Skocz do zawartości

powierzchnie parametryczne


pansieka

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Od razu zaznacze że jestem jeszcze zielony w grafice 3d :)

Mam problem z przedstawieniem płaszczyzn parametrycznych w 3ds maxie.

Czy może mi ktoś podpowiedzieć jak to zaimplementować?.

*Np. musze przedtawić krzywe i płaszczyzny(płaty) beziera i

mam pewien pomysł ale nie wiem czy to jest to ?:

-rysuje splina typu "bezier" dodaje modyfikator extrude i ffd(tworząc płaszczyzne modyfikowalną parametrycznie)

*jakich jeszcze można użyć modyfikatorów pokazujących siatke kontrolną ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 18
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Możesz spróbować modyfikatora "Surface" na siatce splajnów bezierowskich. Zaznaczysz opcję "Show end result" i sterując stycznymi w punktach przecięcia siatki będziesz modyfikował płaszczyznę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za zainteresowanie!

ale -"na siatce splajów bezierowskich" czy możesz mi arev podpowiedzieć jak ją uzyskać.

po zrobieniu płaszczyzny parametrycznej np:QuadPatc nie wiem jak zamienić ją na płaszczyzne typu bezier gdzie można edytować punkty kontrolne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw tworzysz kilka krzywych, ustawiasz tak by tworzyły siatkę (wierzchołki muszą się pokrywać, ale nie trzeba ich scalać). Pojedyncze segmenty siatki nie powinny mieć więcej niż 4 boki. Wszystkie krzywe przyłączasz do jednej, zaznaczasz wierzchołki i z quad menu (PPM) wybierasz typ wierzchołków: Bezier. Na krzywą dajesz modyfikator "Surface", reszta jak opisałem wcześniej. Efekt w sumie podobny do manipulowania stycznymi w Quad Patch, ale masz "oryginalne" krzywe Beziera :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok

tworze kilka krzywych beziera w kształcie siatki powierzchni łącze je w jedną krzywą "attach" następnie dodaje modyfikator surface i znika mi wszystko ?

Czy istnieje inna metoda taka że uzyskuje się siatke kontrolną powierzchni beziera z bryły/płaszczyzny parametrycznej poprzez dodanie tylko jednego modyfikatora (modyfikator przekształcający obiekt -na krzywe beziera umożliwiający zmiane kształtu poprzez zmienianie np.wagi puntów kontrolnych)

 

przykład:

pow_bez.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok

tworze kilka krzywych beziera w kształcie siatki powierzchni łącze je w jedną krzywą "attach" następnie dodaje modyfikator surface i znika mi wszystko ?

Wrzuciłem plik maxa(2009) z surface na krzywych beziera,jak chcesz to obejrzyj:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ups plik jest w wersji max 2009 a nie 9:(

Tak sobie przypomniałem że istnieje w maxie jeszcze jeden typ powierzchni oprócz nurbs-editable patch- może o to ci chodziło od początku?Zerknij na obrazek:

Edytowane przez mafida
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem dopiero początkujący ale wydajemi się że konwertując obiekt na editable path trace właściwości parametryczne obiektu (parametry tworzenia) gdzieś kiedyś przeczytałem że moge dodać modyfikator edit ... i dzięki temu obiekt zachowuje swoje właściwości parametryczne.

Chciałbym bardzo stworzyć obiekt-płaszczyznę gdzie moge wpisując parametr modykikować punkty kontrolne czy istnieje coś takiego ?

ps.dzieki za zainteresowanie Mafida

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Well zamiast konwertować do editable patch możesz stworzyć obiekt typu plane albo quad patch na przykład i dodać modyfikator edit patch....

Ps.jak gdzieś znajdę maxa 9 to wrzuce jeszcze raz ten plik z surface na krzywych i będziesza mógł sprawdzić czy o to chodziło;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Efekt końcowy jest odpowiedni ale niestety nie do końca. Ta powierzchnia jest edytowalna przez punkty kontrole i wagi ale nie jest charakterystyczna do krzywych beziera nie można jej skonwertować na krzywe beziera więc myśle że to nie to.

Wydaje mi się że jedyny sposób to stworzyć siatkę z pojedyńczych krzywych beziera i ją połączyć -tak jak to arev napisał wcześniej:((

No chyba że ktoś ma inny pomysł czekam z niecerpliwością :)

Edytowane przez pansieka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam koleny problem pewnie będzie to dla was dziecinnie łatwe nie śmiejcie się ale nie wiem jak połączyć krzywe beziera w jedną ?.

Mianowicie stworzyłem pare krzywych na kształt siatki i zrobilem attach/connect i po dodaniu modyfikatora surface nie otrzymuje gładkiej powierzchni i gdy chce zmienić położenie punktu kontrolnego(vertex) powierzchnia się nie zmienia w widoku perspective

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam koleny problem pewnie będzie to dla was dziecinnie łatwe nie śmiejcie się ale nie wiem jak połączyć krzywe beziera w jedną ?.

Mianowicie stworzyłem pare krzywych na kształt siatki i zrobilem attach/connect i po dodaniu modyfikatora surface nie otrzymuje gładkiej powierzchni i gdy chce zmienić położenie punktu kontrolnego(vertex) powierzchnia się nie zmienia w widoku perspective

 

musisz zadbac o to zeby:

- obszary wynikajace z przeciec byly oparte o 4 wierzcholki (quady)

- punkty (vertexy) na rozdzielnych bezierach byly odpowiednio blisko siebie,

jak duzy zapas bledu sobie zakladasz ustawiasz w modyfikatorze Surface,

w parametrze threshold

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności