RickDeckard Napisano 30 Grudzień 2013 Napisano 30 Grudzień 2013 Hej Jakiś czas temu a dokładnie pod koniec listopada podjąłem naukę modelingu 3d, jestem w tym temacie zielony, w zbrushu raczkuje, 3ds maxa również zaczynam sie uczyc w tym samym czasie. Udało mi się wykonać mój pierwszy model w Zbrushu, w zasadzie to moja pierwsza praca w ogole w tym programie. Wcześniej starałem się ogarnąć podstawowa obsługę, czyli od jakiegoś miesiąca póki co rzeźbie przy użyciu bodajże tylko trzech pędzli i muszę przyznać ze to dosyć problematyczne, zwłaszcza kiedy wchodzę w faze detali i szczegółowego modelingu, może ktoś kto juz wymiata w tym programie poda mi jakieś istotne szczegóły ?? byłbym wdzięczny.Jeśli chodzi o model to wszystko wyrzezbiłem z prostej formy którą utworzyłem narzędziem Sphere. Poprosze również ogólnie o waszą opinię na temat moich pierwszych wypocin, póki co mam świadomość że jest tam sporo błędów anatomicznych ale narazie nie skupiam sie na tym szczególnie, z góry dzięki i Pozdrawiam
diabelt Napisano 30 Grudzień 2013 Napisano 30 Grudzień 2013 Jedyne na czym powinieneś się skupiać, to właśnie anatomia. Detale sobie daruj narazie, najmniej istotne.
RickDeckard Napisano 30 Grudzień 2013 Autor Napisano 30 Grudzień 2013 sęk w tym że ja zajmowałem się tradycyjną rzezbą trochę, i wiem o co biega w anatomii, bo wcześniej rzezbiłem w glinie, chodzi mi o info jakich pędzli używać również do detali bo mam zamiar robic ćwiczenia szybkie szkice, z ustawaniem odpowiednich kierunków i anatomi i miedzy czasie studium dokladnie dlatego pytam się o szczegóły, o to jakich pędzli używać jesli chce dokonywać minimalnych zmian
rice Napisano 30 Grudzień 2013 Napisano 30 Grudzień 2013 wymiataczem nie jestem, ale więcej jak te 4-5 brushy to raczej nikt nie używa (nie pisze tu o specjalnych z rożnymi alfami etc.) Głównie potrzebujesz czegoś żeby dodać masę, standard/clay/claybuildup/claytubes(wybierz sobie jedną), i przeciwieństwa z altem. Coś do wygładzania flatten hpolish, albo polish, masz też smooth z shiftem coś do robienia większych wcięć, coś jak dam_standard brush przydaje się dość często trim dynamic brush, inflate i oczywiscie move. Te wydają mi się podstawowe, jak je opanujesz to możesz eksperymentować z pozostałymi. Nie wiem o jakie detale Ci chodzi, ale z tym najcześciej to poprostu do brusha dodajesz alfe.
serratus Napisano 30 Grudzień 2013 Napisano 30 Grudzień 2013 sęk w tym że ja zajmowałem się tradycyjną rzezbą trochę, i wiem o co biega w anatomii, bo wcześniej rzezbiłem w glinie, chodzi mi o info jakich pędzli używać To widać po tym modelu, że miałeś już styczność z tematem ,bo jak na pierwszą rzeźbę w Zbrushu to jest naprawdę dobrze. Ta praca jest słaba tylko dlatego, że jeszcze nie znasz programu. Najpierw napiszę co pierwsze rzuciło mi się w oczy, a potem o pędzlach. Więc pierwsze co musisz zrobić to pozbyć się tych "glutów" z modelu, tej struktury, którą pewnie próbowałeś wygładzić ale się nie dało i wyglądało jeszcze gorzej. Są dwa wyjścia, możesz użyć do tego wzmocnionego Smooth brusha, ale nie polecam tej metody, namawiam Ciebie jednak do drugiej, czyli obniż poziom zagęszczenia siatki (Divide / Subdivision) i wtedy wygładź model, potem wejdź poziom wyżej i jeszcze raz wygładź, później wróć do maksymalnego zagęszczenia i powinno być już ok. Brushe Ogranicz się do kilku pędzli i je opanuj, nie jest Ci potrzebny cały arsenał do wykonania dobrego modelu. Z uwagi na Twoje doświadczenia z tradycyjnej rzeźby proponuję zestaw: - ClayBuildup (jak sama nazwa wskazuję, do budowania formy) - ClayTubes (działa na zasadzie dolepiania pasków gliny, tak samo całkiem przydatny i dość uniwersalny pędzel) - Clay (spróbuj użyć jako zamiennik Smootha, zapomnij o wygładzaniu Smoothem i spróbuj zacierać nadmiar Clayem). Tutaj wstawię link do filmiku na którym jest przykład zastosowania tej metody (włącz sobie od 31 minuty 20 sek.) - Move (najważniejszy ze wszystkich, można nim ustawić całą bazę na początku pracy, tylko przesuwając formę) - Flatten albo TrimDynamic (zależy, który Ci przypasuje bardziej, służą do wypłaszczania formy) - Pinch (uszczypnij się w dłoń dwoma palcami, taki efekt uzyskasz w programie za pomocą tego pędzla :cool:) - Standard (standardowy do wszystkiego albo do niczego, są zwolennicy i przeciwnicy tego pędzla, ja należę do tych drugich, dopiero jak przestawię kilka suwaków w opcjach brusha to zaczyna przyjemnie się pracować, domyślne ustawienia do mnie nie przemawiają. Najlepiej sam oceń czy dobrze Ci się tym rzeźbi) Zmieniaj sobie Alphe podczas pracy np. z kwadratowej na okrągła albo odwrotnie i obserwuj zmiany. Uważam, że tyle wystarczy na początek Poza tym wygoogluj sobie i poczytaj o Dynamesh, ZRemesher i LazyMouse. Aha i napisz czy pracujesz na tablecie czy rzeźbisz myszą. Co do anatomii i proporcji, na razie ogarnij program na spokojnie, potem zajmiesz się resztą. Pozdrawiam
RickDeckard Napisano 31 Grudzień 2013 Autor Napisano 31 Grudzień 2013 Panowie dzięki serdeczne za pomoc, szczegolnie tobie serratus za wyczerpujący komentarz i pomoc, fajnie że mozna trafić tutaj na użytkowników którzy mimo zaawansowanego i wysokiego poziomu nie zapomnieli jak ciężko jest zaczynać. Dokladnie chodziło mi własnie o wszystko co napisałeś, począwszy od wskazanie na istotne pędzle a skończywszy na przedstawieniu ogólnej problematyki. Niewątpliwe dużym problemem była dla mnie walka z tymi tzw glutami, ale nawet nie zakładałem wątku zwiazanymi z tym tematem bo przypuszczałem że mało kto zrozumie o co mi biega a jednak wyłapałeś ten istotny dla mnie element, z pewnoscią posłucham twojej dobrej rady. Piszecie o opcji Alphe żeby ją zmieniać ale o co dokladnie biega bo przyznam ze nie mam pojecia :) Niedawno bo jakieś 4 miesiace temu całkowicie przeżuciłem się na Tablet i wydaje mi się że taki program jak Zbrush jest wręcz stworzony do pracy na tablecie, rozumiem że jest to dosyć istotny element czy uzywa sie myszy czy tabletu ? Pozdrawiam
serratus Napisano 31 Grudzień 2013 Napisano 31 Grudzień 2013 którzy mimo zaawansowanego i wysokiego poziomu nie zapomnieli jak ciężko jest zaczynać Nie uważam się za jakiegoś wymiatacza czy kogoś na wysokim poziomie w tym temacie, jednak jak widzę pytanie na które potrafię odpowiedzieć to pomagam. Poza tym rzeźbię na codzień tradycyjnie - glina, drewno, kamień itd. więc mniej więcej potrafię ocenić czego oczekuje osoba, która chce wykorzystać nabyte doświadczenie z tradycyjnej rzeźby do komputerowej. Piszecie o opcji Alphe żeby ją zmieniać ale o co dokladnie biega bo przyznam ze nie mam pojecia :) Proszę bardzo: Niedawno bo jakieś 4 miesiace temu całkowicie przeżuciłem się na Tablet i wydaje mi się że taki program jak Zbrush jest wręcz stworzony do pracy na tablecie, rozumiem że jest to dosyć istotny element czy uzywa sie myszy czy tabletu ? Jest kolosalna różnica i dobrze zrobiłeś kupując tablet, oczywiście są ludzie, którzy rzeźbią myszą, ale zapewniam Cię, że jak już masz tablet to nawet nie myśl o tym, żeby wracać do rzeźbienia myszą, bo można się tylko frustracji nabawić :). Pozdrawiam
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się