Skocz do zawartości

Laborki z grafiki, licencja edukacyjna 3d studio max!


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!

Macie jakis pomysl na laborki z 3D Studio MAX? Laborki maja trwac 4 godziny i sa przeznaczone dla studentów, którzy nie mieli raczej doczynienia z 3D Maxem. Chodzi o jakies zadanie do wykonania wedlug instrukcji, tak aby mozna bylo pozniej to w sensowny sposób ocenic.

 

Pozdrawiam!

  • Odpowiedzi 21
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Hm, wykonanie zadania wg instrukcji jak dla mnie sprawdzi 2 rzeczy:

- jak ktos dobrze tą instrukcje napisal

- jak ktos umie czytac i wykonywac instrukcje

 

Ja bym takie laborki podzielil na 2 części

1 - zapoznanie z jakąś częścią narzędzi (max jest taką kobyłą że wg mnie nie ma sensu na początku wrzucac wszystkiego)

2 - zadanie wykonania czegos za pomocą poznanych rzeczy

 

w praktyce widze to np tak:

pokazujemy jak rysowac splajny nakładać modyfikatory i jak robic podstawową edycje na poly, do tego może jeszcze nadawanie materiałów żeby kolorki sobie moc pozmieniac. Pozniej dajemy zadanie narysowania powiedzmy rzutu domku, zrobienia na tym extrude, a na koncu wycięcia dziurek czy to booleanem czy poly modelingiem.

Oczywiscie to czego to są studenci zalezy co by sie im tam pokazywało.

 

to taka moja wizja przed wyjsciem na zakupy :)

pozdrawiam

Mirach

Napisano
Hm, wykonanie zadania wg instrukcji jak dla mnie sprawdzi 2 rzeczy:

- jak ktos dobrze tą instrukcje napisal

- jak ktos umie czytac i wykonywac instrukcje

Jak studiowalem to zdarzalo sie, ze dostawalem instrukcje z rzeczy o ktorych praktycznie zielonego pojecia nie mialem i trzeba bylo cos wykonac- nie byla to instrukcja w stylu kliknij tu, kliknij tam... tylko zrób to, zrób tamto... (masakra). Uwazam, ze dobrze by bylo wykorzystac jakas metoda posrednia. Myslalem o zrobieniu instrukcji oraz przygotowaniu pliku, w którym znajdowalby sie opis narzedzi, dzieki ktorym mozna te zadania wykonac. Dobór funkcji bedzie juz nalezal do studentow. Czekam na propozycje.

 

Ale forma przeprowadzenia laborek to mniejszy problem- bardziej chodzi mi o temat, zagadnienie- co warto by bylo przedstawic, z czym zapoznac studentow w tak niedlugim czasie (np. przedstawienie mental ray'a mija sie z celem).

 

Oczywiscie to czego to są studenci zalezy co by sie im tam pokazywało.

Studenci informatyki.

 

Z domkiem calkiem niezly pomysl ;)

 

PS. [Offtop] Z polskich znaków w oknie edycji posta dziala mi tylko "ó"- ma ktos pomysl dlaczego?

Napisano

Re: offtop - hipoteze mam taka: jesli masz windowsa i otwierasz max3d w IE, to sprawdz czy nie masz ustawionego, bodajze, Locale (nie jezyka!) na cos innego niz polskie; mnie sie przez to wycinaja polliterki z gg.

 

pp,

_3Jane

Napisano

Skoro to studenci informatyki, to można z innej beczki - maxscript, ale na nim to ja sie nie znam :)

 

Z tą instrukcją to masz racje (wspomnienia z laboratoriów w technikum mam podobne jak ty).

Ja bym się trzymał właśnie czegoś ala domek. Tylko z jakimis konkretnymi wytycznymi, typu podloga ma miec inny kolor od scian (podstawy material editora) itp itd.

Odnosnie mental raya i renderingu, można przygotowac albo plik maxa, albo plik z napisanymi ustawieniami w 2 wersjach. Jeden w scanline, a drugi z gotowymi (jakimis w miare szybko renderujacymi sie) ustawnieami mentala. Można w ten sposob pokazac co daje MR.

 

Ogolnie nie latwy temat, o maxie mozna gadac i gadac i gadac... a pozniej przy nim siedziec i siedziec i siedziec... i i tak sie malo wie :)

 

Mi dzialają normalnie literki w edycji.

Gość User190
Napisano

Ja jestem w tej chili na infie na AGHu i myślę, że to bardzo dobry pomysł z takimi laborkami. IMO powinna być jasno napisana instrukcja. Tematyka? Chyba najlepiej podstawy modelowania. Np pokazać jak się modeluje w poly, na zajęciach niech przećwiczą to na jakimś prostym obiekcie, a później na zaliczenie ćwiczenia model do zrobienia o określonej ilości poly + możliwość zastosowania np. meshsmooth. A do oceny będzie siatka. Na następnych zajęciach możnaby zmapować ten obiekt.. później zaanimować - po trochu z każdej dziedziny 3d :)

Napisano

Mirach bardzo mądrze prawi. Opisujesz funkcję - konkretne zadanie do niej. Możesz też opisać całą zakładkę funkcji, np. edit poly i niech coś zrobią na podstawie poznanych narzędzi. Podejście jak w podstawówce, ale taka nauka sprawdza się najlepiej. Oni nie mają postępować według schematów, mają je sobie wyrobić.

Napisano

po pierwsze powinienes zaczac od tego jakiego maxa macie ? ;)

 

sekundo sory ze bede uszczypliwy, po co na siłe chcesz przerabiac maxa ? przeciez połowa z tych studentow nie bedzie wiedziała co robic

 

Ale jezeli juz chcesz wiedziec to imo :

 

- pierwsze 8 godzin powinny byc wykłady na temat interfacu i zasad działania programu

- (laboratorki) wstep do modelowania

- wykłady z topologii siatki

- (laboratorki) modelowania serdnio zaawansowanych brył

- wykłady - działanie i zrozumienie meshsmooth

- laboratorki - pierwszy organiczny model

- wykłady - topologia twarzy

- laboratorki - pierwsza proba zbudowania twarzy

- wykłady - zasady układania siatki modeli mechanicznych i rozumienie zasad działania mesh smootha

- laboratorki - proba zbudowania prostego obiektu , srubka, widelec, srubokret

 

itp

 

po 3cie ucz ich pod jednym katem a nie wszystkiego po trochu, bo pewnie masz jakis zakres wiedzy np. o modelowaniu to mow o nim, a jak o animacji to odrazu omow animacje daj jakis model do animacji i omawiaj odpowiednio podstawy, tworzenie bonsow, przypisywanie ich do siatki itp

 

Po 4gie jak sprawdzac umiejetnosci ? po prostu albo cos wyglada, albo nie - wszystkie błedy widac na pierwszy rzut oka, najwazniejsza jest siatka i przemyslane jej budowanie jak chociaz tego ich nauczysz to mozesz sobie kupic beczke piwa :) (oczywiscie w zaleznosici na co sie zdecydujesz bo jak na animacje to tez bedziesz widział ze albo cos chodzi albo nie ;) )

 

Powodzenia

 

ps. jestes profesorem czy studentem chcacym sobie dorobic ? :)

Napisano

Klicek, skąd założenie że połowa studentów nie będzie wiedziała co robić? U nas (informatyka AGH, ta zwykła, bo "za moich czasów" jeszcze stosowanej nie było) były dwa przedmioty obieralne, grafika komputerowa i animacja komputerowa. Tu sobie możesz przejrzeć zakres nawiasem mówiąc:

http://www.ki.agh.edu.pl/studenci_przedmioty.htm

 

I właśnie między innymi w 3dS Maxie ludzie robili. Tak, na katedrze legalnego mają. Nie, nie jest zbyt nowy. Nie wiem nic więcej, bo niestety nie chodziłam, bardziej mnie interesowało przetwarzanie języków naturalnych. Natomiast byli u nas ludzie zainteresowani robieniem gier 3d i grafiki do nich, a także graficy którzy zawodowo robili wizualizacje.

 

Więcej wiary w ludzi :D A zwłaszcza w informatyków ;>

 

pp,

_3Jane

 

ps. M@Ti - pozdrowienia - wszystko przed tobą :D

Napisano
...

 

- pierwsze 8 godzin powinny byc wykłady na temat interfacu i zasad działania programu

- (laboratorki) wstep do modelowania

- wykłady z topologii siatki

- (laboratorki) modelowania serdnio zaawansowanych brył

- wykłady - działanie i zrozumienie meshsmooth

- laboratorki - pierwszy organiczny model

- wykłady - topologia twarzy

- laboratorki - pierwsza proba zbudowania twarzy

- wykłady - zasady układania siatki modeli mechanicznych i rozumienie zasad działania mesh smootha

- laboratorki - proba zbudowania prostego obiektu , srubka, widelec, srubokret

 

...

co byś Klicek powiedział o meshsmooth przez pare h ?? :)

Napisano

Dzieki wszystkim za zainteresowanie.

 

ps. jestes profesorem czy studentem chcacym sobie dorobic ? :)

Dokladnie tydzien temu obronilem dyplom i jestem swiezo upieczonym inzynierem :)

Opisujesz funkcję - konkretne zadanie do niej. Możesz też opisać całą zakładkę funkcji, np. edit poly i niech coś zrobią na podstawie poznanych narzędzi.

To bedzie kierunek, ktorego bede sie trzymal.

 

po pierwsze powinienes zaczac od tego jakiego maxa macie ? ;)

Bedzie trial, prawdopodobnie 9.

 

sekundo sory ze bede uszczypliwy, po co na siłe chcesz przerabiac maxa ? przeciez połowa z tych studentow nie bedzie wiedziała co robic

A co do zajec to mojemu promotorowi (wykladowca z grafiki na mojej uczelni) spodobalo sie to co mozna zrobic w maxie i uznal, ze warto by to przedstawic studentom. Czyli tak naprawde to beda pierwsze laborki ever na tej uczelni z Max'a, takie raczej pilotazowe. Na poczatek bez wykladow :( chociaz od tego powinnismy z promototem zaczac.

Myslalem, ze powinni sie zapoznac z modelingiem, oswietleniem, teksturowaniem i ewentualnie modyfikatorami, czyli w sumie podstawy. Raczej tak luzno, zeby zainteresowac studentow a nie odstraszyc. Nalezy pamietac, ze to tylko 4 godziny a nie caly cykl wykladow i laborek.

Napisano
co byś Klicek powiedział o meshsmooth przez pare h ?? :)

 

pokazał bym dokładnie jak działa w roznych sytuacjach znalazlo by sie wierz mi ;) moze nie na kilka h, ale na godzinke to na lajciku, jak ms dziala przy roznych ulozeniach siatki popracie to jakimis scrinami itp, jak uzyskac ostre krawedzie jak ukrywac zakonczenia edgy itp itp itp, tylko chodzi mi o takie pokazanie - ze Ty mowisz - oni robia, bo innej nauki nie mozna stosowac przy grafice :)

Napisano
- pierwsze 8 godzin powinny byc wykłady na temat interfacu i zasad działania programu

- (laboratorki) wstep do modelowania

- wykłady z topologii siatki

- (laboratorki) modelowania serdnio zaawansowanych brył

- wykłady - działanie i zrozumienie meshsmooth

- laboratorki - pierwszy organiczny model

- wykłady - topologia twarzy

- laboratorki - pierwsza proba zbudowania twarzy

- wykłady - zasady układania siatki modeli mechanicznych i rozumienie zasad działania mesh smootha

- laboratorki - proba zbudowania prostego obiektu , srubka, widelec, srubokret

z checia bym na takie laborki pochodzil :)

fajna sprawa przyjemnosc + nauka (szkola) :)

Gość User190
Napisano

A tak podłączając się do tematu. Jaka kwota byłaby rozsądna za 1h takich laborek? Pytam z ciekawości - może kiedyś warto byłoby pomyśleć nad takimi szkoleniami :) Pytam o kwoty całkiem realne, które Wy bylibyście w stanie zapłacić - nie o takie, które chcielibyście wziąć za godzinę prowadzenia takowych :P

Napisano

No i po weekendzie i... po laborach. Tym samym pierwsze w życiu prowadzone labory zaliczone :) Zadania śmieszne proste ale jak sie okazalo w sam raz na 3 godziny (zegarowe) dla kogoś kto nie miał styczności z 3d maxem :) Zadanek było 5 a dodatkowo dołączyłem filmiki instuktarzowe (made by Gavreel). Doktor byl zadowolony więc i ja jestem zadowolony. Jeśli marzycie chętnie się tym wszystkim podzielę.

 

No i mam pytanko... ile kosztuje i jak wygląda licencja edukacyjna (czytałem taki wątek na forum ale w końcu się nie wyjasniło w 100%). Jeśli bedzie w przyzwoitej cenie szkola prawdopodobnie zainwestuje w 3d studio i będą potrzebowali ludzi do prowadzenia zajęć :D :cool:

 

Kolejne labory we wtorek, z dziennymi.

Napisano

Uważaj, takie prowadzenie zajęć strasznie wkręca ;)

Na aspie we wrocławiu pierwsze roczniki dostają zadanie końcoworoczne, w którym trzeba wyprodukować maxie animacje zaprojektowanego przez siebie znaku graficznego z własnymi inicjałami. Generalnie trafny temat bo zahacza o wszystkie podstawy po kolei.

 

Z doświadczenia wiem że niemożna za bardzo zagłębiać sie w detale na początku. Bardzo dużo daje zostawienie pewnych niedomówień, żeby taki adept mógł sobie sam dojść do pewnych rzeczy.

Napisano

Gavreel nie wiem jak to wygląda w przypadku wykupienia licencji edukacyjnej przez uczelnie, ale studenta to kosztuje 100 ojro+VAT. Najlepiej napisz do Rupika. Oni powinni wiedzieć.

Napisano
Uważaj, takie prowadzenie zajęć strasznie wkręca ;)

Tak czy siak musze sie temu poswiecic, zeby móc studiować na tej uczelni za free na magisterskich :) To tak naprawdę jest tylko jedna laborka z przedmiotu Grafika komputerowa- troche mało, ale nie ja to ustalalem.

 

Najlepiej napisz do Rupika. Oni powinni wiedzieć.

Dzieki, napisalem.

Gość User190
Napisano

Gavreel> Jak będziesz coś wiedział o tej licencji to wrzuć info na forum. Z góry thx.

Napisano

Sorki, że tak późno piszę ale wyleciało mi z głowy. Otóż napisałem do Rupika z pytaniem jak wygląda licencjonowanie dla szkół i otrzymałem następującą odpowiedź:

 

Witam w załączeniu oferta dla szkoły

 

Licencjonowanie wygląda następująco

 

Szkoła kupuje licencje startową na 1 stanowisko np. dla nauczyciela

 

A potem kupuje licencje dodatkowe w zależności od ilości studentów mających się na tym uczyć i komputerów w klasie

 

Licencje dodatkowe można kupować pojedynczo lub w pakiecie po 15 szt.

 

Licencja nie jest przywiązana do komputera a jedynie do serwera który pozwala na odpalenie w sieci tylu licencji ile jest kupionych i zarejestrowanych

 

Możliwy zakup subskrypcji do każdej z licencji za 110 EUR dającej możliwość otrzymania darmowego upgrade do kolejnych wersji przez okres 12 miesiecy od daty zakupu

Dołączam też plik z cenami. Niestety nie wiem jak to wygląda gdyby student lub uczeń chciał indywidualnie zakupić taką wersje, ale zaraz do nich napiszę.

 

 

image2pu8.th.jpg

 

PS. Mam nadzieję, że nie naruszyłem niczyich praw podając te informacje.

Napisano

Odpisali na pytanie o wersję edukacyjną dla osób indywidualnych.

W Autodesk istnieje również wersja studencka!

 

Jej koszt to 500 PLN brutto

 

 

Może ja kupić student po przedstawieniu ksero legitymacji i zaświadczenia z uczelni o byciu studentem oraz złożenia pisemnego zamówienia które będzie zawierało oświadczenie ze licencja nie będzie wykorzystywana komercyjnie.

 

 

Licencja jest na 24 miesiące i nie jest upgradowalna…

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności