Kawka Napisano 11 Czerwiec 2007 Napisano 11 Czerwiec 2007 Witajcie wszyscy... Potrzebuję pomocy. Chodzi o uzyskanie ścieżki ruchu kamery w Voodoo Camera Tracker. Próbowałem z kilkoma materiałami. Jeżeli chodzi o śledzenie w 2d daje rady bardzo dobrze. Dziś próbowałem w 3d: - 10'sekundowy materiał pochodzi z APARATU CYFROWEGO, nie kamery - filmik był robiony w środowisku czyli na zewnątrz - dla ułatwienia programowi śledzenia ruchu kamery w całym materiale (za pomocą VirtualDub) zmniejszyłem dwukrotnie rozmiar (320x240), wyostrzyłem i zmieniłem całość kolorów na szarość - wszystkie ustawienia oczywiście dobrze wbiłem: + przekonwertowałem film do sekwencji TGA + tracking typu FREEMOVE + film back: 3,2 mm + focal length dla mojego aparatu 5,95 mm (F 2.8-4.8) + zmieniłem Focus Type na 'User Fixed' i Keyframes na 'Manual' + tracking doszedł w pełni do końca: oba paski osiągnęly 100%, Final Estimation RMSE wyniósł ponad 0,3 - całość wyeksportowałem do skryptu do 3ds maxa (.ms) MIMO TEGO POJAWIA SIĘ EFEKT PŁYWANIA. PUNKTY JAKIE ZNALAZŁ VOODOO NIE ZGRYWAJĄ SIĘ Z TYM CO POKAZUJE FILM, CO OZNACZA ŻE NIE MOGĘ WSTAWIĆ ŻADNYCH OBIEKTÓW CG I BYĆ PEWNYM ŻE KAMERA BĘDZIE JE FILMOWAĆ TAKIM RUCHEM JAKIM POWINNA. W CAŁOŚCI KIEROWAŁEM SIĘ WEDŁUG TUTORIALA Z MAX-ANIMATION: http://www.max-animation.com/voodoo_camera_tracker.htm MOJE PYTANIA: CZY ZROBIŁEM COŚ ŹLE? CZY JEST JAKIŚ SPOSÓB KTÓRYM DA SIE WYŚLEDZIĆ RUCH 3D KAMERY W VOODOO? WOGÓLE CZY VOODOO TO DOBRY PROGRAM DO TAKICH OPERACJI (chodzi o 3d tracking), JEŻELI NIE TO CZY SĄ LEPSZE (biorąc pod uwagę to że voodoo to freeware)? Dzięki za pomoc. * DODAJĘ PO TRZY SCREENY Z MATERIAŁU (z początku, połowy i końca filmiku). W KOLORZE TO MATERIAŁ ORYGINALNY, A CZARNO-BIAŁE SĄ Z MATERIAŁU KTÓRY ŚLEDZIŁ U MNIE VOODOO CAMERA TRACKER 0.9.1 MATERIAŁ ORYGINALNY 1 sekunda 5 sekunda 10 sekunda MATERIAŁ ŚLEDZONY PRZEZ VOODOO 1 sekunda 5 sekunda 10 sekunda
Master Kiełbaster Napisano 11 Czerwiec 2007 Napisano 11 Czerwiec 2007 spróbuj icarus albo syntheyes (ten pierwszy był kiedyś darmowy, na osiołku powinna być jakaś wersja free :P)
sanki Napisano 11 Czerwiec 2007 Napisano 11 Czerwiec 2007 nie trzeba szukac po osiolku. Icarus wersja free + tutoriale http://www.peerlessproductions.com/tuts/pages/Icarus.html voodoo, ma na stronce przyklady zdjec kręconych z ręki, takze powinbien dawac rade
SUPER_OkO Napisano 12 Czerwiec 2007 Napisano 12 Czerwiec 2007 kiedys testowalem vooodo camera, ogolnie na pierwszy rzut oka wszystko bylo ok przy bardzo powolnych ruchach kamery ale niestety po wczytaniu do softu dalo sie zawsze zauwazyc lekki efekt plywania. Przy mocnych ruchach kamerki juz calkowicie voodo sie gubil.
Kawka Napisano 12 Czerwiec 2007 Autor Napisano 12 Czerwiec 2007 nie trzeba szukac po osiolku. Icarus wersja free + tutoriale http://www.peerlessproductions.com/tuts/pages/Icarus.html Na stronce piszą "The Program: Distributed with permission from The Pixel Farm. Remember, this software is for educational use only." - nie wiem czy to TEN Icarus (który był kiedyś; słyszałem o nim, że był dobry i że wykupiony został przez komercyjną firmę).
sanki Napisano 12 Czerwiec 2007 Napisano 12 Czerwiec 2007 tak to ten, zostal wykupiony wlasnie przez pixel farm i wypuszczony jako pf track
illy Napisano 12 Czerwiec 2007 Napisano 12 Czerwiec 2007 - dla ułatwienia programowi śledzenia ruchu kamery w całym materiale (za pomocą VirtualDub) zmniejszyłem dwukrotnie rozmiar (320x240) to ześ ułatwil ;]
Kawka Napisano 12 Czerwiec 2007 Autor Napisano 12 Czerwiec 2007 ale lipa :[ Zassałem i zainstalowałem tego Icarusa (v.2.07). Normalnie wszystko poszło ok. Wygląda ciekawie nio i jest bardziej rozbudowany niż Voodoo. Chciałem od razu tutka wypróbować jaki był w plikach programu. Importuje do projektu film .avi który był w katalogu programu a tu Unsupported movie format. Od razu mówię że potrzebne kodeki mam (film mogę oglądać z poziomu windows na allplayerze). Na blenderartist (http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=17029) piszą że to przez wersję DirectX której Icarus wymaga 8.1. Ja oczywiście mam aktualną i nie za bardzo chciałbym się cofać...
Master Kiełbaster Napisano 12 Czerwiec 2007 Napisano 12 Czerwiec 2007 próbowałeś przerobić go na nieskompresowany?
piotrek Napisano 12 Czerwiec 2007 Napisano 12 Czerwiec 2007 Ewetualnie rozłóż go VirtualDubem na sekwencję klatek (o ile ten cały Icarus potrafi je obsłużyć).
SYmek Napisano 13 Czerwiec 2007 Napisano 13 Czerwiec 2007 Primo: wróć do oryginalnej lub rozsądnej (PAL) rozdzielczości. Bo "320" to nieporozumienie. Nie pomagasz trackerowi tylko zabierasz mu potrzebe informacje. Drugie primo: podobnie sprawa ma sie z skala szarosci. Nawet jesli tacker uzywa luminancji, to nie wiesz, z jakimi wagami ja sobie konwertuje, czy robi to w oryginalnej palecie etc. Trzecie primo: Uzyj AVI uncompressed Czwarte primo: Nie wiem jak wyglada Twoj material, ale zdjecia z aparatu to ciezka sprawa dla trackera. To tak jakbys powybieral co 50 lub 100 klatke z filmu i kazal mu to trackowac. Krotko mowiac, probowalem kiedys to zrobic i skonczylo sie na recznej robicie. Tak wiec.... powodzienia! sk. PS Ostrzenie to rowniez sredni pomysl. Ostrzenie to podbijanie kontrastu lokalnego. W twoim przypadku wyciagasz na wierzch glownie noise aparatu utrudniajac znajdowanie "patterns". Zaszumiony material video trzeba prawie zawsze zmiekczac, co wydatnie pomaga trackerowi w sledzeniu celow. Tylko jesli matrial jest wyjatkowo nieostry mozna mu zarzucic jakas korekcje.
Kawka Napisano 13 Czerwiec 2007 Autor Napisano 13 Czerwiec 2007 OK. Innym sposobem. Czy 3D tracking kamery da się zrobić w After Effects, tak żeby potem wstawić surowe obiekty 3d (animowane. nieanimowane wszystko jedno) w AE i tam wszystko złożyć w kompozycji? Wiem że AE importuje pliki typu .rla i .rpf do których to można renderować w maxie. W podobny sposób (chyba, nie jestem pewien) efekt zatrzymania czasu, czyli bullet-time robili chłopaki ze Stargate Digital w Herosach: http://youtube.com/watch?v=xFUHlQOpFwc Pół roku temu robiłem w AE 2d tracking na materiale filmowym z aparatu cyfrowego. Złożyłem wszystkie warstwy, z grubsza udźwiękowiłem i wyszło tak: http://youtube.com/watch?v=unzIsyeodYw
Kawka Napisano 13 Czerwiec 2007 Autor Napisano 13 Czerwiec 2007 Wróć. Zapomniałem o narzędziu Camera Tracker, które ma w sobie max. Chyba jest wystarczająco mocne no i samemu umieszcza sie punkty. Zobaczę...
mathix Napisano 13 Czerwiec 2007 Napisano 13 Czerwiec 2007 To, że samemu umieszcza się punkty to duży minus. Albo inaczej: to że trzeba samemu umieszczać punkty. Jednak maxowski Camera Tracker powinien wystarczyć w zupełności. Ogólny sposób robienia takich rzeczy wygląda następująco: trackujesz scenę i obliczasz położenie kamery. Eksportujesz do formatu obsługiwanego przez Twój program 3d. Ładujesz animację na Image Plane'a (w maxie się chyba wrzuca do Background). Dzięki temu będziesz miał referencję. Warto sprawdzić czy scena jest wytrackowana dobrze, wstawiając jakieś boxy i inne proste figury. Jak wszystko jest ok to ustawiasz swoje obiekty, dopasowujesz światło (najlepiej jak masz panoramę hdri, ale o to pewnie będzie Ci ciężko). Renderujesz obiekty bez tła, z alpha channelem. Odpalasz soft do compositingu (w Twoim przypadku AFX) i łączysz obiekty ze sceną. Warto mieć wszystkie obiekty oddzielnie, warto też wyrenderować z-depth passa, jeśli chciałbyś dodać DOF-a. Jeśli nie masz mapki hdri, to wylicz chociaż ambient occlusion i dopasuj kolorystykę obiektów w compositingu. Jeśli obiekty odbijają światło, porób na planie zdjęcia z różnych stron, umieść je na ścianach boxa i ustaw opcje tak, żeby były widoczne jedynie w obiciach.
SYmek Napisano 15 Czerwiec 2007 Napisano 15 Czerwiec 2007 No tak, ale w starym materiale masz panoramy i w ogole malo co widac, to Cie uratowalo. Jak rozumiem, w materiale, o ktory pytasz masz "dolly", czyli ruchoma kamere. To wymaga trakowania 3d - matchmovingu. Nie wiem, co chcesz osiagnac, ale jak mi sie wydaje, Twoj podstawowy problem to wytrakowanie zdjec fotograficznych. A jak Ty je chcesz odtwarzac? 25 fps, czyli masz 100 fotografii na 4 sekundy? O ile nie robiles tego na rigu albo motioncontrol, to sie przeciez strasznie trzesie, tak? Moze wrzuc to gdzies, bo inaczej trudo Ci pomoc. Robisz morphing tych zdjec, czy jak? A brales pod uwage camera projection? Bo to jest najrealniejsza opcja w tym przypadku. Zrob uproszczona geometrie otoczenia i mapuj zdjecia z punktu widzenia kamery. Jak sie idzie na plan z aparatem, nie kamera, to tak sie to potem konczy ;) - zartuje, to dobra i powszechna metoda. pozdr., skk.
Master Kiełbaster Napisano 15 Czerwiec 2007 Napisano 15 Czerwiec 2007 Kawka nagrał FILM aparatem :* tyle że dupnej jakości...
SYmek Napisano 15 Czerwiec 2007 Napisano 15 Czerwiec 2007 Kawka nagrał FILM aparatem :* tyle że dupnej jakości... no tak, o tym nie pomyślałem... kiepska jakość powiadasz? To znajdź najlepszy (najdokładniejszy i najtrudniejszy w użyciu) tracker jaki jest, to znaczy 3D Equalizer i walcz!
Kawka Napisano 16 Czerwiec 2007 Autor Napisano 16 Czerwiec 2007 Tiaa. Materiał nie był kręcony ani motion kontrol, ani statywem, ani steadycamem ;p wogóle bez żadnego wspomagania. Od ręki w biegu czyli jakość taka jak mówicie (niczym zdjecia Kaminskiego z Szeregowca Ryana). I dlatego właśnie myślę że to przez jakość zarówno kręcenia jak i materiału avi. Robiłem go aparatem (nie wiem może nawet w systemie VGA 640x480). Zassałem Voodoo 0.9.2 i pobawiłem sie sample-filmikami z icarusa (uprzednio oczywiscie rozbilem na sekwencje TGA 25FPS, nie zmieniajac kolorystyki, ostrosci etc.). Ladnie trakuje, punkty wyszukuje na wszystkich plaszczyznach. Wszystko ok...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się