Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Witam,

Od razu zaznacze że jestem jeszcze zielony w grafice 3d :)

Mam problem z przedstawieniem płaszczyzn parametrycznych w 3ds maxie.

Czy może mi ktoś podpowiedzieć jak to zaimplementować?.

*Np. musze przedtawić krzywe i płaszczyzny(płaty) beziera i

mam pewien pomysł ale nie wiem czy to jest to ?:

-rysuje splina typu "bezier" dodaje modyfikator extrude i ffd(tworząc płaszczyzne modyfikowalną parametrycznie)

*jakich jeszcze można użyć modyfikatorów pokazujących siatke kontrolną ?

  • Odpowiedzi 18
  • Wyświetleń 3,2k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Jaki jest cel tej pracy? Ciężko jest mi sobie wyobrazić co chcesz uzyskać. Może chodzi Ci o NURBsy?

Napisano
  • Autor

nie to musi być bezier przedtawiony w 3ds maksie

(przedstawiona płaszczyzna parametryczna ale nie nurbs)

Napisano
  • Autor

musze przedstawić różnice bezier, b-spline i nurbs a nie wiem jak to przedstawić w tym programie(z jakich modyfikatorów skorzystać)

Napisano

Możesz spróbować modyfikatora "Surface" na siatce splajnów bezierowskich. Zaznaczysz opcję "Show end result" i sterując stycznymi w punktach przecięcia siatki będziesz modyfikował płaszczyznę.

Napisano
  • Autor

dzięki za zainteresowanie!

ale -"na siatce splajów bezierowskich" czy możesz mi arev podpowiedzieć jak ją uzyskać.

po zrobieniu płaszczyzny parametrycznej np:QuadPatc nie wiem jak zamienić ją na płaszczyzne typu bezier gdzie można edytować punkty kontrolne?

Napisano

Najpierw tworzysz kilka krzywych, ustawiasz tak by tworzyły siatkę (wierzchołki muszą się pokrywać, ale nie trzeba ich scalać). Pojedyncze segmenty siatki nie powinny mieć więcej niż 4 boki. Wszystkie krzywe przyłączasz do jednej, zaznaczasz wierzchołki i z quad menu (PPM) wybierasz typ wierzchołków: Bezier. Na krzywą dajesz modyfikator "Surface", reszta jak opisałem wcześniej. Efekt w sumie podobny do manipulowania stycznymi w Quad Patch, ale masz "oryginalne" krzywe Beziera :)

Napisano
  • Autor

ok

tworze kilka krzywych beziera w kształcie siatki powierzchni łącze je w jedną krzywą "attach" następnie dodaje modyfikator surface i znika mi wszystko ?

Czy istnieje inna metoda taka że uzyskuje się siatke kontrolną powierzchni beziera z bryły/płaszczyzny parametrycznej poprzez dodanie tylko jednego modyfikatora (modyfikator przekształcający obiekt -na krzywe beziera umożliwiający zmiane kształtu poprzez zmienianie np.wagi puntów kontrolnych)

 

przykład:

pow_bez.JPG

Napisano
ok

tworze kilka krzywych beziera w kształcie siatki powierzchni łącze je w jedną krzywą "attach" następnie dodaje modyfikator surface i znika mi wszystko ?

Wrzuciłem plik maxa(2009) z surface na krzywych beziera,jak chcesz to obejrzyj:)

Napisano
  • Autor

Mafida

niestety mam problem z otworzeniem tego pliku (wyskakuje pare błędów np:)

1.JPG

czy może pomóc przeinstalowanie progr.? mam wersje9.0 więc nie rozumiem dlaczego nie chce mi załadować

Napisano

Ups plik jest w wersji max 2009 a nie 9:(

Tak sobie przypomniałem że istnieje w maxie jeszcze jeden typ powierzchni oprócz nurbs-editable patch- może o to ci chodziło od początku?Zerknij na obrazek:

Edytowane przez mafida

Napisano
  • Autor

Jestem dopiero początkujący ale wydajemi się że konwertując obiekt na editable path trace właściwości parametryczne obiektu (parametry tworzenia) gdzieś kiedyś przeczytałem że moge dodać modyfikator edit ... i dzięki temu obiekt zachowuje swoje właściwości parametryczne.

Chciałbym bardzo stworzyć obiekt-płaszczyznę gdzie moge wpisując parametr modykikować punkty kontrolne czy istnieje coś takiego ?

ps.dzieki za zainteresowanie Mafida

Napisano

Well zamiast konwertować do editable patch możesz stworzyć obiekt typu plane albo quad patch na przykład i dodać modyfikator edit patch....

Ps.jak gdzieś znajdę maxa 9 to wrzuce jeszcze raz ten plik z surface na krzywych i będziesza mógł sprawdzić czy o to chodziło;)

Napisano
  • Autor

Efekt końcowy jest odpowiedni ale niestety nie do końca. Ta powierzchnia jest edytowalna przez punkty kontrole i wagi ale nie jest charakterystyczna do krzywych beziera nie można jej skonwertować na krzywe beziera więc myśle że to nie to.

Wydaje mi się że jedyny sposób to stworzyć siatkę z pojedyńczych krzywych beziera i ją połączyć -tak jak to arev napisał wcześniej:((

No chyba że ktoś ma inny pomysł czekam z niecerpliwością :)

Edytowane przez pansieka

Napisano
  • Autor

Mam koleny problem pewnie będzie to dla was dziecinnie łatwe nie śmiejcie się ale nie wiem jak połączyć krzywe beziera w jedną ?.

Mianowicie stworzyłem pare krzywych na kształt siatki i zrobilem attach/connect i po dodaniu modyfikatora surface nie otrzymuje gładkiej powierzchni i gdy chce zmienić położenie punktu kontrolnego(vertex) powierzchnia się nie zmienia w widoku perspective

Napisano
Mam koleny problem pewnie będzie to dla was dziecinnie łatwe nie śmiejcie się ale nie wiem jak połączyć krzywe beziera w jedną ?.

Mianowicie stworzyłem pare krzywych na kształt siatki i zrobilem attach/connect i po dodaniu modyfikatora surface nie otrzymuje gładkiej powierzchni i gdy chce zmienić położenie punktu kontrolnego(vertex) powierzchnia się nie zmienia w widoku perspective

 

musisz zadbac o to zeby:

- obszary wynikajace z przeciec byly oparte o 4 wierzcholki (quady)

- punkty (vertexy) na rozdzielnych bezierach byly odpowiednio blisko siebie,

jak duzy zapas bledu sobie zakladasz ustawiasz w modyfikatorze Surface,

w parametrze threshold

Napisano
  • Autor

Mafida jesteś wielki !!

wielkie dzięki za tutorial teraz już wszystko wiem

dziękuje wam wszystkim za pomoc!

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności