Skocz do zawartości

Procedural modeling/texturing/vfx 2021


dm_

Rekomendowane odpowiedzi

Jako że instalka Houdiniego kurzy się u mnie na dysku od kilku miechów wypadałoby może coś z tym zrobić ale wpierw chciałem się zapytać jak się zapatrujecie na wszystko co ma 'procedural' w nazwie na teraz i na przyszłość. Sam jestem mocno średnio zorientowany w temacie i z tego co udało mi się wyczytać to procedural najszerzej jest stosowany oczywiście w VFX, gdzie łatwo (albo łatwiej niż tradycyjnie) można dostosować efekty specjalne do nowej koncepcji. Nie wiem do końca jak jest z modelowaniem i teksturowaniem a to by mnie najbardziej interesowało, sam się spotkałem z opiniami że albo to jest nieopłacalne bo studia mają pełno assetów z innych projektów i szkoda nerwów na procedural a z drugiej strony niby się go stosuje głównie do environmentu generując odpowiednią roślinność w zależności od ilości światła która na nią pada albo bliskości od wody itd.

 

Temat otwieram głównie z ciekawości i żeby poznać waszą opinię. Każda będzie spoko zarówno od ludzi robiących w studiach i mających do czynienia z profesjonalnym pipelinem jak i freelancerów. Jest to coś, co warto znać z perspektywy freelancera czy szkoda czasu, nikogo nie interesują proceduralne assety i tylko duże studia wewnątrz nich zrobią z nich użytek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pracuję głównie przy wizualizacjach architektonicznych (własne zlecenia oraz dla budynków które projektuję w pracowni na etacie) i trochę zacząłem stosować proceduralne rozwiązania, głównie dla materiałów.

Wydawało by się, że przy liczbie udostępnianych przez dostawców materiałów tekstur i zdjęć, nie ma to specjalnie sensu ale okazało się niejednokrotnie, że o wiele lepszy i dokładniejszy efekt uzyskałem właśnie samemu robiąc proceduralne mapy - np. cegłę. W Blenderze działa to fajnie, bo z założenia shadery ustawia się poprzez node'y.

Na przykładzie cegły poszedłem dalej - modelowałem duże osiedle powtarzalnych domków, wszystkie miały mieć elewację z cegły ale w różnych kolorach. I tak zamiast tworzyć kilka różnych materiałów oraz "dodatkowe" indywidualne instancje tych samych domów tylko po to, żeby móc nałożyć inny materiał, udało mi się stworzyć jeden materiał w taki sposób, że dla każdego budynku kolor sterowałem indywidualnym parametrem, odcienie cegły zmieniały się automatycznie, chyba nawet zadbałem o to, żeby kolor zaprawy był grafitowy lub biały w zależności od jasności cegły:).

Nagminnie stosuję też ulubioną funkcję "random" modyfikującą mapowanie UV, dzięki czemu mogę łatwiej zrobić dobrze wyglądające deski z niepowtarzalnym układem włókien.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności