Skocz do zawartości

[Pytania] Proces tworzenia gry.


serratus

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Od jakiegoś czasu po głowie chodzi mi pomysł na grę w klimatach Max Paynowsko-Splinterowsko-Hitmanowskich :D. Przybliżając mam na myśli ciekawą historię człowieka z ciągle zmieniającym się stanem wydarzeń, z człowiekiem wplątanym w jakąś intrygę i próbującym z niej wybrnąć, gameplayem podobnym do gier wyżej wymienionych. Myślę, że pomysł i myśl - co powinno się znaleźć w grze a co nie mam już za sobą, wyczaiłem ciekawe rozwiązania w tych trzech grach powyżej, a scenariusz stworzyłbym w oparciu o niektóre filmy w których też doszukałem się ciekawych rozwiązań. Dobra, to na razie tyle jeśli chodzi o pomysł.

Chciałbym bardzo Was prosić :) o odpowiedź na moje pytania, lub jakąś radę jak się za takie coś zabrać, po prostu chciałbym się dowiedzieć jak najwięcej o procesie powstawania gry. Mam sporo pytań, ale mam nadzieję, że nie będziecie mieli mi tego za złe :] bo jestem w totalnej kropce...

 

1) Scenariusz do gry:

 

Czy piszę się go tak jak zwykły scenariusz teatralny lub scenariusz pod film ?

 

W jaki sposób pisać scenariusz do gry, aby później wszystko było przejrzyste i zrozumiałe ?

 

2) Silnik gry:

 

Czy jest konieczne pisanie własnego silnika pod taką grę, czy lepiej skorzystać z gotowego silnika np. UniGine ?

 

Załóżmy, że mamy już UniGine - czy to oznacza, że nie trzeba się już bawić w programowanie silnika czy przeważnie bywa tak, że gotowy silnik nie wystarcza i musimy napisać coś od siebie ?

 

Załóżmy, że eksportuję model do silnika i animację i teraz, aby przypisać pod określony klawisz animację i przytwierdzić ją do określonego modelu znowu muszę coś napisać, czy jest do tego jakiś edytor ?

 

3) Nie rozumiem dlaczego większość projektów amatorskich to gry RPG - tzn. że są łatwiejsze w stworzeniu ? Mniej przy nich pracy ? Mniejsze zapotrzebowanie na zespół ?

 

4) Ile osób powinien liczyć zespół, aby proces tworzenia takiej gry poszedł w miarę szybko (załóżmy 5 lat ? :])

 

To na razie tyle. Pytań mam sporo, ale nie chciałbym was od razu wszystkimi zasypywać. Przy okazji z tego wątku może się zrobić pożyteczna kopalnia wiedzy :).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 8
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Pozdrawiam

1- scenariusz do gry pisze sie tak żeby było przejrzyście i zrozumiale, możesz sie powzorowac na tych filmowych (google.pl) bo one sa przejrzyste i zrozumiałe

2- hehe

3 - chodzi o to ze fani rpg z reguły nie sa realistami.

najłatwiejsze sa shootery co nie znaczy ze są łatwe

4 - im wiecej tym lepiej,ale bardziej liczą sie umiejętności a nie długość

 

chcesz miec kopalnie wiedzy to naucz sie szukac bo to juz byyyyyyyyłłooo :)

chcesz mieć ludzi dobrych musisz im zapłacić, a jesli chcesz byle jakich to powodzenia z grą.

niestety

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do pytania 4, to sie nie zgodze. Rozsadnym zalozeniem jest ze zwlaszcza

na poczatku lepiej 3 osoby i maly projekt gry niz 'im wiecej tym lepiej'.

Ty i dwie zaangazowane osoby to o wiele lepszy start niz 20 gosci

z lapanki nad ktorymi trudno zapanowac. Z czasem rzecz jasna zespol sie

bedzie powiekszal, ale na start chyba nie warto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw takie pytanko: Czy będzie to gra freeware, czy będziesz szukał inwestora/wydawcy? Od tego zależy prawie wszystko, bo niestety tworzenie gry to dość spory wydatek. Zresztą sam piszesz 5 lat -powiedzmy mini zespół 3 osób pracujący przez rok, to 12 manmontów*3 = 36 manmontów. 1 manmont = dajmy nawet 2 tyś. zł. 1 rok pracy takiego zespołu to 72 tyś zł. Sporo kasy, to tylko 3 osoby które dostają raczej niepowalającą wypłate.

Jeśli to będzie gra freeware, musisz liczyć się z tym że osoby które ewentualnie by pracowały, robiły by to w czasie wolnym, i nie poświęcały temu zbyt dużo energii. Albo były by to osoby dopiero uczące sie swojej roboty.

 

Ale wracając do Twoich pytań.

1. Scenariusz do gry, zresztą tak jak już ledyr napisał, musi być maksymalnie czytelny. Mysle że w czasie pisania dobrze by było odrazu kolekcjonować zdjęcia lokacji/concept art.

 

2. Pisanie własnego silnika = powinieneś liczyć najmniej 1 rok pracy dla programisty, efektem będzie silnik o raczej słabych możliwościach. Dobry silnik to efekt pracy całego stada programistów dłubiących go przez bóg wie ile czasu.

Gotowy silnik (płatny czy darmowy) wymaga pracy. Sam silnik to zwykle narzędzie, na podstawie którego tworzy sie wymaganą do danej gry funkcjonalnośc, chociaż pewnie wiele rozwiązań posiada jakieś gotowe przykłady/template'y dla różnych zastosowań. Niestety nie ma co liczyć na to że wystarczy w maxie zrobic model, wstawić do engine'u i mam wymażoną gierke.

Co do pisania funkcjonalności, to zależy od engine'u, w jednym będzie to operowanie w kodzie (C++ czy jakiś inny język), czasami poprzez skrypty, czasami poprzez wizualne rozwiązania (jak Quest3d w którym pracuje)

 

3. pozostawie to bez komentarza, bo nie mam najmniejszego pojęcia jakie projekty zwykle powstają ani dlaczego.

 

4. Zespół to min: programista i grafik. Dzwięk można zlecić na zewnątrz lub zrobić to samemu. Oczywiscie jeśli to ma być profesjonalna i duża produkcja, musisz liczyć się z tym, że będziesz potrzebował (dużo) większego zespołu. W większych produkcjach nie obejdzie się bez producenta (który odpowiada za całość projektu), kilku programistów, lead graphic designer'a (który pastwi się nad gromadką grafików), do tego concept artists, dzwiękowca.

 

Radze najpierw czytać, czytać, szukać i dalej czytać na różnych forach/stronkach.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3) wydaje mnie się że gracze chcą podzielić się swoją historią, ciekawymi pomysłami, dlatego ze wszystkich sił starają się robić gry RPG/przygodowe, ktore daja najwieksze pole manewru

 

fpsy to zazwyczaj durne łażenie z kałaszem i zabijanie wszystkiego co się rusza (tutaj najczesciej liczy sie grafika i dynamizm), ludzie chyba bardziej wola grać w takie coś niż takie coś robić :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3- bo większość projektów amatorskich to projekty dziedziaków zagubionych gdzieś w swoich fantazjach które nie mają pojęcia o procesie tworzenia gry. Lubią RPG więc próbują je robić, nie zdając sobie sprawy choćby z rozmiaru tego rodzaju zadania. W rzeczywistości RPG (a tym bardziej MMORPG) to jeden z najbardziej skomplikowanych, drogich, długotrwałych, morderczych i trudnych do sprzedania gatunków jaki można wybrać. Najprostszy sposób sprawdzenia- porównanie design doców dla gry z każdego gatunku (bez nich nie ma co zaczynać).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz zacząć coś na własną rękę to chłopie, na doświadczenie trzeba będzie zapracować i nie będzie łatwo... Trzeba być nieźle rypniętym żeby robić to na własną rękę, ale to tacy ludzie osiągają wysokie cele.

 

Tworzenie gier to proces bardzo złożony, tworzenie RPG to już coś niesamowitego...

 

Napisanie dokumentacji do RPG to już nie lada wyczyn, trzeba przecież rozpisać każdy element który będzie w grze...

 

Weźmy np. taką prostą gierkę, i spróbuj rozbić na kolejne procesy tworzenia...

 

Zanim jednak zaczniesz coś pisać, to trzeba wybrać silnik, poznać jego możliwości, by nie przeliczyć się z wykonaniem...

 

Trzeba zacząć od teorii, czytać czytać, szukać informacji, dokumentacje to tak przed śniadaniem trzeba połykać... :D

 

Używaj opcji SZUKAJ na forach, bo tematów o procesie tworzenia gier jest setki... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności