Jump to content

Oświetlenie sceny - sugestie i pomoc


3dsmaxman
 Share

Recommended Posts

Mam następującą scenę:

071f8aa1f3d3e272m.jpg

 

Chcę ją oświetlić następująco:

  • latarnia gazowa daje silne światło wewnątrz siebie (nie widać żarówki wewnątrz), lecz dość szybko zostaje wytłumione - sięga do "wspornika"
  • niebo daje jedynie minimalną ilość światła, w sam raz tyle, by widoczne były kontury budynków
  • w niektórych oknach budynków palą się światła, jednak nie oddziaływują poza budynkiem

Jakie typy świateł zastosować, jakie efekty i jakie (ogólnie) parametry ustawić?

Znam dobrze angielski i help mi nie straszny ;)

Link to comment
Share on other sites

Do lampy mógłoby iść światło punktowe. Jeśli używasz mentala, możesz także spróbować światło typu AreaLight, o kształcie sfery (jeśli chcesz uzyskać taki efekt, jednak Point light powinno wystarczyć).

Ustaw odpowiednią wartość parametru decay, by światło ulegało wygaszaniu.

Możesz także dodać jakieś efekty wolumetryczne, by widać było promienie światła.

 

Do budynków w oknach w sumie, moim zdaniem, nie warto dawać świateł. Ja spróbowałbym tam dać jakiegoś plane'a o odpowiednim kolorze z ustawionym światłem Ambient (selfillumination), by nie emitował swiatła, lecz wyglądał, jakby to robił :)

 

Ad tego nieba- jeśli używasz mentala możesz spróbować właczyć FG, gdzie environment będzie miał odpowiednią barwę (dość ciemną w tym wypadku).

Link to comment
Share on other sites

Tak, zapomniałem powiedzieć. Używam mentala.

 

Próbowałem coś takiego:

  • Photometric > Free Point dla latarnii z ustawioną opcją lx at na tyle, by sfera mieściła cię wewnątrz klosza (+Volume Light)
  • Omni dla środkowego odcinka latarnii, by ta rzucała cień i dawała bardziej intensywne światło
  • Target Direct z opcją Overshoot i Multiplier rzędu 0,04-0,05 (granatowo-szary kolor) jako niebo

Efekt nie jest satysfakcjonujący:

6d2c2d65a5db0c1cm.jpg

 

Oto widok "od góry":

a577f1973fef45dbm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Specjalnie piszę kolejnego posta, aby ktoś mi pomógł :)

 

Otóż - jak rozwiązać taki problem, by światło latarnii było silne, ale tylko blisko klosza. Nie chcę, by budynki w tle również były tak oświetlone. Jak to osiągnąć?

Próbowałem pokombinować coś ze światłem Omni o ujemnym Multiplier, ale nie za bardzo mi to wychodziło...

Link to comment
Share on other sites

Hm.. To w takim razie jeszcze takie pytanie: światła fotometrycznego używamy tylko wtedy, gdy trzeba odtworzyć jakiś konkretny typ oświetlenia? Bo myślałem, że powinienem zastosować je właśnie w moim przypadku..

 

I jeszcze - jeśli chcę używać cieni typu Adv. Ray Traced, to muszę korzystać z Default Scanline Render? Bo jak daję cienie typu Ray Traced, to są bardzo ostre. A mam w scenie obiekty przeźroczyste..

 

Oto obecny efekt:

75eba3c0b8da45eem.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy