veri_jr Napisano 9 Kwiecień 2007 Napisano 9 Kwiecień 2007 Witam, mam pytanie, pomożecie? Mój temat prezentacji maturalnej to: Sceny batalistyczne. Przedstaw sposób realizacji, analizując wybrane dzieła literackie, malarskie i filmowe. I prezentację podzieliłem sobie ogólnie na takie dwie części, gdzie w jednej mamy sceny batalistyczne z bohaterami wyidealizowanymi, herosów. Tutaj omawiam Pieśń o Rolandzie i Władcę Pierdzieli (książka i film). Druga część, bardziej zbliżona do katastrofizmu, pokazuje uczestników walk jako zwykłych ludzi, którzy odczuwają strach, przerażenie, nawet niechęć do walki, wojna odbija na ich psychice piętno. Tutaj Omawiam Cienką czerwoną linię (książkę, film) i chciałbym też wziąć jakiś obraz. W tej chwili mam dwóch kandydatów i każdy budzi moje wątpliwości. Tutaj właśnie zawiera się moja prośba o radę. Pierwszy obraz to Guernica Picassa, drugi to Rozstrzelanie powstańców madryckich Goyi. Żaden z obrazów nie prezentuje bezpośrednio sceny batalistycznej co może być problemem, ale jak dobrze ujmę problematykę to może to obejdę. Może jednak polecacie mi inne dzieło, i jakie? Albo, które z przeze mnie wymienionych byłoby lepsze i dlaczego? Zaznaczam, że obraz ma pasować do tej drugiej części prezentacji (strach, brud, szaleństwo itp.). Z góry dzięki.
Valery Napisano 9 Kwiecień 2007 Napisano 9 Kwiecień 2007 też miałem wybrać ten temat, ale ostatecznie wybrałem co innego. co jak co ale "Guernica" wcale mi nie pasuje do tego tematu. "rozstrzelanie" jest już lepsze, aczkolwiek nie przedstawia sceny batalistycznej ja polecałbym coś z Kossaka. mnóstwo dobrych obrazów batalistycznych. jak np: Bitwa pod Raszynem Szarża w Proszowicach Bitwa pod Pskowem Bitwa pod Ostrołęką wydaje mi się że te obrazy dużo bardziej odpowiadają tematowi życzę powodzenia, bo czasu już niedużo (też nie mam jeszcze tej cholernej prezentacji :D ) 1
veri_jr Napisano 9 Kwiecień 2007 Autor Napisano 9 Kwiecień 2007 No właśnie w tym problem, że potrzebuję czegoś co jest bardziej katastroficzne. Czegoś co wyraża strach, szaleństwo itp. Dlatego też Kossak niezbyt mi podchodzi. EDIT: I oczywiście dzięki, ja również życzę powodzenia ;) EDIT2: Mi do prezentacji potrzebny jest już tylko ten jeden obraz i jakaś wydumana literatura przedmiotu wciśnięta na siłę by było coś do bibliografii ;)
mentaller Napisano 9 Kwiecień 2007 Napisano 9 Kwiecień 2007 http://grafit.mech.pw.edu.pl/~brykal/Delacroix/delacroix10.htm "wolność wiodąca lud na barykady" czy jakoś tak... http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Grunwald_bitwa.jpg 1
kru Napisano 10 Kwiecień 2007 Napisano 10 Kwiecień 2007 Goya - cykl grafik "okropnosci wojny" - moze byc? 1
veri_jr Napisano 10 Kwiecień 2007 Autor Napisano 10 Kwiecień 2007 Dzięki Mentaller i Kru. Fakt, Okropności wojny bardzo by pasowały, dzięki! Oczywiście nadal jestem otwarty na pomysły.
arcade Napisano 10 Kwiecień 2007 Napisano 10 Kwiecień 2007 Heja :) Ciekawy temat sobie wybrałeś i interesujące podejście :) No, okropności wojny bardziej pasują niż rozstrzelanie imo. Cały problem z tym tematem polega na tym że stricte sceny batalistyczne nie miały pokazywać całego okrucieństwa wojny, ale raczej doniosłość wydarzeń historycznych, potęgę oręża polskiego, wielkich ludzi godnych naśladowania itp. Jak to mawiał Józek Stalin: "śmierć jednego człowieka to tragedia, śmierć miliona to już zwykła statystyka". Coś w tym jest - przedstawienia tragedii zamykać się mogą raczej w ramach tragedi pojedyńczych ludzi, ewentualnie małej grupy, a nie całej armii. Realna walka ukazana na obrazie, pozbawiona patosu wyglądała by groteskowo po prostu. Kolejną kwestią jest to, że okrucieństwo wojny najlepiej pokazać ukazując nie ją samą, ale raczej jej skutki. Tak to zrobił właśnie Goya w swoich "okropnościach wojny" Jeżeli chciałbyś poszukać czegoś na polskim gruncie to polecam Ci artystów polskich i ich twórczość po doświadczeniu traumy wojennej, przykładowo B. Linke i jego cykl "kamienie krzyczą" Fotografie Jana Bułhaka "ruiny warszawy" (cykl) Tak swoją drogą to jest to jeden z pierwszych polskich artystów - fotografików który sprzeciwia się pozornej obiektywności fotografii, jego zdaniem zdjęcia mogą emanować osobowość artysty, przekazywać uczucia itp. Nazywał to pictorializmem i jego zdaniem te efekty można uzyskać przez odpowiednie operowanie światłocieniem i symbolicznym motywem. Możesz też użyć postaci Felicjana Szczęsnego Kowarskiego: http://www.sztuka.net/palio/html.run?_Instance=www.sztuka.net.pl&_PageID=445&newsId=3520&callingPageId=486&_CheckSum=1801291614 I jego obrazu "Na progu domu" - reprodukcji w internecie niestety nie znalazłem, wygląda to tak że na progu domu leży postać ludzka, widocznie zastrzelona - w białej szacie (piżamie?). Malowane grubymi, pewnym pociągnięciami pędzla - forma obrazu tak jak i jego ujęcie jest tradycyjne dla ukazania tragedii wojny i można by tradycje takiego ukazania wyciągać aż od Goyi przez Honore Daumiera (Rue Transanian) tu akurat przedstawienie pacyfikacji rotoników przez policję. mam nadzieję że coś z tego Ci się przyda, powodzenia i pozdrawiam :) 1
veri_jr Napisano 10 Kwiecień 2007 Autor Napisano 10 Kwiecień 2007 Fantastyczne, opracowanie, dziękuję Ziomuś. Szkoda, że nie mogę omówić tego wszystkiego. Ale uświadomiłeś mi, że mogę przecież omówić "okropności wojny" jako cały cykl (bo początkowo chciałem wybrać pojedyncze dzieło, a konkretnie to: Tzn cykl na podstawie kilku wybranych grafik bo w sumie jest ich ok 80. Myślę, że fajnie byłoby to pokazać w formie kilku zdjęć wsadzonych w taką podłużną przezroczystą koszulkę do zdjęć. Dzięki za zwrócenie uwagi na omówienie skutków wojny a przez to ukazanie jej samej. Tu faktycznie efekt mówi o wiele więcej o jej makabryczności niż same przedstawienie walki (choć Goya, świetnie pokazał zezwierzęcenie ludzi w scenie walki, które dobrze widać na twarzach osób z obrazka który podałem wyżej). Jeszcze raz wielkie dzięki wszystkim. Edit: oczywiście pkt. rep. dla was ;)
biglebowsky Napisano 10 Kwiecień 2007 Napisano 10 Kwiecień 2007 Jak filmowe też mogą być to Szeregowiec Rayan chyba nada się znakomicie, a i obadaj Listy z Iwo Jima i Flags of Our Fathers. 1
arcade Napisano 10 Kwiecień 2007 Napisano 10 Kwiecień 2007 spoko, cieszę się że jakoś tam Ciebie zainspirowałem :) Co do przedstawień samej walki u Goji - zgadza się, pokazuje ją czasem, ale jest to raczej świadectwo zezwierzęcenia ofiar wojnny niż przedstawienie sceny batalistycznej. Zwróć uwagę że na rycinie którą przywołałeś nie mamy do czynienia ze starciem dwóch wojsk, a z przedstawieniem zbuntowanych wieśniaków w dzikim szale mordujących swoich niedawnych oprawców z wojsk napoleońskich... Podobną wymowę ma moim zdaniem ta rycina: Starucha rzuca się z nożem na żołnierza - gwałciciela - moim zdaniem Goya pokazuje że podczas wojny standardy moralne przestają zupełnie obowiązywać, nawet ludzie "dobrzy", cywile, ofiary wojny zostają zezwierzęceni przez otaczające ich szaleństwo. W każdym razie, ciężko to nazwać obrazami stricte batalistycznymi :)
veri_jr Napisano 11 Kwiecień 2007 Autor Napisano 11 Kwiecień 2007 Ok. już chyba nie będę nic zmieniał, cytat z mojej bibliografii: Reprodukcje grafik: Z powodu lub bez, To samo, I są niczym dzikie bestie, To jest gorsze, Prawda umarła, Cóż więcej może jeden uczynić?. Z cyklu: Okropności wojny. Francisco Goya. Internet: http://commons.wikimedia.org/wiki/Los_desastres_de_la_guerra. Tłumaczenia tytułów własne, ale myślę, że dają radę, jak coś to piszcie ;) Jeszcze raz dzięki. EDIT: Aha, dam linki do tych grafik. http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Goya-Guerra_(02).jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Goya-Guerra_(03).jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Goya-Guerra_(05).jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Goya-Guerra_(37).jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Goya-Guerra_(79).jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Goya-Guerra_(33).jpg Kolejność pewnie zmienię do prezentacji
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się