać" splajnem i jego edytować.

 

A jeśli jednak nie chodzi ci o to, to może spróbuj dokładniej opisać o co biega ^^

 

Pozdrawiam.

Napisano
Hmm ... nie mam pojęcia o co ci dokładnie chodzi (i sądząc po odzewie, inni też ^^) ale być może ogólnie chodzi ci o skalę ?

 

A więc w Maxie możesz ustawić sobie w jakich chcesz pracować jednostkach. Górna belka > Customize > Unit Setup i tam możesz ustawić sobie kilometry albo metry.

 

I w ten sposób prócz normalnego modelowania możesz sobie zrobić na przykład box'a 60 na 60 na 60 metrów i sprawdzać czy ci się zgadza szerokość drogi itp. (Możesz też od razu stworzyć np. plane o 7 km długości i 60 m szerokości i go edytować)

 

Chyba, że chodzi ci o sam problem odwzorowania drogi, to możesz spróbować pobawić się w robienie screenów z Google Map i importować je do Maxa i następie "obrysowywać" splajnem i jego edytować.

 

A jeśli jednak nie chodzi ci o to, to może spróbuj dokładniej opisać o co biega ^^

 

Pozdrawiam.

Co do ustawienia jednostek to wiem, że mają być metry. Sednem sprawy wydaje się być to co zaznaczyłem pogrubieniem w Twoim poście. Nigdy nie miałem do czynienia z tym tematem (jak i grafiką 3D czy 2D) także nawet nie wiem gdzie szukać niezbędnych informacji. Wiem tylko, że model terenu muszę poddać końcowej obróbce w 3dsmax 5 (teksturowanie chyba niestety też ale tego na 100% nie jestem pewien).

 

Ale najpierw potrzebuję mieć w miarę precyzyjny model terenu w 3D. I teraz odnośnie Twojej motody, którą zaproponowałeś czyli robienie zrzutów ekranu z Google Maps. Nie jestem pewien ale wydaje mi się, że to trochę mozolna praca i dodatkowo mało precyzyjna. Ale z drugiej strony patrząc to być może jest to jedyny sposób na zrobienie tego w tej starej wersji max'a. Wiem, że do nowych są różne wtyczki, które pozwalają na pracę na przykład z plikami KML.

 

Coś mi mówi, że będę musiał poszukać innego programu żeby zrobić sam model terenu a później go tylko zaimportować do max'a. Ale jeśli ktoś zna lepsze/inne rozwiązanie to bardzo proszę o informacje. Wszelkie rady, wskazówki czy linki do stron są mile widziane.

Napisano

ściągnij model terenu za pomocą sketchupa i wyeksportuj model do maxa. tyle. potem będziesz musiał się pobawić w optymalizację siatki i łączenie pobranych "placków" w całość - z tym będzie trochę zabawy ale inaczej się nie da.

Ewentualnie możesz spróbować bawić się w programami gisowskimi i poszukiwaniem serwerów z danymi wysokościowymi, ale z tego co wiem to szanse na pobranie takich danych są marne.

Napisano

Zależy jeszcze co będziesz z tym robił. Jeśli animacja z perspektywy kierowcy to google maps będzie mocno spikselowane. Z lotu ptaka dadzą radę. Może jakieś ortofotomapy uda ci się wyciągnąć od zleceniodawcy.

Napisano

@porti - z tego co wiem to tylko wersja Pro SketchUp'a pozwala na eksportowanie do max'a. A nie mam zamiaru jej kupować, ponieważ ten cały projekt to tylko taka mała hobbystyczna zajawka. Natomiast pomysł z tymi programami GIS wydaje się być najlepszym rozwiązaniem póki co. Z danymi DEM też nie powinno być problemów choć na pewno nie będą one zbyt dokładne (dla Europy rozdzieloczość jest chyba 90 metrów o ile mi wiadomo).

 

@PICsell - model terenu będzie służył do jazdy samochodem (jak w grach wyścigowych typu Need For Speed czy Colin McRae Rally). No a zleceniodawcy nie ma żadnego, więc jedyne fotomapy jakie mogę mieć to te które są ogólnie dostępne w Internecie.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności