Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Witam,

 

Mam kilka pytań odnośnie tworzenia tekstur, dopiero niedawno porządnie zabrałem się za naukę teksturowania i chciałbym rozwiać wszelkie moje wątpliwości. Mam nadzieję, że mi pomożecie :).

Sprawa wygląda tak: Załóżmy, że ściągam diffuse map(kolor map) np. z tej strony www.cgtextures.com , wybieram mapę murowanej ściany i zastanawiam się:

 

1) Jak stworzyć do tej mapy normal mapę ? Jest jakiś program do wypalania normali z obrazków ? Czy może wystarczy w Photoshopie dodać jakiś channel ?

 

2) Bump mapa - jeśli wrzucę mapę muru do PS'a i zmienie saturację na obrazek czarno biały to będzie odpowiadać to bump mapie (i tam gdzie bielszy kolor tym większa wypukłość bump ?) ? Pewnie jest to śmiesznie proste pytanie, ale na prawdę nie mam pojęcia :/

 

3) Jak stworzyć maskę (dirt mask -> PRZYKŁAD) ze zwykłej colour map ?

 

4) Specular map - czy mapa specular to zwykły colour map z saturation zmienionym na czarno-biały (i czym bielszy kolor tym jaśniejszy specular ?) ? Jeśli nie to jak stworzyć taką mapę ?

 

Pozdrawiam

  • Odpowiedzi 3
  • Wyświetleń 1,4k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Do wypalania normali/bumpów/speców i innych -ów jest fajny program "Crazy Bump". Niestety teraz już płatny. Mapy bump i spec oczywiście możesz sobie stworzyć przez desaturację diffuse (tak, tam gdzie białe - jaśniejszy spec i większy bump), ale skala szarości uzyskana w ten sposób często nie odpowiada temu co chciałoby się uzyskać - szczególnie w przypadku mapy bump (prosty przykład - mur z ciemnych cegieł z jasnymi fugami - fugi będą wypukłe, można oczywiście dać ujemną wartość bumpa, ale wszelkie zagłębienia w cegle zmienią się wtedy w pryszcze). Poza tym różnorodne mapy w kolejnych slotach dają zwykle ciekawsze efekty (przykład: http://www.vray-materials.de/all_materials.php?mat=852 ).

A co do tworzenia maski z kolor mapy... Można by próbować z desaturacją, poziomami, jasnością, ale taki mapki jak pokazałeś to raczej maluje się od podstaw.

Napisano

1 -jest filtr od nvidii do photoshopa normal map filter poszukaj na stronie nvidii i tu zarzucę linkiem którego wrzucił kiedyś Levus na forum a jest o uwydatnianiu normalek:

http://cgtextures.com/content.php?action=tutorial&name=normalmap

 

-Jest darmowy program xNormal i jak go instalujesz to też można zainstalować filtry do photoshopa a w tym jest np height2normals czyli robi normal mapę na podstawie height mapy czyli mapy wysokości w skali szarości.

 

2 Bump mapa działa tak że kolor R:127, G:127, B127 czyli szary jest kolorem pośrednim a to co jaśniejsze daje wypukłości zaś ciemniejsze wklęsłości. Nie zawsze textura koloru zamieniona na odcienie szarości(czarno_biały) da dobry efekt tzn wypukłosci i wklesłości nie będą prawidłowo oddawać tego co widać na texturze koloru. Możesz jednak czasami bardzo łatwo doprowadzić bump mapę do porządku ściemniając i rozjaśniając odpowiednie miejsca co bywa bardzo łatwe np przy tilowanych texturach muru czy kafelek gdzie fugi powinny być nieco wklęsłe.

 

3. na cgtextures.com są czarno-białe albo inne dwukolorowe dirt mapy pod pozycją splatter które można wykorzystać do zrobienia maski dla dirta. Możesz też tak jak napisał arev i co się zresztą często stosuje ręcznie naciapać taka maskę.

 

4 mapa specular tak jak piszesz jaśniejszy kolor to więcej speculara czarny to jego brak.

Żeby to pasowało do mapy kolory możesz kombinować z przerobieniem kolor mapy na czarno-białą a potem pobawić się poziomami. czasami do zrobienia speculara wykorzystuje sie też bump mapę albo cavity mapę szczególnie jeśli masz możliwość jej zrobienia np w zbrushu z modelu high poly albo też z pomocą filtrów od xNormal.

 

Jak dopiero zaczynasz z texturkami to Ci jeszcze powiem że nieodłącznym narzedziem przy sklejaniu ich z fotek jest gumka z miękkim pędzlem oraz narzędzie do swobodnego przekształcania (ctrl+t) którym umieścisz sobie wycięty fragment obrazka na miejscu przeskalujesz obrócisz itp. ale to pewnie wiesz. Pozdro.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności