pansieka Napisano 14 Marzec 2009 Napisano 14 Marzec 2009 Witam, Od razu zaznacze że jestem jeszcze zielony w grafice 3d :) Mam problem z przedstawieniem płaszczyzn parametrycznych w 3ds maxie. Czy może mi ktoś podpowiedzieć jak to zaimplementować?. *Np. musze przedtawić krzywe i płaszczyzny(płaty) beziera i mam pewien pomysł ale nie wiem czy to jest to ?: -rysuje splina typu "bezier" dodaje modyfikator extrude i ffd(tworząc płaszczyzne modyfikowalną parametrycznie) *jakich jeszcze można użyć modyfikatorów pokazujących siatke kontrolną ?
adam_m Napisano 14 Marzec 2009 Napisano 14 Marzec 2009 Jaki jest cel tej pracy? Ciężko jest mi sobie wyobrazić co chcesz uzyskać. Może chodzi Ci o NURBsy?
pansieka Napisano 14 Marzec 2009 Autor Napisano 14 Marzec 2009 nie to musi być bezier przedtawiony w 3ds maksie (przedstawiona płaszczyzna parametryczna ale nie nurbs)
pansieka Napisano 14 Marzec 2009 Autor Napisano 14 Marzec 2009 musze przedstawić różnice bezier, b-spline i nurbs a nie wiem jak to przedstawić w tym programie(z jakich modyfikatorów skorzystać)
arev Napisano 14 Marzec 2009 Napisano 14 Marzec 2009 Możesz spróbować modyfikatora "Surface" na siatce splajnów bezierowskich. Zaznaczysz opcję "Show end result" i sterując stycznymi w punktach przecięcia siatki będziesz modyfikował płaszczyznę.
pansieka Napisano 14 Marzec 2009 Autor Napisano 14 Marzec 2009 dzięki za zainteresowanie! ale -"na siatce splajów bezierowskich" czy możesz mi arev podpowiedzieć jak ją uzyskać. po zrobieniu płaszczyzny parametrycznej np:QuadPatc nie wiem jak zamienić ją na płaszczyzne typu bezier gdzie można edytować punkty kontrolne?
arev Napisano 14 Marzec 2009 Napisano 14 Marzec 2009 Najpierw tworzysz kilka krzywych, ustawiasz tak by tworzyły siatkę (wierzchołki muszą się pokrywać, ale nie trzeba ich scalać). Pojedyncze segmenty siatki nie powinny mieć więcej niż 4 boki. Wszystkie krzywe przyłączasz do jednej, zaznaczasz wierzchołki i z quad menu (PPM) wybierasz typ wierzchołków: Bezier. Na krzywą dajesz modyfikator "Surface", reszta jak opisałem wcześniej. Efekt w sumie podobny do manipulowania stycznymi w Quad Patch, ale masz "oryginalne" krzywe Beziera :)
pansieka Napisano 16 Marzec 2009 Autor Napisano 16 Marzec 2009 ok tworze kilka krzywych beziera w kształcie siatki powierzchni łącze je w jedną krzywą "attach" następnie dodaje modyfikator surface i znika mi wszystko ? Czy istnieje inna metoda taka że uzyskuje się siatke kontrolną powierzchni beziera z bryły/płaszczyzny parametrycznej poprzez dodanie tylko jednego modyfikatora (modyfikator przekształcający obiekt -na krzywe beziera umożliwiający zmiane kształtu poprzez zmienianie np.wagi puntów kontrolnych) przykład:
mafida Napisano 16 Marzec 2009 Napisano 16 Marzec 2009 ok tworze kilka krzywych beziera w kształcie siatki powierzchni łącze je w jedną krzywą "attach" następnie dodaje modyfikator surface i znika mi wszystko ? Wrzuciłem plik maxa(2009) z surface na krzywych beziera,jak chcesz to obejrzyj:)
pansieka Napisano 19 Marzec 2009 Autor Napisano 19 Marzec 2009 Mafida niestety mam problem z otworzeniem tego pliku (wyskakuje pare błędów np:) czy może pomóc przeinstalowanie progr.? mam wersje9.0 więc nie rozumiem dlaczego nie chce mi załadować
mafida Napisano 19 Marzec 2009 Napisano 19 Marzec 2009 (edytowane) Ups plik jest w wersji max 2009 a nie 9:( Tak sobie przypomniałem że istnieje w maxie jeszcze jeden typ powierzchni oprócz nurbs-editable patch- może o to ci chodziło od początku?Zerknij na obrazek: Edytowane 19 Marzec 2009 przez mafida
pansieka Napisano 20 Marzec 2009 Autor Napisano 20 Marzec 2009 Jestem dopiero początkujący ale wydajemi się że konwertując obiekt na editable path trace właściwości parametryczne obiektu (parametry tworzenia) gdzieś kiedyś przeczytałem że moge dodać modyfikator edit ... i dzięki temu obiekt zachowuje swoje właściwości parametryczne. Chciałbym bardzo stworzyć obiekt-płaszczyznę gdzie moge wpisując parametr modykikować punkty kontrolne czy istnieje coś takiego ? ps.dzieki za zainteresowanie Mafida
mafida Napisano 20 Marzec 2009 Napisano 20 Marzec 2009 Well zamiast konwertować do editable patch możesz stworzyć obiekt typu plane albo quad patch na przykład i dodać modyfikator edit patch.... Ps.jak gdzieś znajdę maxa 9 to wrzuce jeszcze raz ten plik z surface na krzywych i będziesza mógł sprawdzić czy o to chodziło;)
pansieka Napisano 22 Marzec 2009 Autor Napisano 22 Marzec 2009 (edytowane) Efekt końcowy jest odpowiedni ale niestety nie do końca. Ta powierzchnia jest edytowalna przez punkty kontrole i wagi ale nie jest charakterystyczna do krzywych beziera nie można jej skonwertować na krzywe beziera więc myśle że to nie to. Wydaje mi się że jedyny sposób to stworzyć siatkę z pojedyńczych krzywych beziera i ją połączyć -tak jak to arev napisał wcześniej:(( No chyba że ktoś ma inny pomysł czekam z niecerpliwością :) Edytowane 23 Marzec 2009 przez pansieka
pansieka Napisano 23 Marzec 2009 Autor Napisano 23 Marzec 2009 Mam koleny problem pewnie będzie to dla was dziecinnie łatwe nie śmiejcie się ale nie wiem jak połączyć krzywe beziera w jedną ?. Mianowicie stworzyłem pare krzywych na kształt siatki i zrobilem attach/connect i po dodaniu modyfikatora surface nie otrzymuje gładkiej powierzchni i gdy chce zmienić położenie punktu kontrolnego(vertex) powierzchnia się nie zmienia w widoku perspective
mafida Napisano 24 Marzec 2009 Napisano 24 Marzec 2009 Masz tu super extra videotutorial jak zrobić to surface na splinach;)(4MB ) http://rapidshare.com/files/212778156/surf.rar
Gość Gosc Napisano 24 Marzec 2009 Napisano 24 Marzec 2009 Mam koleny problem pewnie będzie to dla was dziecinnie łatwe nie śmiejcie się ale nie wiem jak połączyć krzywe beziera w jedną ?. Mianowicie stworzyłem pare krzywych na kształt siatki i zrobilem attach/connect i po dodaniu modyfikatora surface nie otrzymuje gładkiej powierzchni i gdy chce zmienić położenie punktu kontrolnego(vertex) powierzchnia się nie zmienia w widoku perspective musisz zadbac o to zeby: - obszary wynikajace z przeciec byly oparte o 4 wierzcholki (quady) - punkty (vertexy) na rozdzielnych bezierach byly odpowiednio blisko siebie, jak duzy zapas bledu sobie zakladasz ustawiasz w modyfikatorze Surface, w parametrze threshold
pansieka Napisano 27 Marzec 2009 Autor Napisano 27 Marzec 2009 Mafida jesteś wielki !! wielkie dzięki za tutorial teraz już wszystko wiem dziękuje wam wszystkim za pomoc!
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się