Gość DosBox Napisano 21 Lipiec 2008 Share Napisano 21 Lipiec 2008 Witam Jak dotąd siedziałem tylko w grafice i pomyślałem, że czas najwyższy wziąć się za animacje. I tu jest mój problem. Wyobraźmy sobie sytuacje: Na dwóch wałkach mamy dwa koła zębate rożnej wielkości (aby zmienić prędkość kątową). Koła ułożone są do siebie prostopadle. I teraz moje pytanie: Jak stworzyć zależność (nie wiem jak to inaczej nazwać) że jak poruszymy pierwszym kołem w lewo, to drugie obróci się w dół z inną prędkością. Bo do wałków już doszedłem. Razem ze swoim kołem mają wspólną oś obrotu więc wystarczy je do siebie przypisać. I jeszcze drugie pytanko. Przypuśćmy że do drugiego koła zaczepiona jest winda. Czyli powoduje to że nasze drugie koło będzie miało ograniczony zakres ruchu. Czyli jak uzależnić położenie windy od obrotu koła i również jak zablokować koło jeżeli winda znajdzie się w najwyższym położeniu. (A jeżeli blokujemy pierwsze koło to drugie też powinno stanąć) Mam nadzieję że dobrze wyjaśniłem mój problem. Liczę na odpowiedz i z góry za nią dziękuje. A i mam 3DsMax 5... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirach Napisano 21 Lipiec 2008 Share Napisano 21 Lipiec 2008 Witam na forum Wreszcie jakies inne pytanie niz "jak wymodelowac samochod" :D W kazdym razie, moze byc trudno ci pomoc, bo Max 5 juz ma swoje lata, i prawde mowiac nie wiem czy to co ci powiem tam mozna znalesc. W kazdym razie mowie w oparciu o Maxa 9. Pierwszy problem rozwiazuje Wire Parameters, jak klikniesz na obiekcie prawym przyciskiem, powinno to byc w jednym z tych menu ktore sie otworza. Drugie to Constraints (moglem pomylic pisownie :) ) Dalej to pozostaje cie do helpa odeslac, sam ostatnio sie wire parameters uczylem i jest to tam dobrze opisane. pozdrawiam mirach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piotrek Napisano 21 Lipiec 2008 Share Napisano 21 Lipiec 2008 (edytowane) Możesz też rozwiązać to stricte matematycznie. Nie wiem, gdzie w maxie możnaby takie równania wpisywać, musieliby inni ci pomóc, ale idea jest taka: Liczysz sobie na kartce lub w głowie, w jaki sposób kąt obrotu jednego koła (walca) zależy od drugego. Np. jeśli obwód jednego jest dwa razy większy niż drugiego, pierwszy będzie się obracał dwa razy wolniej. Później gdzieś tam w maxie wpisujesz takie dane np. (w zupełnie abstrakcyjnej składni, nie wiem, jak to wygląda w maxie): kolo1.rx = kolo2.rx*(kolo2.radius / kolo1.radus) Prędkości kątowe obrotów są odwrotnie proporcjonalne do promienia danych kół. Wtedy jest tak, że obracając kolo2 wokól osi X, automatycznie obraca się odpowiednie kolo1. Tutaj obracają się wokół tej samej osi, u Ciebie będą to inne osie, ale proporcja zostaje. Podobnie możesz zrobić z windą - pozycja windy zależy od obrotu danego koła i będzie zależała od jego promienia. Prosta matematyka: winda.y = pozycja_początkowa + (kolo1.rx/360) * 2 * PI * kolo1.radius. Co do blokowania... - najlepiej ustawić wszsytko na pozycjach granicznych i sprawdzić, jakie obroty ma kolo, które napędza wszsytko (u mnie kolo2). Wtedy po prostu na chama ograniczyć to (tutaj ponownie nie wiem, gdzie w maxie to się robi), by się nie dało ustawić obrotu kola2 na np. więcej niż 1000 stopni i mniej niż -560 stopni wokół osi X. Może coś pomogłem, może zamieszałem, nie wiem ;) Edytowane 21 Lipiec 2008 przez piotrek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomala Napisano 21 Lipiec 2008 Share Napisano 21 Lipiec 2008 piotrek w maxie to chyba na pewno expresion controller. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sly Napisano 21 Lipiec 2008 Share Napisano 21 Lipiec 2008 ciekawe pytanie... uwaga odpowiedź chaotyczna: mi nasuwają się tu obiekty które posiadają parametr procentowy, np. path, albo jakieś deformacje. można by tych wartości użyć jako dummy, przypisać dolnemu położeniu windy - 5% a górnemu np. 95%, jeszcze suwaczek... obliczyć długość przebytej drogi, porównać z Radiusem wałka który windę przewija, dopasować ilość obrotów do długości tej drogi i przypisać do suwaczka... zlinkować obroty kół ze sobą, powinna być taka opcja(expresion) że jeśli obracamy wałek1 o wartość X to wałek2 obraca się o y%x np. wałek1 + 100stopni wałek2 + 10%100stopni - 10razy wolniej (w zal od różnicy obwodu) jeśli coś namieszałem to sorry, chodziłem na wagary zamiast na matmę.. pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piotrek Napisano 21 Lipiec 2008 Share Napisano 21 Lipiec 2008 sly - nie po to ludzkość wprowadziła ludolfinę, by tak ręcznie mierzyć te zależności :p Jeden obrót koła o promieniu r przesuwa windę o 2*PI*r w górę/w dół. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość DosBox Napisano 21 Lipiec 2008 Share Napisano 21 Lipiec 2008 Dzięki mirach... Sprawa z Wire Parameters jest genialna. Co do innych to troszkę dużo matematyki... ;) Teraz muszę jeszcze przetestować ograniczenia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość DosBox Napisano 22 Lipiec 2008 Share Napisano 22 Lipiec 2008 Dobra jeszcze jedno pytanie. Wie ktoś jak to połączyć. Bo jak zorbie Wire Parametars i potem dołożę do tego Constraints to Wire przestaje działać Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mirach Napisano 22 Lipiec 2008 Share Napisano 22 Lipiec 2008 Hm, nie mam na to niestety odpowiedzi z rekawa, a w pracy nie mam czasu eksperymentowac. Inna rzecz jaka mi przychodzi do glowy (nigdy tego nie robilem, na tutkach widzialem) jest przypisanie jakiejs rzeczy w postaci slidera, takiemu slajderowi ustawiasz ze moze przyjmowac wartosci np od 0 do 100 i posrednio zapewniasz sobie ze przedmiot nie przesunie sie np w osi X wiecej niz od 0 do 100. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się