agonigusson
Members-
Liczba zawartości
8 -
Rejestracja
-
Ostatnia wizyta
Miasto (opcjonalne)
-
Miasto
Poznań
agonigusson's Achievements
Newbie (1/14)
20
Reputacja
-
W takim razie, jak konkretnie będzie można rozpoznać pozostałych? Spotkamy się przy konkretnym stoliku (np. trzecim?)? Przychodzimy z niebieskimi piórkami we włosach?
-
Być może się pojawię, jeśli tylko towarzystwo kogoś udzielającego się na forum od dzwona nie będzie nie na miejscu. Co do samego Dragona, w moim odczuciu spsiał ten lokal ostanimi czasy - ale prawdopodobnie to tylko takie tam, marudzenie.
-
[tłumaczenie] Bridgman's Complete guide to drawing from life
agonigusson odpowiedział prrrszalony → na temat → Tutoriale
Trochę to trwało, ale w końcu jest. Trochę może być nieskładnie, angielski też perfekt ni znam, niemniej cuś tam skleciłem. ---------------------------------- DRAPOWANIE W pierwszej kolejności musimy mieć kontur postaci, bądź też jakąkolwiek sugestię co do jej pozy, zanim przystąpimy do właściwego jej ubioru. Ubrania wspierają się na ramionach, talii i biodrach, zarówno u kobiet jak i u mężczyzn. Zasady rządzące się ubiorem są zawsze takie same. Ubrania są dostatecznie luźne, aby pozostawić swobodę ciału, umożliwiając poruszanie kończynami w każdym możliwym kierunku. Czynności te prezentowane są na suknach w postaci promieniujących linii wyprowadzonych z punktu wsparcia, a zakończonych haczykowato, bądź na kształt girlandy. W przypadku, gdy fałdy prowadzone są ku górze, przy ruchu opadającym, powierzchnia wsparcia zmienia położenie i rozciąga się od spodu masy. ---------------------------------- STYLE OD Starożytnych już czasów ubiór bazował na prostej zasadzie zawieszenia na ramionach lub w pasie. Style się zmieniały, ale podstawowe zasady nimi rządzące pozostawały takie same. Jeśli podniesiemy kawałek materiału, będzie on chciał opaść, przyciągany siłami grawitacji i będzie całkowicie zależny od nadanego mu podparcia. Gdy pozbawimy go tego podparcia opadnie, spłaszczy się i stanie się bezwładny. Charakter draperii podążał za różnymi okresami w sztuce, tak samo jak za wyróżniającymi się pracami wielkich mistrzów. Dlatego należy sobie uświadomić, że celem nie mogły być mierne imitacje fałd. W różnych okresach wahały się raz od załamań w kształcie litery V do okrągłych girland kiedy indziej. Stroje czasów klasycznych bardziej nadają się do badania praw rządzących fałdami, aniżeli te w chwili obecnej. Greckie malowidła na ceramice zachowują długie, płynne lub szerokie linie zakończone haczykowato; styl gotycki zmieniał fałdy od okrągłych do kanciastych; Renesans przedstawiał promieniujące linie, które pokazywały na rysunku płaskie powierzchnie przylegające, bądź też leżące bardzo blisko formy, tym samym umacniały postać pod spodem. ---------------------------------- KOMPOZYCJA CHOCIAŻ czasem można skopiować kawałek tkaniny nie zmieniając żadnej fałdy czy zmarszczki, to należy pamiętać, że za każdym razem, gdy model się poruszy, owe fałdy wyglądają inaczej. Dlatego też, kilka podstawowych zasad musi być przestrzeganych, w przeciwnym wypadku w pracy będzie mało harmonii. Przy drapowaniu ubiór skręca się, ale należy pamiętać, że idea polega na stworzeniu materiału pod którym znajduje się ciało. Fakt ten pozostaje najważniejszy. Następnie, sztuką jest układ obejmujący kreskę, rytm, rozkład oraz podporządkowanie, grupowanie oraz równowagę i połączenie ich wszystkich w harmonijną całość. Przed przystąpieniem do drapowania najpierw postać musi mieć zachowane odpowiednie proporcje, a każda część ciała musi pasować do całości. Szczegół winien się wiązać z wyglądem ogólnym, a nie być posklejanym z nic nieznaczących zygzaków i zwiotczałych fałd, które niewiele mają wspólnego z kształtem ciała, a który to kształt należy zachować, nie rozwodzić się nad najdrobniejszymi detalami. Aby uporządkować dane podaje się główne zasady kompozycji. Do kompozycji zaliczamy rytm, wdzięk oraz, jeśli temat tego wymaga, piękno - słowo, któremu nikt nie jest w stanie nadać satysfakcjonującej definicji; wszystko to należy do kompozycji. Ubrana postać musi stanowić kompletną formę, sama w sobie. ---------------------------------- UBIERANIE POSTACI BIORĄC się za rysowanie fałd występujących przy zginaniu kończyn, należy zrozumieć, że tkanina jest połączona lub wsparta na pewnych stałych punktach. Jeśli materiał jest ograniczony co do wielkości, jak w przypadku zginania kolana, fałdy promieniują w takiej samej długości i liczbie zarówno ze stałych punktów połączeń, jak i punktów oporu. Kończyny dolne mają bardzo różny kształt. Poniżej bioder znajduje się udo, które jest okrągłe; kolano przybiera kształt kwadratu, o skośnych do przodu bokach; z kolei szeroki podwójnie wybrzuszony mięsień łydki obejmuje dolną połowę nogi. W przypadku, gdy noga jest zgięta w kolanie, dwie przeciwstawne masy, nad i pod kolanem, wymagają niewielu szczegółów, podczas gdy bezpośrednio przy zgięciu, fałdy gromadzą się po obu stronach w postaci spirali czy pod kątem ostrym. Aby zapamiętać kierunek i sens układania się fałd musimy mieć plan pracy. Obejmuje on zarówno teorię jak i uważną obserwację, w celu odnalezienia występujących fałd. Podczas rysowania fałd należy uważać, aby pasowały one do formy. Używając jej jako tła możemy podkreślić najważniejsze kreski, niezbędne do przedstawienia historii, nie skupiając się zbyt mocno nad zbędnymi, nie wartymi opisywania detalami. Badając charakter różnych fałd, jakość materiałów powinna być testowana w różnych relacjach, takich jak: różnica wagi i napięcia; podatność materiałów, czy też cięższe materiały i ich stosunek do światła. Staraj się pamiętać występujące wielokrotnie fałdy, a znajdziesz rodzinne podobieństwo we wszystkich materiałach, bez względu na wagę lub teksturę. Rozważając rękaw lub odziane ramię, masy które leżą pod spodem muszą zostać uwzględnione. Masy ramienia i przedramienia połączone są klinowo i podczas ruchu nakładają się na siebie pod różnymi kątami. Ramię opada, szeroką stroną na zewnątrz; górna część ramienia jest spłaszczona po bokach. Masa przedramienia nakłada się z końcem ramienia poprzez klin, który powstaje w jednej trzeciej długości i zwęża się ku nadgarstkowi. Nieważne, czy ramię jest proste czy zgięte, klin ten, jako podstawowa forma musi być zawsze w pamięci. Fałdy przechodzą wokół i przez niego; zgniecenia na przemian okrągłe, zygzakowate lub klinowe, rzadziej równoległe do siebie. Masa górnej połowy przedramienia jest owalna, gdy kciuk jest odwrócony od ciała, natomiast bardziej okrągła gdy kciuk jest z drugiej strony. Przedramię, w miarę zbliżania się do nadgarstka spłaszcza się i staje się mniej więcej szerokości dwóch swoich grubości. Jako materiał nie ma formy samo w sobie, okrągłe i klinowe formy muszą być pokazane lub wyczute pod materiałem przykrywającym ramię. Fałdy na łokciu, pod pewnymi warunkami mogą być postrzegane i kopiowane jako część martwej natury, ale tylko jeśli punkty złączeń i punkty oporu, jak również promieniujące linie wychodzące z nich, sa zrozumiałe; lepiej wyjaśnią to formy poniżej. ---------------------------------- FAŁDY ODZIEŻ jest tylko tkaniną oblekającą ciało. Aby wyrazić niezliczone formy, należy nauczyć się pokazywać różne postaci fałd, a dla każdej z nich, poszczególne jej elementy odgrywają role na zasadach takich jak aktorzy odgrywają swoje postaci na scenie. Fałdy są absolutnie rożne. Jedne rozchodzą się wokół, promieniując z punktu wsparcia, obejmują postać i redukują się do minimum wraz z oddalaniem; bądź też mogą rozchodzić się w nieregularny sposób z boku na bok (zygzakowato). Inne są proste, obwieszone w kształcie litery V, zwisają wzajemnie, lub przechodzą wokół postaci. Istnieją materiały, mające wklęsłe i wypukłe formy, jak również krawędzie podobne do kabli. Wszystkie fałdy oddziałują na siebie nawzajem. Gdy napotkają inne zanikają, każda na swój własny sposób, własny temperament - jest to niemal ich religia. Każda realizuje swoją funkcję, więc każda musi być badana niezależnie, na własnych prawach, bez powiązań z innymi, niemniej wszystkie razem utrzymują pewien rytm. Przy badaniu powierzchni ramienia i przedramienia, uda i podudzia, w miejscu ich połączeń - łokcie i kolana, fałdy się spotykają, łączą podczas przechodzenia wokół (w domyśle - kończyny), lub przechodzą jedna w drugą. Aby je nazwać, należy przypisać im któreś z poniższych funkcji: 1. RURA LUB KABEL 2 ZYGZAK 3. SPIRALA 4. PÓŁ ZAMKNIĘTY 5. WZÓR ROMBOWY 6. UPUSZCZONA LUB LATAJĄCA 7. OBOJĘTNA ---------------------------------- RODZAJE FAŁD UBRANIA jako takie nie mają własnej formy. Kiedy leżą na podłodze, przyjmują jej kształt; rzucone na krzesło obierają kształt krzesła; powieszone na wieszaku lub haku marszczą się z punktu zaczepienia. Fałdowanie może rozchodzić się po okręgu, opadać, bądź też się wznosić. Aby to przedstawić, przede wszystkim należy zrozumieć pewne zasady jakim podlega fałdowanie. Nie ma dwóch takich samych zmarszczek, brak w nich monotonii, każda ma własny, wyrazisty charakter. Aby pokazać wielkie różnice pomiędzy poszczególnymi fałdami, weźmy postać Nike jako przykład. Pierwszy - wzór rombowy, polega na tym, że tkanina opada z dwóch stałych punktów wsparcia, w tym przypadku z ramion; jest najprostszym rodzajem fałdowania do zrozumienia. Następny - spirala, rysowana wokół bioder. Przeciwieństwem spirali jest fałda mająca zupełnie inny charakter. Jest nieregularna i rozchodzi się zygzakiem z jednej strony na drugą. Poniżej występuje kolejny typ fałdowania, znany jako rury lub kable. Jeszcze niżej następny, zwany pół-zamkniętym. Ma on bezpośredni związek z kolejnym rodzajem, leżącym na podłodze, zwanym obojętnym. Istnieje również fałdowanie, występujące gdy ciało jest w ruchu lub w powietrzu, zwane upuszczonym lub latającym. Schematy powyżej przedstawiają główną geometrię i robocze szkice różnych rodzajów fałd, z których każda gra indywidualną rolę w historii ubioru ludzkiego ciała. Fałdowanie podlega różnego rodzaju zasadom, niemniej mogą one być czasem zmienione. Wciąż jednak trzeba o nich pamiętać. ---------------------------------- WZÓR ROMBOWY KAŻDE fałdowanie musi mieć swój punkt wsparcia. Może opadać, bądź być wciągane; przywierać do ciała, lub od niego odstawać, falując; może zataczać okręgi, lub układać się w kształt girlandy, zawsze jednak musi być na czymś wsparte. Dopóki materiał nie będzie miał podparcia, nie nazwiemy go draperią. Weź metr jakiejś tkaniny i chwyć go za dwa końce, pozwalając środkowi zwisać. Pokaże to jak zachowuje się materiał - schodzi się w kierunku środka. Spróbuj zarówno lekkich jak i ciężkich tkanin, aby zaobserwować różnice w pojawiających się liniach fałd. Śledź przebieg pojawiających się fałd i zmarszczek począwszy od samych punktów podparcia. Podążaj za nimi do miejsca, w którym dwie przeciwstawne siły się spotykają i obserwuj jak zazębiają. Wciąż trzymając tkaninę na wyciągnięcie ręki, przemieść jeden jej koniec bliżej drugiego, przyglądając się uważnie zmianom. Zwróć uwagę na sposób ich powtarzania się. Innym pomysłem na studiowanie rozchodzenia się fałdowania jest przypięcie tkaniny, np. pinezkami, do tablicy czy ściany, lub po prostu narzucenie materiału na leżącą postać. ---------------------------------- FAŁDY W KSZTAŁCIE RURY LUB KABLA JEŚLI podnosimy kawałek materiału, bądź przymocujemy go w jednym rogu, a z drugiego pociągniemy, cylindryczne fałdy promieniują z jego punktu podparcia. Niezależnie, czy materiał będzie wełniany, bawełniany, czy wykonany z jedwabiu; gruby, czy cienki, stary czy nowy; cylindryczny kształt powstałych fałd jest powszechny. Jest to wyraźny fakt, tym samym uznaje się to za prawo; jest to coś, co powtarza się wystarczająco często, aby to rozpoznać, szukać i się tego spodziewać. Te cylindryczne kształty, wychodzące od punktów wsparcia są najprostszą formą w draperii i to je należy na początek zrozumieć. Pojedynczy cylinder opada, aby po drodze podzielić się na dwa lub trzy inne. Ponieważ każdy kolejny cylindryczny kształt odbiega od innego, może on ponownie podzielić się na kilka - tak aż do momentu wyrównania materiału. ---------------------------------- FAŁDOWANIE ZYGZAKOWATE CYLINDRYCZNE fałdy każdej tkaniny mogą być zginane. W czasie zginania zewnętrzne części fałd sztywnieją, z kolei te poniżej stają się coraz bardziej luźne. Nadmiar materiału po wewnętrznej stronie zagięcia przyjmuje mniej lub bardziej określony wzór, z którym należy się zapoznać i zapamiętać. Skręcenia fałd podczas zginania nadają jej zupełnie nowy wygląd, który można nazwać zygzakiem. Pociągnięcia tutaj mają nierówny charakter. Są szybkie i gwałtowne. Aby je zademonstrować weź sześć pojedynczych stron gazety i zwiń je w rolkę o średnicy jednego-dwóch centymetrów. Zegnij rolkę w środku, po czym chwyć ją w okolicach obu stron zgięcia i zacznij ją ostro skręcać z boku na bok. Teraz zwróć uwagę na jej wygląd i wzór. Możesz się zastanowić dlaczego zginania i skręcania tak konsekwentnie się powtarzają. Wypróbuj to samo na kawałku sztywnej tkaniny, a znajdziesz podobieństwo. Są to powtórzenia, które musisz zachować głęboko w umyśle, więc sprawdź swoją wiedzę z tym co widzisz na modelu. Pamiętaj zawsze, że każda fałda ma własny charakter, niezależnie od pozostałych. Pamiętaj, że wybierasz pomiędzy fałdami, jedne mogą Ci przypaść do gustu bardziej niż inne, czyniąc Twoje rysunki różnymi. Pamiętaj, że to co znasz i pomijasz, to rzeczy, które dają moc i prostotę rysunkom. Studenci uzyskują dużo wykonując szereg rysunków, opowiadając historię zazębiających się, zygzakowatych fałd. Nie kopiuj rysunków z tych stron, zacznij od linii prostych, lub zakrzywionych i spróbuj zablokować je innymi liniami. Niech stanowi to połączenie dwóch przeciwstawnych sił. ---------------------------------- FAŁDOWANIE SPIRALNE NIEWAŻNE jak skomplikowane fałdy się pojawiają, zawsze można wyszukać w ich ułożeniu kilka podstawowych zasad. Te zasady powinny być zapamiętane i przetrzymywane w umyśle tak głęboko jak to możliwe. Powinno się móc z nich korzystać w każdej chwili, bez pomocy notatek czy modelu. Pomyśl o roli, którą odgrywają na ubranym modelu, zapamiętasz wtedy lepiej układ wciąż zmieniających się fałd. Układ krzywych i przekątnych linii dopasowuje się do zaokrąglonych części ciała jako materiał owinięty wokół postaci. W ten sam sposób fałdy powiększają się wraz z oddalanie od punktu wsparcia. Spokojnie można powiedzieć, że promieniują one od punktu podparcia, z rzadka równolegle. W dużej mierze fałdy te powinny mieć dekoracyjny układ. (Sztuką jest wiedzieć jak one się rozchodzą.) Gdy w rękaw wchodzą ramiona, wymagane są oba rodzaje linii, zakrzywiona i prosta. Jeżeli łokieć jest zgięty, materiał promieniuje na zewnątrz, aż do klina, który występuje po zewnętrznej stronie przedramienia, tuż powyżej łokcia. Liczba kolejnych zwojów zależy od tekstury, bądź masy tkaniny, jak również zużycia samej odzieży. Fałdy nie powinny wyglądać jakby były równoległe, nie powinny się powtarzać w tych samych kierunkach, czy z tą samą siła. Wasz rysunek powinien wykazywać zrozumienie dla tkaniny i wzorów na niej. ---------------------------------- FAŁDOWANIE PÓŁ-ZAMKNIĘTE FAŁDOWANIE pół-zamknięte ma miejsce za każdym razem, gdy cylindryczny lub spłaszczony kawałek materiału gwałtownie zmienia kierunek. Kiedy załamanie jest pod kątem prostym, bądź bardzo się do niego zbliża, wtedy kształt fałdowania jest bardziej ostry i kątowy; gdy jest szerokie, kształt jest mocniej zaokrąglony i w tym stanie poszczególne fałdy łatwiej przechodzą jedna w drugą. Fałdowanie musi dać radę wyjaśnić bez trudności, w związku z czym, wyjaśnienie musi być bezpośrednie i proste. Poszczególne fałdy muszą wydawać się tak od siebie odległe, jak litery alfabetu - współgrają ze sobą tworząc wyraz. Tak jak każda litera rozpływa się w słowie, a słowo w zdaniu, tak samo fałdy, każda ze swoim wyrazistym charakterem, kiedy występują razem - rury, zygzaki, spirale, pół-zamknięte, girlandy i upuszczone, rozpływają się jedna w drugiej, razem tworząc harmonijny element na postaci, nazywany draperią. Każda ma swoją własną funkcję. Każda jest wspierana z lub na postaci pod spodem. Fałdowanie pół-zamknięte jest bardzo rozpowszechnione przy postaciach w pozycji siedzącej, ze względu na dużą liczbę kątów, powodującą dużą zmianę w kierunkach planów. ---------------------------------- FAŁDOWANIE OBOJĘTNE ZROZUMIAŁE jest, oczywiście, że tkanina nieważne jak jest gruba, czy cienka, sama z siebie nie ma żadnego kształtu. Kawałek szmatki, gdy rzucimy go, lub upadnie na podłogę, wygładza się lub gniecie, przybierając niezależny od żadnej innej formy kształt. Ten zmięty kawałek szmatki nie jest statyczny, zmienia się. Po godzinie jego energiczne kąty stają się bardziej stonowane i spłaszczone. Nadal pozostaje kawałkiem materiału, o charakterze odrębnym i niezależnym od innych, który upadł na podłogę. Ten pozytywny charakter musi być abstrakcyjną ideą w tle rysunku. Musi być oczywiste dla widza, że ten kawałek spadł na podłogę i jest obojętny i martwy. ---------------------------------- FAŁDOWANIE UPUSZCZONE W tej klasie fałda opuszcza swój punkt podparcia, będąc wolną, przyjmując kształt wahadłowego, rytmicznego ruchu w dół, na całej długości materiału i w jego obrębie. Kiedy to fałdowanie opada prosto, dodaje postaci godności, ale gdy kontur jest zakrzywiony, np. podczas ruchu, a dolne granice są zawieszone w przestrzeni, wtedy zwykle fałdy obracają się, skręcają i przyjmują spiralne formy ma zewnętrznych i wewnętrznych krawędziach. Opadająca fałda jest przeciwieństwem innych rodzajów i żaden nie narusza jej terytorium. Występuje głównie podczas biegu, tańca, czy innych ozdobnych ruchach. Jej kontur kołysze się w postaci łuków, gdy postać jest w ruchu; chwieje się z godnością w stanie spoczynku. Nieważne, czy w ruchu, czy statycznie, wszystkie fałdy postępują zgodnie z prawem grawitacji, oddalając się z punktu podparcia. Tylko szczegóły tych praw mogą być różne. Wiele zależy od używanych materiałów i tego czy są cięte na wprost, czy po krzywej. Zachowują się inaczej w szczegółach. ---------------------------------- FAŁDOWANIE UPUSZCZONE LUB LATAJĄCE FAŁDY muszą być rozmieszczone i regulowane poprzez linie na postaci. Te, które opadają w pewnej odległości od podparcia, trzęsą się lub falują nieregularnie, oddalają się od postaci. Mogą być postrzegane jako wklęsłe lub wypukłe, w zależności od sposobu ich połączenia z olinowaniem (?) materiału. W górnej części mogą mieć tę samą szerokość lub masę, ale o mniejszej powierzchni mogącej przypominać rury. Schodząc, rozszerzają się i przy dolnej granicy stają się grubsze. Te opadające fałdowania muszą wyglądać jakby spadały z punktu podparcia, takich jak łopatki, barki, czy pas. Rysując opadające lub latające fałdy potrzeba z rozsądkiem zmusić je do upadku. Żaden aparat nie uchwyci w pełni tych właściwości; są bardzo osobiste i indywidualne. Fotografia może być pomocne w studiowaniu detalu konkretnej części, ale trudno wykorzystać je w aranżacji, powiedzmy, dwóch lub więcej osób. Aparat może być tak dokładny jak ludzkie oko, ale nie jest w stanie odtworzyć piękna linii, bądź aranżacji, które to w wchodzą w wyrażenie wielu wymaganych czynników, niezbędnych do wykonania kompozycji. Fotografia nie eliminuje drobnych szczegółów, czyniących fałdy przekonującymi. Odmienne charaktery fałd, zaprezentowanych tutaj, nie mogą być postrzegane jako nowość. Draperia, która opada nie przylegając do postaci, musi sprawiać wrażenie spadającej lub latającej. Pomysł polega na przeniesieniu wrażeń gdzie indziej, tak że ten kawałek materiału wykonuje określoną czynność. Zrozumienie tych prostych praw pozwoli uczynić rysunek draperii możliwym i przekonującym. Aby zrozumieć ideę draperii w ruchu, wyobraź sobie kogoś kołyszącego cienkim lub ciężkim materiałem w tył lub w przód, bądź też rytmicznie. Jednocześnie przytrzymaj kawałek bibuły w jednej ręce i okręć ją drugą ręką, dopóki nie zacznie w pewnym stopniu przypominać ruchu, który sobie wyobrażałeś. Następnie przypnij bibułę do tablicy i przerysuj szczegóły. Dla cięższych materiałów powinieneś stosować cięższy kawałek papieru. ---------------------------------- OBJĘTOŚĆ UJĘCIE ciężkich materiałów jest problemem, ponieważ trudno jest zachować prawdziwą formę ciała poniżej. Uwidaczniają one znaczniej postać ludzką pod spodem, nie przedstawiając tylko masy ubrania i fałd. Zakładając, że główne punkty podparcia siedzącej postaci będą na kolanach i te punktu są w poziomie, niezbyt blisko siebie, fałdy opadać będą w kształcie girlandy w kierunku środka, w następstwie wagi samego materiału. Spowoduje to rozchodzenie się materiału na dolnej jego granicy, co bardziej zaznaczy dół niż boki. W momencie, gdy jedną nogę oprze się o krzesło, lub poduszkę, wtedy jeden z punktów podparcia będzie wyżej. Spowoduje to duże girlandy powyżej i mniejsze poniżej, zazębiające się znacznie bliżej dolnego kolana niż w środku. W tym przypadku fałdy nie będą pochodziły wciąż od jednego punktu wsparcia i spotkają się pod ostrzejszym kątem. Kiedy ubranie wisi w postaci luźnych fałd, przeciwnych girlandzie, czy stożkom, draperia nie zazębia się pod ostrymi kątami ale przeplata i znika w sobie. Myśl, o której należy pamiętać jest taka, że fałdy wykonują określone rzeczy. Zrozumienie, podobnie jak kopiowanie, pozwala przedstawiać możliwe drapowanie. ---------------------------------- RYTM UKŁAD linii i wielkość fałd nie jest kompletny ani harmonijny bez ukrytego i subtelnego przepływu symetrii. Przyroda dostarczyła linie i formy - są one symetryczne i harmonijne. Prawa rytmu istnieją i są uznawane niezdefiniowanymi zasadami. W rysunku i malarstwie istnieje rytm zarówno w konturach, kolorach, świetle czy cieniu. Tym samym, aby wyrazić rytm w rysowanej postaci musimy zachować balans między masą podporządkowaną stronie biernej, nieaktywnej, a tą silniejszą, związaną z akcją. Zachować należy przy tym, stale ukryty w pamięci, subtelny przepływy symetrii. ---------------------------------- Mam to samo w pdf, ni wiem czy teraz jeszcze gdzieś wrzucę, w każdym razie na pewno w najbliższym czasie jakoś. Pozdrawiam, ______________________________ EDIT: To samo w pdf - http://chomikuj.pl/agonigusson -
Nie dla ACTA – jutro protestujemy kulturalnie
agonigusson odpowiedział adek → na temat → Aktualności (mam newsa)
Jak to już wczesniej padło, polecam zapoznać się ze zdaniem pana Gwiazdowskiego: http://www.blog.gwiazdowski.pl/index.php?subcontent=1&id=1090 Z drugiej strony, proponuję przyjrzeć się też trochę innemu zdaniu: http://www.korespondent.pl/index.php?x=artykul_r1&id=9500 Najlepiej, mając chwilę czasu, zapoznać się z oryginałem, nie sugerować się ogólną ruchawką: http://mac.gov.pl/dialog/ (stron niby dużo, ale po pięć zdań na każdej, celowo rozwleczone, jak z tą informacją w komunikacie o rybołóstwie) Inna sprawa, że w Polsce Konstytucja jest warta tyle co papier toaletowy, a przynajmniej tak jest traktowana przez tych przy władzy.- 178 odpowiedzi
-
- acta
- nie dla acta
-
(i 2 więcej)
Oznaczone tagami:
-
Czy ludziki średnio orientujące się w tej całej grafice, zarówno 2d jak i 3d, traktujące to raczej jako hobby po pracy, będą miały o czym rozmawiać na tymże piwie? Jeśli tak, o najprawdopodobniej również bym się pisał. Pozdrawiam,
-
[tłumaczenie] Bridgman's Complete guide to drawing from life
agonigusson odpowiedział prrrszalony → na temat → Tutoriale
Mógłbym podjąć się końca, tj. 318 - fin. -
Ni wiem czy było już toto gdzieś wcześniej, ale po kilkuminutowej zabawie z searchem nic ni znalazłem. Tutaj z kolei teaser, który pojawił się stosunkowo dawno.
-
"Historia Polski" na Expo. Tysiąc lat w osiem minut
agonigusson odpowiedział Vega → na temat → Aktualności (mam newsa)
Z czystej, typowo ludzkiej ciekawości, wiadomo cokolwiek więcej w sprawie tematowych animacji? Kiedy będzie możliwość zobaczenia całości?