Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!

To mój drugi temat, i znowu zagadnienia, które sprawia mi kłopot. Może wydadzą wam się błahe, zresztą... Taka mam nadzieję!

 

I) Spawanie:

Tym razem, chodzi mi o łączenie obiektów. Wiem już, że istnieją ich dwa rodzaje, "POLYGONS" i "NURBS". Wiem, że z tą wiedzą, nie zajdę za daleko, dlatego pragnę dowiedzieć się nowych rzeczy, to jedna z nich:

Jak połączyć dwa przedmioty, żeby wyglądały, jakby były jednym, jak je "Zespawać" ze sobą?

Przykład:

Chcę połączyć dwie kule, tak, by wyglądało, jakby jedna wyrastała z drugiej, ale nie chcę, by było widoczne miejsce, w którym jedna kula, wchodzi w drugą. Co prawda mogę ją, modelować, za pomocą opcji, takich jak "Face", ale nie jestem pewny, czy uda mi się zrobić drugi owalny obiekt. A więc? Jak to zrobić?

 

II) Cięcie:

Może was zadziwię, w co wątpię ale jednak, wiem jak przeciąć NURBS’y! Ale nie spoczywam na laurach, chcę dowiedzieć się, jak przeciąć, w taki sam, albo podobny sposób POLYGONS’y, Jednak mam zamiar trochę to pytanie przedłużyć, ponieważ, kiedy przetnę kulę NURBS, jest ona pusta w środku! Jak mam przykryć tę dziurę? Jeśli usuwam kratki kuli [ w opcji Face] To też jest ona pusta w środku! Jak mam to zapełnić, albo przykryć czymś, co by nie odstawało, innymi słowy:

- Jak przeciąć bryłę POLYGONS nie usuwając kratek z siatki opcji „Face” i czy jest to możliwe?

- Jeśli przetnę bryłę POLYGONS to, jeśli jest ona pusta w środku, jak tę dziurę przykryć bądź wypełnić?

- Kiedy przecinam bryłę NURBS, tworzy mi się dziura, i ją chciałbym przykryć lub wypełnić czymś, jak to zrobić?

 

Może wyda wam się straszne, to, co robię, by przeciąć bryłę Polygons. Tak, to Jest straszne, ale nie znam innego sposobu, mam nadzieję, że mi jakoś pomożecie, i wyprostujecie moje „skrzywienie”. Po raz kolejny, muszę wspomnieć, że jestem nowicjuszem, jeśli chodzi o Maya’ę, więc, mam nadzieję, że moje dość niekonwencjonalne środki nie zdenerwują was zbytnio…

Pozdrawiam!

  • Odpowiedzi 3
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

>Jak połączyć dwa przedmioty, żeby wyglądały, jakby były jednym, jak je "Zespawać" ze sobą?

Wielu ludzi zaczyna od opcji 'boolean' w menu polygons. Technicznie polecenie to umie zespalac obiekty ze soba,

wycinac i tworzyc czesci wpolne. Problemem czasem jest wynikowa siatka ktora polecenie to potrafi bardzo zepsuc,

czesto trzeba recznie ja potem poprawiac, sprawdza sie ono jednak w szybkim prycinaniu.

 

 

>Może was zadziwię, w co wątpię ale jednak, wiem jak przeciąć NURBS’y!

Skoro juz umiesz, moze niepotrzebnie napisze - mozna rowniez uzyc booleansow, ale w przypadku nurbsow

sa one jeszcze bardziej zawodne niz przy polygonach. Geometrie nurbsowa najczesciej przycinamy poleceniem 'trim',

zeby jednak bylo co odcinac nalezy najpierw polozyc jakas krzywa na powierzchni - poleceniem 'project curve on surface'.

Po takim 'trimowaniu' warto usunac historie obiektu, bo maya pamieta co od czego odcinala a nadmiar tej wiedzy potrafi bardzo ja spowolnic.

Nierzadko zachodzi potrzeba rozlozenia powierzchni na krzywe elementarne (duplicate curves), edycji i przycinan tych krzywych

(cut 2d / 3d) i zbudowanie powierzchni od nowa (poleceniami loft, boundary, birail).

 

>jest ona pusta w środku! Jak mam przykryć tę dziurę? Jeśli usuwam kratki kuli [ w opcji Face] To też jest ona pusta w >środku!

Ciekawe odkrycie. A czego sie tam spodziewales?

Kazda bryla jest pusta w srodku, dlatego np. kula wcale nie jest kulą, tylko sferą.

 

>Jak mam to zapełnić, albo przykryć czymś, co by nie odstawało, innymi słowy:

> Jak przeciąć bryłę POLYGONS nie usuwając kratek z siatki opcji „Face” i czy jest to możliwe?

Polygony mozna przeciac na kilka sposobow - najprostrzym jest uzycie narzedzia 'cut polygon tool'.

Ma ono taka ciekawa wlasciwosc ze mozna uzyc go na zaznaczonym obiekcie, albo tylko zaznaczonych face'ach.

Dodatkowo dostepny jest modyfikator - klawisz shift ktory powoduje ciecie w pionie, poziomie lub pod katem 45stopni.

Po przecieciu mozna uzyc komendy 'separate' albo recznie usunac niepotrzebne scianki.

 

> Jeśli przetnę bryłę POLYGONS to, jeśli jest ona pusta w środku, jak tę dziurę przykryć bądź wypełnić?

Jesli nie masz juz zbednych scianek uzyj polecenia 'fill hole' do zalatania dziury.

Powinna pojawic sie dodatkowa scianka i zalatac problem, czasem moze zajdzie potrzeba dolozenia dodatkowych recznie

(przy uzyciu split polygon lub extrude edge i stapianiem wierzchlokow(merge vertex)).

 

> Kiedy przecinam bryłę NURBS, tworzy mi się dziura, i ją chciałbym przykryć lub wypełnić czymś, jak to zrobić?

Z nurbsami jest troche gorzej, jesli dziura jest 'plaska' mozna uzyc polecenia 'Planar' na krawedzi powierzchni.

Jesli nie - kombinuj z przeroznymi bevelami.

 

>Może wyda wam się straszne, to, co robię, by przeciąć bryłę Polygons.

Nie pochwaliles sie jak probujesz tego dokonac, wiec poki co ciezko ocenic czy robisz straszne rzeczy ;/

 

Wszystkie te polecenia i wiele innych jest bardzo dobrze opisana w helpie.

Sprobuj przerobic 2-3 tutoriale, nawet te z helpa a powinny pomoc zrozumiec narzedzia i ich zastosowanie

w przeroznych sytuacjach.

 

Pozdrtawiam i zycze owocnej nauki;/

Napisano

Dzięki Ca Mel za pomoc, wiele z tych opcji na razie mi nic nie mówią, ale jak tylko je wytestuje, na pewno dowiem się o co chodzi! Ostatnio nie miałem czasu, żeby przeczytać ten post, więc wybacz że tak późno odpowiadam, ale rad jestem, że w ogóle ktoś mi odpowiedział :P Moje pytania zazwyczaj są nie tyle dziwne, co i głupie, i nie wstydzę sie do tego przyznać, ale wraz z tymi głupimi pytaniami, pojawiają się nowe nie? Zadziwiające... no, ale samo patrzenie na klawiaturę nie nauczy mnie "Maya'owiać" Więc czas wypróbować co też tam mi poleciłeś!

Masz rację, musze przerobić parę tutoriali, niedawno dostałem w swoje zachłanne ręce 4 godzinny film, o Maya, mam nadzieje ze rozwieje on moje wątpliwości, i odpowie na te głupie i miejmy nadzieję że nie, męczące pytania, moje pytania! Nie pozostaje mi nic innego, jak podziękować Ci jeszcze raz, i wziąć się do roboty, a raczej do Maya'i !

 

" - [..] jest ona pusta w środku! Jak mam przykryć tę dziurę? Jeśli usuwam kratki kuli [ w opcji Face] To też jest ona pusta w środku!

- Ciekawe odkrycie. A czego sie tam spodziewales?

 

Hehehe, niezłe! Wręcz zabawne! Mam nadzieje, że moja nauka w Maya będzie również zabawna :P

Napisano

A teraz ja mam pytanie związane z tym wątkiem:

Jak połączyć ze sobą dwa obiektu typu Nurbus/Surface? (z góry uprzedzam, że NIE umiem posługiwać się Union Tool z menu Edit NURBUS->Boolean)

Z góry dzięki :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności