Skocz do zawartości

Pytania o tworzenie tekstur...


serratus

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Mam kilka pytań odnośnie tworzenia tekstur, dopiero niedawno porządnie zabrałem się za naukę teksturowania i chciałbym rozwiać wszelkie moje wątpliwości. Mam nadzieję, że mi pomożecie :).

Sprawa wygląda tak: Załóżmy, że ściągam diffuse map(kolor map) np. z tej strony www.cgtextures.com , wybieram mapę murowanej ściany i zastanawiam się:

 

1) Jak stworzyć do tej mapy normal mapę ? Jest jakiś program do wypalania normali z obrazków ? Czy może wystarczy w Photoshopie dodać jakiś channel ?

 

2) Bump mapa - jeśli wrzucę mapę muru do PS'a i zmienie saturację na obrazek czarno biały to będzie odpowiadać to bump mapie (i tam gdzie bielszy kolor tym większa wypukłość bump ?) ? Pewnie jest to śmiesznie proste pytanie, ale na prawdę nie mam pojęcia :/

 

3) Jak stworzyć maskę (dirt mask -> PRZYKŁAD) ze zwykłej colour map ?

 

4) Specular map - czy mapa specular to zwykły colour map z saturation zmienionym na czarno-biały (i czym bielszy kolor tym jaśniejszy specular ?) ? Jeśli nie to jak stworzyć taką mapę ?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Do wypalania normali/bumpów/speców i innych -ów jest fajny program "Crazy Bump". Niestety teraz już płatny. Mapy bump i spec oczywiście możesz sobie stworzyć przez desaturację diffuse (tak, tam gdzie białe - jaśniejszy spec i większy bump), ale skala szarości uzyskana w ten sposób często nie odpowiada temu co chciałoby się uzyskać - szczególnie w przypadku mapy bump (prosty przykład - mur z ciemnych cegieł z jasnymi fugami - fugi będą wypukłe, można oczywiście dać ujemną wartość bumpa, ale wszelkie zagłębienia w cegle zmienią się wtedy w pryszcze). Poza tym różnorodne mapy w kolejnych slotach dają zwykle ciekawsze efekty (przykład: http://www.vray-materials.de/all_materials.php?mat=852 ).

A co do tworzenia maski z kolor mapy... Można by próbować z desaturacją, poziomami, jasnością, ale taki mapki jak pokazałeś to raczej maluje się od podstaw.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 -jest filtr od nvidii do photoshopa normal map filter poszukaj na stronie nvidii i tu zarzucę linkiem którego wrzucił kiedyś Levus na forum a jest o uwydatnianiu normalek:

http://cgtextures.com/content.php?action=tutorial&name=normalmap

 

-Jest darmowy program xNormal i jak go instalujesz to też można zainstalować filtry do photoshopa a w tym jest np height2normals czyli robi normal mapę na podstawie height mapy czyli mapy wysokości w skali szarości.

 

2 Bump mapa działa tak że kolor R:127, G:127, B127 czyli szary jest kolorem pośrednim a to co jaśniejsze daje wypukłości zaś ciemniejsze wklęsłości. Nie zawsze textura koloru zamieniona na odcienie szarości(czarno_biały) da dobry efekt tzn wypukłosci i wklesłości nie będą prawidłowo oddawać tego co widać na texturze koloru. Możesz jednak czasami bardzo łatwo doprowadzić bump mapę do porządku ściemniając i rozjaśniając odpowiednie miejsca co bywa bardzo łatwe np przy tilowanych texturach muru czy kafelek gdzie fugi powinny być nieco wklęsłe.

 

3. na cgtextures.com są czarno-białe albo inne dwukolorowe dirt mapy pod pozycją splatter które można wykorzystać do zrobienia maski dla dirta. Możesz też tak jak napisał arev i co się zresztą często stosuje ręcznie naciapać taka maskę.

 

4 mapa specular tak jak piszesz jaśniejszy kolor to więcej speculara czarny to jego brak.

Żeby to pasowało do mapy kolory możesz kombinować z przerobieniem kolor mapy na czarno-białą a potem pobawić się poziomami. czasami do zrobienia speculara wykorzystuje sie też bump mapę albo cavity mapę szczególnie jeśli masz możliwość jej zrobienia np w zbrushu z modelu high poly albo też z pomocą filtrów od xNormal.

 

Jak dopiero zaczynasz z texturkami to Ci jeszcze powiem że nieodłącznym narzedziem przy sklejaniu ich z fotek jest gumka z miękkim pędzlem oraz narzędzie do swobodnego przekształcania (ctrl+t) którym umieścisz sobie wycięty fragment obrazka na miejscu przeskalujesz obrócisz itp. ale to pewnie wiesz. Pozdro.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności