przemek89k Napisano 15 Maj 2010 Napisano 15 Maj 2010 Witam, mam kilka pytań , nie wiedziałem gdzie je zadać więc napiszę tutaj. Przeczytałem już nieco toutoriali i porobiłem "co nieco" w 3dsmax 2009. Jednak mam pewne wątpliwości i gdyby ktoś mógł udzielić mi odpowiedzi - wielkie dzięki : 1. W jaki sposób zbudować szkielet jakiejś postaci - nie chodzi mi tutaj o bipeda, ale np. chciałbym stworzyć pająka - to w jaki sposób mam wstawić kości, wiem że są bones (wiem gdzie się znajduja), ale np. jak wstawić głowę - biped ma prócz kości, palce, głowę i miednicę - a więc skąd wziąć takie elementy ? Czy ich nie ma i głowę też muszę zastąpić zwykłą kością np. od ręki :P ? 2. Czy mogę robić sobie w programie np. osobno domek - potem zapiszę go, w następnym projekcie stworzę np. studnię i też ją zapiszę i na końcu np. jakąś postać - także jako osobny projekt. I czy to wszystko później mogę scalić tzn. zimportować do jednego projektu i sobie poustawiać ? Czy muszę wszystko robić od razu - bo w przypadku renderu może to długo trwać gdybym za każdym razem miał dużo szczegółów a poprawię coś małego np. w studni to by mi niepotrzebnie renderował np. dom i postać. 3. W jaki sposób mogę poruszać kamerą i postacią w programie ? Wiem że jest track motion - czyli naciskam ten przycisk key - na dole na pasku czasu i np. przesuwam bryłę , potem przesuwam czas w prawo i znowu przesuwam bryłę i gdy dam play - to całość się rusza. Ale w jaki sposób sterować kamerą czy tak samo ? Czy jest coś np. na stworzenie ścieżki ruchu np. po linii prostej albo jakoś inaczej ?? 4. W jaki sposób mogę na boxa nałożyć teksturę w postaci np. zdjęcia jpg, próbowałem ale coś mi nie wychodzi ... 5. Powiedzmy, że mam boxa i chciałbym aby jego część była w innym kolorze a jakiś fragment w innym - jak kolor ustawić to wiem. Chodzi mi o to, że np. chciałbym wyciąć sobie na boxie np. serce, ale tak żeby nie naruszyć boxa, tylko żeby box np. był cały biały i na jednej ściance było serce. Jak pociąć takiego boxa tzn. dodać kształt serca w postaci polygonów czy jak to tam się nazywa :) 6. Jak mam zrobić włosy np. owłosioną kulkę (sphere) , rozumiem, że albo gdzieś musi być modyfikator odpowiedni albo w Materiał (m) muszę coś dać ... gdyby ktoś napisał albo wskazał w jaki sposób to zrobić. Patrzałem na jednego tutka - robiłem według niego, ale u mnie w 3ds max autodesk v.9 jest nieco inaczej. Z góry przepraszam za tak "błache" pytania i za ewentualne niezrozumiałe pytania... ale gdyby ktoś dał radę odpowiedzieć to ponownie dziękuję. Jakoś w końcu trzeba zacząć.... a nie chciałbym się od razu zniechęcać - a tak dużo tutoriali po polsku to wcale nie ma :P przynajmniej tych od podstaw.
Lukasz_D Napisano 15 Maj 2010 Napisano 15 Maj 2010 (edytowane) 1. Nie rozumiem 2. Merge 3. http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=22051 4. http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=21725 5. http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=67832 6. Jesli masz VRay to VRayFur a jak nie to Modifier list:Hair And Fur a jak nie to moze textura + Displacement Edytowane 15 Maj 2010 przez Lukasz_D 1
Grave Napisano 15 Maj 2010 Napisano 15 Maj 2010 1. Kości są do wszystkiego i mogą mieć dowolny wygląd - biped też jest cały z kości, tylko mają one określony kształt.
przemek89k Napisano 16 Maj 2010 Autor Napisano 16 Maj 2010 (edytowane) No a więc tak : 1. Chodzi mi o stworzenie np. miednicy z kości albo czaszki albo np. żebra. A w programie mam tylko przycisk "bones" (create >> systems) no i one mają cały czas jeden kształt - oczywiście różnią się rozmiarami. Chodzi mi właśnie o to aby zmienić całkowicie ich kształt - czy są już jakieś gotowe kształty takie jak ma np. biped a więc czaszka, czy miednica ? Jak zmienić w takim razie ich kształt.... ? 2. Zrozumiałem - można było tylko napisać że merge jest w opcjach File (jestem początkującym więc takie szczegóły są dla mnie ważne). 3,4,5 - dzięki za odpowiedzi Lukasz_D i za to że nie napisałeś czegoś w stylu "było na forum użyj opcji szukaj". 6 - Vray'a nie posiadam więc pobawię się opcją Hair and Fur... I mam takie jeszcze pytanie - czy ktoś z was posiada jakieś dobre tutoriale od podstaw po polsku ? Bo zastanawiam się nad zakupem czegoś z allegro tylko trochę drogo 77 złotych : http://allegro.pl/item1026104400_nowosc_kurs_video_3ds_max_modeluj_animuj_10h.html Jest tam lekcja przykładowa - bardzo dobrze wytłumaczone i dużo z niej się nauczyłem. 7 - Przypomniało mi się , bo nie bardzo zrozumiałem z tą teksturą np. mam bryłę i chce by cała bryła była np. niebieska a na jednej ściance było czerwone serce i w jaki sposób na tej ściance mam to serce narysować : I teraz jeszcze jedno pytanie , dlaczego nie mogę spłaszczyć figury po modyfikacji np. : - z tego co się nie mylę służy do tego Collapse .... Edytowane 16 Maj 2010 przez przemek89k
Grave Napisano 16 Maj 2010 Napisano 16 Maj 2010 1. Tak naprawdę z dowolnej wyrzeźbionej bryły można zrobić kość... Create>>system>>bones jest tylko po to, aby przyspieszyć proces... Bonesom można zmieniać wygląd..., w ograniczony sposób, ale można, i to zazwyczaj wystarcza. Kształt kości jest tylko dla wygody (czytelności), i nie ma większego znaczenia. 7. To trochę zabawy z materiałami jest Jeśli chodzi o tutoriale, to zalecam podszkolić się angielskiego (najlepsze tutoriale i książki są po angielsku). Help maxa jest świetny na start... Oprócz tego możesz się "zapisać" do jakiejś grupy, w której ludzie się szkolą (uczą od siebie i doradzają sobie) przy jakichś tam projektach...
Lukasz_D Napisano 16 Maj 2010 Napisano 16 Maj 2010 2. Pisanie: "znajdz se sam" albo "było na forum użyj opcji szukaj" to nie w moim stylu i mnie tez to nieziemsko wkurza 7. Narysować ? czy texture chcesz z sercem tam wstawic ? Czyli tworzysz tego boxa, konwertujesz go (Editable Poly), nastepnie zaznaczasz 5 boków (Polygons) ktore maja byc niebieskie i w Polygon: Material IDs -> Set ID wpisujesz numer 1 a pozostały polygon szósty (gdzie bedzie serce) oznacz numerem 2. Otwierasz Material Editor (M) -> tam gdzie masz standart to otwierasz Material/Map Browser i bybierasz Multi/Sub-Object i tam ustawiasz (Set Number) dwa materialy a nastepnie z dziesieciu robia sie dwa, pierwszy ma byc niebieski a drugi textura z sercem. Nastepnie "Go to parent" i "Kule" z materiałem nasuń na box. Pozniej ewentualnie w modifier list: uvw mapping i tam wybierz box. No jak cos to pytaj 8 Do splaszczenia uzyj Select and Uniform scale (ikonka 12. od strzałek) ale jak chcesz splaszczyc caly obiekt to musisz odklknac vexrtexy czy polygony
przemek89k Napisano 16 Maj 2010 Autor Napisano 16 Maj 2010 A jak połączyć ze sobą dwie bryły aby stanowiły całość - to chyba nie są funkcje boolowskie np. scale ? A co do spłaszczenia to chodziło mi że np. modyfikuje sobie bryłę poprzez "editable poly" i potem jak skończe aby nie można było jej modyfikować tylko żeby była to spowrotem normalna bryła bez modyfikacji :) więc raczej scale and uniform scale to nie jest - bo tutaj tylko mogę powiększyć albo zmniejszyć bryłę.
Lukasz_D Napisano 16 Maj 2010 Napisano 16 Maj 2010 1. Attach w (Editable Poly) 2 . To np. FDD i po wyłaczeniu bryla wroci do swojego ksztaltu ale nie wiem czy o to chodzi
Orangegraphics Napisano 16 Maj 2010 Napisano 16 Maj 2010 chyba ci chodzi o to: prawym na obiekcie i convert> to editable poly
przemek89k Napisano 17 Maj 2010 Autor Napisano 17 Maj 2010 Kolejna seria pytań : Nie wiedziałem czy założyć nowy temat np "Gradobicie pytań" czy pisać tutaj ...wiem że wiele zależy od moderatorów i od forum - czy jest przyjęte za złe zakładanie nowych tematów o ile można napisać coś w tym samym czy lepiej założyć nowy, ale do rzeczy .... 1. Jak mam zrobić ruch postaci aby nie tylko ruszały się nogi i ręce ale żeby np. moja postać szła ? Bo mogę np ruszyć nogą w prawo (poruszam kośćmi), ale chcę aby ona jednocześnie ruszała nogami i szła. Mogę po prostu przenieść (move) obiekt (moją postać), ale wydaje mi się to nieco sztuczne. Poza tym gdy przeniosę postać to nogami ona nie będzie ruszała - poznałem już ruch po ścieżce (animation path). No bo np. ustawię w pierwszych 30 klatkach ruszanie nogami, następnie wrucę do klatki 0 i przypiszę ruch po ścieżce, no ale wtedy na cały odcinek ta postać ruszy mi tylko jeden raz nogami tzn. tak jakby zrobiła w tym czasie tylko jeden krok - czy się mylę ? Chodzi mi o zwykłą animację chodu .... 2. Czy mogę wydłużyć pętle czasu tą co jest na dole ? No bo na cały filmik mi nie starczy tego czasu - przynajmniej tak mi się wydaje :P No bo chciałbym aby jedne sekwencje trwały dłużej a inne krócej - więc te co dłużej to daję np. na 70 klatek a te co krócej np. na 30 klatek i to by było na tyle.... a chciałbym dodać jeszcze inne rzeczy albo wydłużyć pierwszą czynność do 80 klatek a drugą pozostawić bez zmian wtedy całość przewyższyła by dostępne 100 klatek... 3. Pytanie dotyczy także pętli czasu (1,2,) - co muszę zrobić, aby postać poruszała np. nogami przez cały czas pętli czasu. Przecież jak ustawię np. (autokey) w 100 klatce (ostatniej) sekwencję ruchu postaci - to ona będzie robiła np. jeden krok przez 100 klatek, a ja chcę żeby ona (postać) np. ten sam krok w całej pętli czasu wykonała 4 razy. Gdyby ktoś nie zrozumiał : chce aby np. postać podnosiła rękę 10 razy w całej animacji - ustawianie w klatkach tej samej sekwencji ruchów (opuszczania i podnoszenia ręki) byłoby nieco uciążliwe i na pewno nie odwzorowałbym identycznie tego samego ruchu - o to mi chodzi, aby był to ten sam ruch wykonywany n-krotnie. 4. W jaki sposób zwolnić pętle czasu (pewne klatki) np. od 20 - 60 chciałbym aby animacja nieco zwolniła np. tak jak w matrixie :P I drugie pytanie zawarte w tym punkcie : jak zrobić aby jeden obiekt poruszał się szybciej niż inny ale w tej samej liczbie klatek np. ustawie na 0-20 klatek i lecą dwie kulki i chciałbym aby jedna z nich szybciej osiągnęła swój cel.... 5. Czym albo jak mogę utworzyć niebo - chodzi mi o sferę niebieską to co jest nad postacią - jej horyzont. Bo plane (podłoże) to wiem jak zrobić, ale np. animacja bez nieba to trochę tak smutno :P , wiem że mógłbym dać tło np. background i to by załatwiło chyba sprawę - a tak właściwie to gdzie ustawia się tło bo zapomniałem ? 6. Jak dodać wiatr, wodę albo ogień (jest jakiś tutorial ?) rozumiem że to chyba o atmosfere chodzi (taki modyfikator czy coś ?).... 7. Jak oddziaływać na obiekt tzn. tak jak na tutorialu http://max3d.pl/tutorial.php?id=94 (biped animation) gdzie postać uderza w ziemię a ona pęka , albo huśta się na tej lince i ona jest taka sprężysta :) Albo w jaki sposób zrobić boxa, który po zderzeniu z innymi (stosem boxów) reaguje na siebie np. odrzuca je albo niszczy , albo przesuwa.... Chodzi mi np. o kręgle gdy ktoś uderzy kulą w bile to one się przewrócą albo coś ... 8. W jaki sposób pokryć boxa futrem albo włosami - ktoś pisał że jest modyfikator hair and fur... ale nie bardzo się orientuję w jaki sposób miałyby powstać futro albo włosy .... gdyby to ktoś nieco wyjaśnił, albo jakiś plugin czy cos do 3dsmax autodesk v. 9 9. Jak dodać materiał w stylu skóra, szkło itp... wiem jak dodać teksture (bitmap) ale np. gdy na moją postać dodam zwykły kolor albo nawet teksturę to wygląda ona nieco sztucznie a mi chodzi aby nabrała ona powierzchni np. prawdziwej skóry albo np. gdyby to była ryba "rybich łusek" ... bo tekstury tzn. zwykłe bitmapy( zdjęcia) to wyglądają nie za ładnie a po za tym są nienaturalne .... czy w programie są jakieś materiały a'la skóra itp... 10. Do czego służą pędzle - brush - czy mogę nimi malować po boxie albo coś (tak jak np. w paincie) - jeżeli tak to w jaki sposób... 11. Gdy robię sobie ubranie, odzież inne przedmioty - clothes - np. poduszkę z tutka na forum , to ona w czasie symulacji (simulation) spada gdzieś w dół a później ciężko ją znaleźć , czy można tego uniknąć ? Albo jak później odnaleźć ten przedmiot ? Dzięki raz jeszcze za odpowiedzi....
Lukasz_D Napisano 17 Maj 2010 Napisano 17 Maj 2010 Do tego wszystkiego to Mayke polecam :) jest chyba the best do animacji. A jest wlasciwie podobna technika modelowania - kwestia poznania interface`u 1. Zaznaczasz biped i zakładka Motion -> Biped -> I tam masz ikonke stóp 234. Masz po prawej od suwak czasu i tam jest Time Configuration 5. Klawisz 8 - Background color 8 Po nalozeniu Hair and Fur "drugi" render naklada futro - ale długosc, gestosc, kolor itd itp do ustawienia.
przemek89k Napisano 17 Maj 2010 Autor Napisano 17 Maj 2010 Ad1. Ok stópki zauważyłem - ale działa to na zwykłym bipedzie (szkielecie), a jeżeli bipeda opakowałem w boxy z modyfikatorem physigue to nóżek nie mogę włączyć są odznaczone (szare tło, nie można nacisnąć) dlaczego ? Oto screeny sytuacji : http://img194.imageshack.us/img194/2578/19797170.jpg http://img684.imageshack.us/gal.php?g=37752635.jpg http://img684.imageshack.us/i/37752635.jpg/ No i w przypadku gdy mam same kości np. stworka zrobionego z bones, gdzie bones to u niego kończyny - czy w takim razie muszę gdzieś zaznaczyć że to będą nogi np. : http://img85.imageshack.us/img85/518/72970796.jpg Bo tutaj w motions nie ma wogóle bipeda - w takim razie jak tutaj sobie poradzić aby nie tylko pajączek ruszał nogami ale i chodził ... Ad2,3,4 - no configure zobaczyłem gdzie jest, ale to do końca nie rozwiązuje mojego problemu : 3. Pytanie dotyczy także pętli czasu (1,2,) - co muszę zrobić, aby postać poruszała np. nogami przez cały czas pętli czasu. Przecież jak ustawię np. (autokey) w 100 klatce (ostatniej) sekwencję ruchu postaci - to ona będzie robiła np. jeden krok przez 100 klatek, a ja chcę żeby ona (postać) np. ten sam krok w całej pętli czasu wykonała 4 razy. Gdyby ktoś nie zrozumiał : chce aby np. postać podnosiła rękę 10 razy w całej animacji - ustawianie w klatkach tej samej sekwencji ruchów (opuszczania i podnoszenia ręki) byłoby nieco uciążliwe i na pewno nie odwzorowałbym identycznie tego samego ruchu - o to mi chodzi, aby był to ten sam ruch wykonywany n-krotnie. 4. W jaki sposób zwolnić pętle czasu (pewne klatki) np. od 20 - 60 chciałbym aby animacja nieco zwolniła np. tak jak w matrixie :P I drugie pytanie zawarte w tym punkcie : jak zrobić aby jeden obiekt poruszał się szybciej niż inny ale w tej samej liczbie klatek np. ustawie na 0-20 klatek i lecą dwie kulki i chciałbym aby jedna z nich szybciej osiągnęła swój cel.... Na pytanie 3 i 4 nie dostałem odpowiedzi, przynajmniej nie zrozumiałem co w przycisku configure pozwoli mi zrobić w/w rzeczy... aby np. z kulkami ruszają od 0-30 klatki i jedna szybciej a druga wolniej się rusza - albo zwolnienie części klatek np. jak zaznaczyć przedział czasowy od 20-30 klatek. Ad5. Ok, tło wiem jak ustawić - a nie ma czegoś takiego jak plane tylko dla horyzontu (sfery,nieba) ?? Bo jak wstawie tło, to nawet na podłodze ono będzie :P a chodzi o niebo.... I do Ad8. Co tutaj oznacza "drugi" render bo nie bardzo rozumiem tzn. dodaje jeden modyfikator hair and fur - mam gotową fryzurę, ustawiam kolor, zaczesanie, długość itp... i renderuje i mam włosy - a jeżeli zrenderuje jeszcze raz przy tych samych ustawieniach tzn. nic nie zmienię to już to będzie futro ?? Trochę to dziwne, ponieważ gdybym chciał renderować projekt aby uzyskać podgląd tego co robię to by mi automatycznie zmieniał na futro :P Pytania bez odpowiedzi , jak ktoś da radę : 6. Jak dodać wiatr, wodę albo ogień (jest jakiś tutorial ?) rozumiem że to chyba o atmosfere chodzi (taki modyfikator czy coś ?).... 7. Jak oddziaływać na obiekt tzn. tak jak na tutorialu http://max3d.pl/tutorial.php?id=94 (biped animation) gdzie postać uderza w ziemię a ona pęka , albo huśta się na tej lince i ona jest taka sprężysta :) Albo w jaki sposób zrobić boxa, który po zderzeniu z innymi (stosem boxów) reaguje na siebie np. odrzuca je albo niszczy , albo przesuwa.... Chodzi mi np. o kręgle gdy ktoś uderzy kulą w bile to one się przewrócą albo coś ... 9. Jak dodać materiał w stylu skóra, szkło itp... wiem jak dodać teksture (bitmap) ale np. gdy na moją postać dodam zwykły kolor albo nawet teksturę to wygląda ona nieco sztucznie a mi chodzi aby nabrała ona powierzchni np. prawdziwej skóry albo np. gdyby to była ryba "rybich łusek" ... bo tekstury tzn. zwykłe bitmapy( zdjęcia) to wyglądają nie za ładnie a po za tym są nienaturalne .... czy w programie są jakieś materiały a'la skóra itp... 10. Do czego służą pędzle - brush - czy mogę nimi malować po boxie albo coś (tak jak np. w paincie) - jeżeli tak to w jaki sposób... 11. Gdy robię sobie ubranie, odzież inne przedmioty - clothes - np. poduszkę z tutka na forum , to ona w czasie symulacji (simulation) spada gdzieś w dół a później ciężko ją znaleźć , czy można tego uniknąć ? Albo jak później odnaleźć ten przedmiot ?
przemek89k Napisano 18 Maj 2010 Autor Napisano 18 Maj 2010 Czyżby nikt nie dał rady już odpowiedzieć :>
Gość staniu90 Napisano 20 Maj 2010 Napisano 20 Maj 2010 Jak mogę zaimportować poprzednio stworzone projekty do jednego; chcę zrobić szachownice i do tej pory robiłem wszystkie figury w osobnych projektach a nie wiem jak je teraz umieścić w jednym nowym... Wiem że takie pytanie już wcześniej było ale chodzi mi tu o blendera mam prośbę o wytłumaczenie jak się to dokładnie robi bo jeszcze nie radzę sobie w tym programie najlepiej... byłbym bardzo wdzięczny za szybką odpowiedz i pomoc w tej sprawie :)
Rekomendowane odpowiedzi