Jump to content

Kilka pytań odnośnie animaticu


imprecis
 Share

Recommended Posts

Jak w temacie, mam parę pytań odnośnie animaticu. Program w którym zamierzam go robić to 3ds.

 

1. Czy da się w maxie ustawić by renderował, a raczej previewował (ale fajny neologizm ;)) mi przy każdej klatce jaki obiektyw ma kamera , nazwę sekwencji, oraz pozwalał na własne ustawienie gdzie to wszystko ma się pokazywać, bo np. można w preview dać by mi nr. klatek wypisywał, ale są one zawsze w lewym górnym rogu, a wolałbym raczej na dole ;) ? Jeśli tak to jak ?

 

2. Chce zrobić sobie w maxie taki basic montaż z paru kamer. Dotychczas robilem wszystko jedna kamerka i robilem sztuczne ciecia (ustawiałem specyficznie klatki kluczowe), ale jest to droga mało elastyczna. Czy jest możliwość stworzenia w viewporcie takiego montażu ? Tzn ustawiałbym sobie zakresy danych kamer i widok w viewporcie miałbym z nich. Wiem, że można to zrobić w byle jakim sofcie do montażu, ale to jednak spowolnienie pracy, gdyż nie można oglądać na bierząco w viewporcie zmian. Jeśli w maxie normalnym nie ma takiej funkcji (a pewno nie ma, bo szukałem) to może znacie jakiegoś pluga, który by to potrafił ? Myślałem też nad tym by stworzyć dodatkową kamerę, która w danym momencie robiłaby align do innej kamery i podążała za nią. Pytanie jednak jak coś takiego zrobić ? Da się jakoś bez maxscriptu ?

 

P.S Animke zapisuje w preview bo jest dużo szybsze od renderowania, jakosc nie jest istotna, a sam obraz w preview jest b.klimatyczny.

Link to comment
Share on other sites

ad 1 to jakis oskryptowany tekst mozesz wrzucic ktory by sie zmienial

ad 2 jest jakis skrypt ktory ci zbiera wszystkie kamery i wrzuca w jedna z odpowiednimi klatkami, wiec moze to bedzie ok. edit: sprawdz to:http://scriptspot.com/start.asp?p=download&ID=2407

Link to comment
Share on other sites

"ad 1 to jakis oskryptowany tekst mozesz wrzucic ktory by sie zmienial" - możesz troche jaśniej, bo nie wiele mi to mówi :)

 

Sprawdzałem tego pluga, ale jakiś dziwny jest, nie da sie wpisac z palca dokladnie jakie klatki ma chwytac. Przeskakuje po prostu z kamery na kamere i to w dodatku nie z animki na animke, a z pierwszej klatki 1wszej kamerki na 1wsza klatke drugiej kamerki :/

Link to comment
Share on other sites

khe, khe, master - wcale nie najlepszy, bo czasem dobrze jest juz na etapie animatiku uwzglednic motion blur i w takiej sytuacji przeskok kamera daje niezlego czadu w dwoch klatkach.

 

Synus -Zasadniczo max nie jest perfekcyjnym narzedziem do robienia animatiku. Wlasciwie nie wyobrazam sobie w golym maksie robienia tego skutecznie. Musisz maxa pozenic z softem do editingu lub kompozycji - np. Premierka lub AE i tam dodawac opisy. Inna rzecz, ze nie mam pojecia po co Ci dane na temat kamer na klatce - to co zazwyczaj jest potrzebne to nazwa i numer ujecia, ewentualnie dlugosc trwania - wiecej to taki bajer, ktory przy zalozeniu ze zachowujesz sceny z maxa nic naprawde nie daje. A przynajmniej nie przy produkcjach w ktorych jest mniej niz 100 ujec. Powyzej setki, czy dwoch setek i duzym zespole to dodatkowe informacje moga sie juz przydac, ale zakladam ze tu nie zachodzi taka potrzeba.

 

salut

Dziadek Stal

Link to comment
Share on other sites

JmTm00 - napisałem wyraźnie : "dotychczas robilem wszystko jedna kamerka i robilem sztuczne ciecia (ustawiałem specyficznie klatki kluczowe), ale jest to droga mało elastyczna." Po co powtarzasz to co wcześniej już napisałem ?

 

Dziadek Stal - z Afterem i np Vegasem już się pożeniłem :) Ale wiesz, lenistwo... :) Zamierzałem po prostu po scence w maxie składać, a potem te scenki i tak montować np w Vegasie. Każdą scenkę lepiej na bierząco się montuje w maxie, bo można lepiej kontrolować ujęcia, linie akcji itd. Widzisz już finalny efekt cięcia itd. A tak wrzucanie każdej kamerki do programu do edycji wideo spowalnia cały proces :) Co do motion blura, to nie zamierzam go uwzględniać. Chyba, że faktycznie jest taki ważny ? Głównie zależy mi na zaplanowaniu ruchu kamery. Co do podawania np. kamerki (chodzi głównie o lens) to widze tutaj przydatność, nawet przy małej produkcji. Po co otwierać sceny z maxa i tam sprawdzać, skoro można to zawrzeć w animaticu i mieć szybszy do tego dostęp :)

 

A może znasz narzędzie które jest do tego dobre (do robienia animaticu) ?

Link to comment
Share on other sites

Ja tam nic nie rozumiem...robisz sobie scenki do animaticu, wypluwasz jako aviki odpalasz program do montazu i montujesz, lol. Po kiego wała robić wszystko w jednym programie skoro do każdego etapu jest inny soft? Max to sie nadaje owszem ale do 3d a nie do montazu qrde bele

Link to comment
Share on other sites

Rozumiem, kolego, że max nie nadaje się do montażu. Ale lepszy chyba jest podgląd jak ujęcie przechodzi w inne w vieporcie niż renderowanie i składanie tego. To troche zajmuje, a mi zależy na prędkości :) Oczywiście całego filmu nie będę robił na jednym timelinie w maxie :) Każda scenka to będzie osobny plik w maxie. Podziele sobie to na części, to oczywiste i potem to poskładam w programie do edycji. Ale ZROZUM, lepszy podgląd i szybszy danej scenki będe miał w viewporcie, tam idealnie zobacze jak pracuje kamera, łatwiej będzie mi zarządzać linią akcji itd.

Link to comment
Share on other sites

nie no ja rozumiem ale nijak to się ma do linii akcji, popatrz: po wyrenderowaniu wszystkich scen, odpalasz program do montazu wrzucasz ujęcia po sobie w kolejności jaka ma być i teraz...np. jedno ujęcie nie jest do końca "wygrane", albo inne za długie...ciach ciach i tniesz i masz...a co jeżeli np. warto zamienić kolejność albo dadać jakieś? nie no zrobisz jak uwazasz ale moim zdaniem właśnie po to jest program do edycji. Zapewne masz szkielet akcji w głowie więc nietrudno stwierdzić czy ujęcia będa sie ze soba montowały czy nie, "oś montazu" i takie tam...czekej czekej...jedna scenka i parę kamer tak? noo to dobrze mówie...to juz jest montaż

Link to comment
Share on other sites

No nie tak łatwo stwierdzić, o ile w wypadku statycznych kamer tak, o tyle gdy pojawia się ruch trudniej jest sobie to wyobrazić i trzeba na bieżąco podglądać jak ujęcia się ze sobą "lepią". Ja na to tak patrz :) Ale odbiegamy od postawionych pytań w temacie. Postanowiłem już, że tak będę tworzył animatic, bo po prostu jest łatwiej dla mnie. Jakoś strasznie denerwująca nie jest ta metoda z przemieszczaniem kamery, ale jednak zabiera czas i zmniejsza elastyczność :)

 

Skoro pluga pewno nie ma do tego, to w takim razie jak zrobić coś takiego :

 

Stworzyć dodatkową kamerę, która w danym momencie robiłaby align do innej kamery i podążała za nią i po pewnym czasie robiłaby align do kolejnej kamery i za nią podążała. Tj. takie przekazywanie teczki, tyle że z alignem. Jak coś takiego uzyskać ?

Link to comment
Share on other sites

Cóż, Maksiu nie jest najlepszym sposobem na montaż. Chyba że w scenie prawie nic nie masz. Ale wystarczy jedna zeskinowana postać powiedzmy 10tyś poly albo trochę cząsteczek i w widoku padaka taka, że nic nie widać. Dlatego dla świętego spokoju lepiej zrobić preview i zmontować powiedzmy w premierce. Potem te ujęcia podmieniasz kompozycjami z wyrenderowanymi passami frontami backgroundami efektami itd.

Po co sobie utrudniać życie. Wszyscy tak robią. A przecież tysiace animatorów/montażystów na całym świecie nie może się mylić skoro wszyscy oni zjedli na nich zęby i stracili włosy:)

Ostatecznie możesz odpalić drugiego maksa i na jednym mieć jedną na drugim drugą scenę ale to by było trochę hardkorowo;)

A odpowiadając na ostatnie pytanie to:

W jednym pliku masz animację jednej kamery i (przynajmniej) początek następnej. Zgrywasz ruchy kamery w maksie a montaż renderów robisz w programie do montażu. Jak nie zmienisz kamery to na pewno będzie się zgadzać

Link to comment
Share on other sites

No w 95% w animaticu właściwie nic nie ma...Chyba że robisz LoTRa. Zależy też jaka masz kartę graficzną bo mi przy 10k na skinie na luzie chodzi. Zresztą wole sobie robić takie rzeczy na zwykłym bipidzie, po co się bawić skinem i modelowaniem postaci. Particle to przy jakiś b.skomplikowanych scenach się pojawiają. Może te osoby które odpowiadają nie widziały wiele animaticów... Przecież to są w głównie proste bryły, rzadko kiedy z texturami. Po co zamęczać kompa jak to ma być podglądówka ? Tymbardziej że ja tworze animatica do filmu kręconego kamęrą cyfrową, a nie do animacji 3d.

 

Co do odpowiedzi na następne pytanie, to ja NAPRAWDĘ WIEM ŻE MOŻNA TO ZMONTOWAĆ W SOFCIE DO MONTAŻU ( DLA JASNOŚCI UMIEM SOFTY DO MONTAŻU WIĘC NIE PISZCIE MI ŻE PORA SIĘ ICH NAUCZYĆ). Chce montować w maxie z wymienionych przyczyn we wcześniejszych postach... A dostaje ciągle posty nie na temat :/

Link to comment
Share on other sites

Jeśli dobrze zrozumiałem, to ten motyw z alignem robi się za pomocą link constraint. Możesz tam określić czas w którym kamera, zaczyna i przestaje być linkowana do innego obiektu w tym przypadku drugiej kamery.

 

P.S. Rzeczywiście rzadko widuje się animatiki, nikt jakoś się nimi dzielić nie chce tylko od razu z grubej rury gotowe rzeczy pokazuje:)

 

Pozdro

Link to comment
Share on other sites

master kielbaster - khekhe, prawie robi wielka roznice. Nie raz i nie dwa scinalem/dodawalem dwie klatki i bylo to potrzebne.

synus - kojarze pare softow stricte do animatikow - tak z glowy to tylko http://www.antics3d.com/ .Jest tego wiecej. Wpisz w wyszukiwarki serwisow graficznych haslo pre-viz. Niektore z tych softow sa ponoc niezle. Nie kumam za bardzo po co Ci w animatiku dokladna wiedza o obiektywach ( skoro i tak trzeba renderowac ze scen pozniej, a z grubsza to przeciez widac na pierwszy rzut oka czy szeroki, czy dluga lufa - no chyba ze robisz animatik do live action - to troche inna bajka. ), nie lapie tez po co sie upierasz robic wszystko w max, ale ok, ja nie z tych co maja jedyne sluszne rozwiazania . To czego szukasz wyglada mi na oko na wzglednie prosty do napisania skrypt, ( wtedy mozna tez na ekran wypluc dowolne informacje o scenie, kamerach, ilosci fejsow, calkowicie dowolne statystyki ) ale niestety nie widzialem takich rozwiazan czy skryptow juz gotowych. U mnie nigdy takie cus nie bylo potrzebne. Siedzimy uparcie w tandemie max ( lub MB ) i AE, khe,khe, czlowiek swoje lata ma, przyzwyczaja sie do prostych rozwiazan. Aha - no i zawsze licze z motion blurem - przy czym ma to sens glownie w animacjach z szybkim ruchem postaci lub kamery.

 

salut

Dziadek Stal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy