Rascal Napisano 17 Maj 2005 Napisano 17 Maj 2005 Zamieszczony tutorial jest własnoscia MAX Digital Group. Nieupowaznione kopiowanie, publikacja lub dowolne inne wykorzystanie bez zgody bedzie naruszeniem praw autorskich. Swietnym rozwiazaniem w kwesti trackingu 3D jest program Boujou produkcji firmy 2d3 aktualnie w wersji 3. Jego nowa wersja to dosc znaczny krok jesli chodzi o szybkosc oraz jakosc automatycznego procesu wynikowego. W tym tutorialu przedstawie jak przebrnac przez tracking 3D przy uzyciu programu Boujou oraz Maya. Pierwszym krokiem bedzie przygotowanie sekwencji na ktorej bedziemy przeprowadzali proces, tutaj nalezy pamietac aby jakosc materialu byla jak najlepsza oraz aby posiadala wiele punktow rozpoznawalnych dla programu ktory bedzie do tych wlasnie punktow przypisywal punkty kontrolne, majac juz przygotowana sekwencje wczytujemy ja z paska Takskview > Import Sequence. Zaladowana zostala sekwencja w ktorej atrybutach nalezy ustawic typu ruchu zazwyczaj jest to Free Move, zdefiniowac czy nasz material posiada przepolot oraz ustawic numer poczatkowej klatki oraz koncowej ktora chcemy trackowac, naciskamy Apply a nastepnie Close. Przystepujemy do procesu trackingu z paska Taskview > Wizard. Pierwszym etapem bedzie automatyczne zdefiniowanie punktow z materialu ktory rozpoczynamy klikiem Next. Kolejny etap to odtworzenie ruchu kamery przy pomocy punktow kontrolnych klik Next. Po zakonczeniu procesu Boujou oznajmia nam ze wynik jest zadowalajacy i mozemy przejsc do nastepnego etapu jakim jest weryfikacja poprawnosci ruchu kamery wzgledem punktow, zanim proces sie rozpocznie zapytani jestesmy czy chcemy dodac geometrie klikamy na No i przechodzimy klikiem Next. Teraz juz tylko pozostaje nam wybranie nazwy pliku w ktorym sa zapisane informacje odnosnie ruchu kamery oraz format w ktorym chcemy zapisac dane informacje, w moim przypadku bedzie to Maya 4+ ( plus oznacza iz wyzsze wersje Maya beda akceptowaly dany plik ) Boujou oznajmia nam zakonczenie procesu trackowania i exportu kamery 3D dla naszej sceny, teraz mozemy zapisac swoj projekt. W gornej czesci mamy panel odpowiadajacy za odtwarzanie materialu, klikajac na przycisk Play mozemy zobaczyc wynik trackingu. Jak widac wiekszosc puntow jest koloru zoltego co oznacza dobry wynik biorac pod uwage ze ujecie bylo nagrywane przy pomocy aparatu cyfrowego Canon A95. Jak poprawny jest wynik trackingu mozemy sprawdzic dodajac testowe obiekty, zaznaczajac wybrany punkt kontrolny przechodzimy do Taskview > Test Objects i wybieramy tyb obiektu np. obiekt Arrow definiujemy Aliagment jako Move nastepnie Aliagn To Centre of selected predictions. Teraz mozemy ustawic odpowiednio rotacje i skale naszego testowego obiektu. Jesli wczesniejsze etapy mamy juz za soba mozemy przejsc do pakietu 3D w tym przypadku jest to Maya i otworzyc scene ktora zostala wczesniej zapisana a nastepnie dodac obiekt i ustawic go poprawnie wzgledem perspektywy. Jak wyglada finalny tracking mozna zobaczyc ponizej, jest to Playblast z viewportu. http://www.maxdigital.pl/pictures/forum/other/3d_tracking/previs.avi
Gotham Napisano 18 Maj 2005 Napisano 18 Maj 2005 Nie chcę wyjść na skrajną marudę... Ale ten tutorial jest naprawdę bardzo wątły. To co zostało opisane jest w helpie w postaci bardziej rozwiniętej... Program jest tak przejrzysty że bezproblemowo można sobie i bez tego poradzić (sprawdzać jaki opis mają jedyne w danej chwili aktywne ikonki). Mogłeś zaprezentować radzenie sobie z trudnym materiałem (w Boujou można sobie poradzić całkiem szybko nawet z majtającą się lampką w ciemnym pomieszczeniu), coś o czyszczeniu trackerów, stabilizacji obrazu locatorami... Jakiś opis jak to wszystko działa czy jak podciągać materiał filmowy przed trackowaniem aby ułatwić mu prace... Nawet przybliżenie klawiszologii było by miłym akcentem ;). A tak to niestety słabo, szczególnie że statek jednak nie jest w pełni stabilny w efekcie (ale może to byś spowodowane jego złym umiejscowieniem w przestrzeni a nie strakowaniem). Mam nadzieje że nie masz mi za złe krytyki, Pozdrawiam
Valoos Napisano 18 Maj 2005 Napisano 18 Maj 2005 No i prosze odrazu dział ożył.... wielkie THX Rascal ...spokojnie Gotham pojawią się pytania, pojawią się stosowne odpowiedzi i sztuczki ;P
Gość User190 Napisano 19 Maj 2005 Napisano 19 Maj 2005 Czy Boujou współpracuje z maxem?? PS. Fajny program i niczego sobie tutorial - zawsze się przyda :)
Rascal Napisano 19 Maj 2005 Autor Napisano 19 Maj 2005 Boujou wspolpracuje z 3ds a takze z innymi pakietami 3D jak XSI, Houdini oraz Lightwave.
Marcin Napisano 19 Maj 2005 Napisano 19 Maj 2005 wole Realviz Matchmover ;] no ale jak bede mial w wakacje troche wolnego czasu to chyba pokusze sie o maly Szort muwi z uzyciem camera tracera ;]
Obywatel Napisano 20 Maj 2005 Napisano 20 Maj 2005 Boujou wykrywa ogniskowa kamery? Pamietam, ze strasznie trudno mi sie to ustawialo.
Baki Napisano 28 Maj 2005 Napisano 28 Maj 2005 czy ty to wkleiłeś w film czy w obrazek...?? nie znam sie zabardzo na tym dlatego pytam.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się