V4nder Napisano 18 Grudzień 2015 Napisano 18 Grudzień 2015 (edytowane) Witam. Mam problem z solversami w maxie. Używam systemu CAT do animacji. Na obrazku widać, że za pomocą wskazanego solversa powinienem móc ruszać ręką w łokciu, ale ona jest zablokowana. Jakieś pomysły? http://www.fotosik.pl/zdjecie/ac077bff4b847e48 Wybaczcie, ale mam problem z normalnym wstawieniem zdjecia. Edytowane 18 Grudzień 2015 przez V4nder
zio_mal Napisano 18 Grudzień 2015 Napisano 18 Grudzień 2015 podczas rigowania IKtarget nie działa. aby ręka podążała za nim musisz mieć aktywną przynajmniej jedną warstwę animacji w zakładce motion oraz przełączoną rękę na IK.
V4nder Napisano 19 Grudzień 2015 Autor Napisano 19 Grudzień 2015 (edytowane) Dodałem nową warstwę animacji, dałem play tylko że nie wiem jak przełączyć rękę na IK. Chce też dodać że ten cross który wskazałem to nie jest IK, tylko włączyłem opcję Use Up Node w panelu modyfikacji. Za każdym razem kiedy chcę przesunąć lub rotować ręka obraca się tylko wokół własnej osi. PS. jeśli chodzi o przełączenie na IK to robi się to suwakiem IK/FK? http://www.fotosik.pl/zdjecie/fcdb58f83a86868d Tak jak widać na zdjęciu, mam włączoną warstwę animacji, ale dalej to nie chce działać. Edytowane 19 Grudzień 2015 przez V4nder
zio_mal Napisano 20 Grudzień 2015 Napisano 20 Grudzień 2015 tak, jak nazwa skazuje jest to przełączanie IK/FK. Aby UpNode zadziałał, musisz mieć stworzony IK target dłoni - zaznaczasz kość dłoni i następnie przycisk "Create IKTarget". Następnie przełączasz na IK rękę, nieważne że UpNode ma IK, ręka też musi mieć. Potem już jest połączone przełączanie IK/FK ręki i UpNode'a.
V4nder Napisano 20 Grudzień 2015 Autor Napisano 20 Grudzień 2015 (edytowane) No i właśnie tutaj jest problem. Robię dokładnie tak samo jak napisałeś, ale mimo to ręka dalej nie zgina się w łokciu. Może jakiś wpływ ma na to zaznaczona opcja Addictive to Setup Pose? http://www.fotosik.pl/zdjecie/308cb647d70896d0 Jak widać na załączonym obrazie cross z łokcia stoi w miejscu mimo tego że ruszam IK z dłoni. Edytowane 20 Grudzień 2015 przez V4nder
zio_mal Napisano 20 Grudzień 2015 Napisano 20 Grudzień 2015 ehhh... na wyproście nigdy łokieć się nie zegnie i nigdy nie testuje się riga na wyprostach jeśli nie robisz stretchyIK. poza tym cross dla łokcia nie jest przylinkowany do IK więc też nie podąży za nim. zrób krok po kroku ja pisałem, stwórz IK target i przełącz rękę na IK, przybliż dłoń do tułowia, potem złap za cross'a łokcia i przesuwaj go. musi działać. jeśli nie działa to albo coś masz zepsute w rigu i po prostu musisz od nowa zrobić albo nie wiem co.
V4nder Napisano 20 Grudzień 2015 Autor Napisano 20 Grudzień 2015 Dopiero uczę się animacji, więc mogę pewnych rzeczy nie rozumieć, a na tutorialach nie widać wszystkiego co robią :) Wracając do tematu masz rację. Ustawiłem dłoń bliżej tułowia i zacząłem się bawić crossem na łokciu. Wszystko działa, mogę obracać łokciem itd, tylko nie wiem czy to ma wyglądać właśnie tak. W każdym bądź razie dziękuję za poświęcony czas :)
zio_mal Napisano 20 Grudzień 2015 Napisano 20 Grudzień 2015 pozwolę sobie nadmienić, że animacja to działka animatorów, a rigowanie to działka rigerów. Jak uczysz się rigowania to mów o rigowaniu, a jak o animacji to o animowaniu.
Kroopson Napisano 21 Grudzień 2015 Napisano 21 Grudzień 2015 pozwolę sobie nadmienić, że animacja to działka animatorów, a rigowanie to działka rigerów. Jak uczysz się rigowania to mów o rigowaniu, a jak o animacji to o animowaniu. Pozwolę sobie się nie zgodzić. Tego typu podejście prowadzi do kompletnej ignorancji zarówno ze strony animatorów jak i riggerów. Animator musi znać aplikację w której ma pracować a akurat zrobienie prostego riga fk/ik to nie jest aż tak bardzo skomplikowana sprawa. Każdy musi umieć to zrobić. Podobnie w drugą stronę - rigger musi rozumieć co i po co robi i na czym będzie się wygodnie animowało. Oczywiście specjalizacja jest potrzebna ale podstawy też trzeba znać inaczej będziemy mieli animatorów którzy nie mają pojęcia jak zrobić constraint.
zio_mal Napisano 21 Grudzień 2015 Napisano 21 Grudzień 2015 A czy ja gdzieś napisałem że animator nie musi umieć rigować? Jestem jak nabardziej za tym aby każdy animator znał choć podstawy rigowania, może wtedy ściśle współpracować z rigerem i dawać wskazówki co konkretnie nie działa niż tylko "słuchaj, coś jest nie tak z ręką, popraw". Ja tylko naprostowuję, aby ludzie nie myśleli że każdy animator to riger i na odwrót. A niestety często się z tym spotykam. Czasem jest to utrudnienie przy zleceniach, bo okazuje się że w ogłoszeniu jest np animator, a szukają dobrego rigera ze znajomością animowania itp. Więc proszę cię, Kroopson, wyluzuj i czytaj uważniej:) ps. dlaczego na zachodzie firmy najczęściej robią tak dobre produkcje? bo jak ktoś jest np animatorem to często ni ząb nie zna się na rigowaniu. i wbrew pozorom nie jest to utrudnienie w pracy. mówię tu z doświadczenia, miałem okazję pracować w jednej z takich firm. edit: utnijmy to bo można o tym dywagować w nieskończoność.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się