xterswe Napisano 6 Grudzień 2009 Napisano 6 Grudzień 2009 Witam wszystkich! Nie jestem jakimś zaawansowanym grafikiem/modelarzem, tak tylko od czasu do czasu lubię sobie coś wydłubać w 3D. Ostatnio pojawiła mi się okazja do zrobienia czegoś poważniejszego a przy okazji potrenowania i nauczenia się czegoś nowego w modelowaniu. Większość problemów udawało mi się rozwiązywać czy to czytając posty na tym forum czy też przeglądając różne tutoriale w internecie. Niestety doszedłem do momentu z którego za chiny nie potrafię ruszyć. Muszę wyciąć w półkuli dwa okrągłe otwory, pod kątem zbliżonym do 45 stopni względem siebie. Najprościej i najszybciej udaje mi sie to zrobić, kiedy zostawię biegun tej kuli w spokoju a tnę na bokach, jednak po użyciu turbosmooth (na początku kula z podziałem 32, otwór ma 8 boków) wszystko wygląda ok, oprócz tego nieszczęsnego bieguna na którym po kilku podziałach, przy renderowaniu tworzą sie zmarszczki. I teraz pytanie, czy mogę je w jakiś sposób zlikwidować czy pozostaje mi tylko kombinowanie z większymi podziałami kuli i otworu przy pierwszym wycinaniu, czy też istnieje jakiś magiczny sposób na wycięcie tych otworów bez martwienia sie o ten wierzchołek? Do tej pory próbowałem jeszcze to zrobić przy użyciu boxa+spherify, geosphere i o ile problem zmarszczek szedł w zapomnienie, to samo wycinanie było koszmarem.
gumis Napisano 6 Grudzień 2009 Napisano 6 Grudzień 2009 Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale wydaje mi się, że da się to po prostu booleanem wyciąć.
Orangegraphics Napisano 6 Grudzień 2009 Napisano 6 Grudzień 2009 pousuwaj loopy przy "biegunie", problem zmarszczek powinien nie istnieć, ale box z segmentami 1x1x1 i na to raz ts iteracje x1 to wyjdzie ci śliczna kuleczka z dwoma vertexami dokładnie w tych miejscach co chcesz otwory, konwertujesz to do poly, te vertexy chamferujesz z opcją open i jeszcze raz TS, powinno być ślicznie, z dobrą siatką
xterswe Napisano 6 Grudzień 2009 Autor Napisano 6 Grudzień 2009 @gumis - da się, ale późniejsze poprawianie siatki jest, no... dosyć czasochłonne, żeby wyglądała w miarę ok, a staram sie robić wszystko co możliwe, żeby porządek był :) @Xiz0r - z tym boxem 1x1x1 to jest całkiem dobry pomysł, sprawdziłem na szybko i to działa! pozostanie tylko dopieścić do właściwych wymiarów i mam nadzieję, że będzie na cacy. dzięki wielkie!
PICsell Napisano 6 Grudzień 2009 Napisano 6 Grudzień 2009 Jest jeszcze modyfikator spherify. Można łączyć to z rozwiązaniem Xiz0r'a
xterswe Napisano 7 Grudzień 2009 Autor Napisano 7 Grudzień 2009 Tak też robiłem, najpierw box, ts, poly, ts, spherify, ts i jeszcze raz spherify żeby uzyskać kształ jak najbardziej zbliżony do kuli (a później półkuli) i wszystko wychodzi ładnie, ale... dla otworów o małłym promieniu, przynajmniej małym w stosunku do promienia kuli w której chciałem je uzyskać. W moim przypadku potrzebuję powiedzmy w kuli o R=50 wyciąć otwór r=30 i tu zaczynają się schody z doprowadzeniem tej bryły do kształtu kuli. W każdym razie pomysł jest świetny i z całą pewnością będe go wykorzystywał, a tymczasem muszę to zrobić za pomocą geosphere i probool'a z późniejszą zabawą z porządkowaniem wierzchołków. Nie ma nic bez pracy :)
Rekomendowane odpowiedzi