Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Po tutorilu Lisa setki osób pyta mnie jak naprawić niepoprawną orientację różnych obiektów w Autodesk Maya, czy się da tak jak maxie? jak to zrobić? czy to w ogóle możliwe?

 

otóż tak :D

 

 

Wychodząc naprzeciw tym wygórowanym oczekiwaniom rządnych wiedzy młodych pszczelarzy postanowiłem napisać tutorial kopiując niemal całkowicie tutorial Lisa zamieniając jedynie słowa max na maya :D teraz wszystko już się zgadza :D

 

miłej lektury ;)

 

 

Często zdarza się że podczas importu dziwnych formatów, czy nawet własnej nieuwagi obiekt który otwieramy w Mayi ma niepoprawną orientacje.

W Tym tutorialu przedstawię dość precyzyjną metodę na odzyskanie poprawnej orientacji bez ustawiania "na oko". :)

 

 

Oto masz obiekt. Wysoko szczegółowy hires, hipoly, hiwszystko architektoniczny model wieżowca tak zwany skycraper ;P

 

01vm0.jpg

 

Jak widzimy jest obrócony pod nieodpowiednim kątem w stosunku do ziemi/ podłoża w tym wypadku sitaki tzw. grida :) nasz obiekt ma wyzerowaną translację i rotację więc nie da się go łatwo wyprostować, można doprowadzić każdy obiekt do takiego stanu po prostu go freazując:)

Aby ładnie go wyprostować trzeba zrobić kilka prostych kroków

 

1. tworzymy standardowego boxa czyli cube:)

2. następnie wybieramy Modify->Snap together Tool

 

02rb5.jpg

 

3.klikamy na górną ściankę boxa a następnie na podstawę wieżowca, powinna pojawić się linia ze strzałkami pokazująca jaka drogę ma do przebycia masz box :)

 

a415edaf58a001b6.jpg

 

4.naciskamy Enter i box przeskakuje do skycrapera

 

04kw3.jpg

 

5. parenujemy skycrapera do boxa zaznaczając skycrapera a następnie boxa i Ctrl+g, zaznaczamy boxa i zerujemy transformację oraz rotację

 

fe364b51ea263e82.jpg

 

6.Zaznaczamy skycraper naciskamy Shift+g aby unparentować go od boxa, usuwamy boxa,

7.Tworzymy nowego boxa i używając Snap together Toola tak jak wcześniej snapujemy boczne ściany, parentujemy skycrapera, zerujemy transformację oraz rotację boxa, unparentujemy skycrapera, usuwamy boxa

 

06rf2.jpg

 

87945c4ab7f75524.jpg

 

827084da793c2c29.jpg

 

8. Centrujemy pivot skycraper Modify-> center pivot, naciskamy insert zaznaczamy klikając Y naszego pivota przyciskamy v i klikamy na vertexa podstawy budynku dzięki czemu pivot przeskoczy na tą wysokość, naciskamy ponownie insert aby wyjść z trybu edycji pivota, przyciskamy X i klikamy na centrum układu współrzędnych, skycraper przeskakuje na środek sceny i idealnie precyzyjnie leży na podłożu, teraz freazujemy skycraper Modyfy->Freaze Transformation resetuje to wartości transformacji dzięki czemu jeśli raz jeszcze przypadkowo przesuniemy skycraper będziemy mogli niezwykle łatwo zresetować jego pozycję ustawiając jego translacje i rotacje na 0 łatwo zapamiętać :D

 

b81d9eb887c99d5d.jpg

 

 

W załączniku skycraper z poprawioną orientacją, warto ściągnąć bo można bardzo dużo nauczyć się z tej sceny :)

Jeśli chcecie podążać za tutorialem z tym samym budynkiem wystarczy podnieść go i obrócić a następnie zfreazować, na koniec tutoriala będziecie mieli dokładnie taki sam efekt jak ja :D

 

cheers!

 

 

--Aktualizacja--

 

 

zainspirawany tutorialem Endriu_M (pozdrawiam :)) postanowiłem poszukać prostrzego sposobu na zorientowanie obiektu wymagającego mniejszej ilości kliknieć i innych kroków, wszak niemożliwe żeby maya wymagała więcej pracy niż taki XSI :P jak się okazało miałem rację :D

 

pierwszy jest zoptymalizowaną wersją pierwotnej metody z tym że nie tworzymy boxa na początku tylko od razu snapujemy skycrapera do podłoża, potem tworzymy boxa snapujemy boczną ściankę skycrapera do boxa freazujemy skycrapera i ustawiamy w centrum :)

 

b6b5ecafdeb5785f.jpg

 

drugi wymaga nawet mniej pracy, tworzymy plane dowolnej wielkości, zaznaczamy 3 narożne wierzchołki podstawy skycrapera a następnie mniej więcej odpowiadające mu 3 wierzchołiki na planie, teraz Modify-> Snap Align Obiects-> 3points to 3 points i już :) skycraper przeskakuje do rogu plana i jest odpowiednio do niego zorentowany, teraz freazujemy, centrujemy pivot pozycjonujemy skycrapera lub co tam jeszcze chcemy z nim zrobić szybko łatwo i przyjemnie :D

 

38d324c7af991962.jpg

 

 

cheers!

 

 

 

.

 

 

 

 

------------------------ Moje Tutoriale ------------------------

.

Edytowane przez Destroyer

  • Odpowiedzi 5
  • Wyświetleń 3,2k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

No, aktualizacja całkiem niezła!

 

żeby maya wymagała więcej pracy niż taki XSI :P jak się okazało miałem rację :D

 

Ale cały czas ta dodatkowa geometria... :D

Napisano
  • Autor

Ale cały czas ta dodatkowa geometria... :D

 

myślę cały cas jak to obejśc :) ale chyba będe musiał skrypta napisać tylko najpierw naucze się tego MEL-a lub Pythona :) nieczekajcie może potrwać :D

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności