Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

Witam

Od jakiegoś czasu oswajam się z maxem a ostatnio poważnie nad nim przysiadłem. W trakcie modelowania obiektów przydało by mi się kilka przydatnych funkcji których nie mogę znaleźć. Mam kilka pytań i proszę o wskazówki:

-czy można przedmiot wymodelowany w scenie (którego z jakichś powodów do niej nie wstawię) zapisać jako obiekt lub inaczej aby można wstawić do innego projektu.

-Przyciąganie. O ile przyciąganie do siatki jest proste o tyle nie znalazłem opcji (mam nadzieję że taka jest) przyciągania do punktów przecięcia siatki i np. Boxa. Czy i jak można to zrobić? Lub przyciąganie obiektu do obiektu tak aby "przykleił" się żeby nie trzeba było "celować"

-Skalowanie. Trochę denerwujące jest dla mnie skalowanie (obiekt rozszerza się na dwie strony) czy można ustawić skalowanie tak żeby postawić jakiś wymodelowany obiekt w jednym miejscu i rozciągnąć go tylko w jedną stronę?

-Material Edytor. Jeżeli projektuje meble i wnętrza czy można zachować w edytorze materiałów materiały żeby nir trzeba ich było szukać z każdym nowym projektem

-I jeszcze jedna piepszota. Stracił mi się znacznik skalowania i przesuwania. Jak go znaleźć?

Proszę o wskazówki. Pozdrawiam

  • Odpowiedzi 10
  • Wyświetleń 1,8k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano
  • Autor

O, właśnie znalazłem transform gizmo. Włącznie i wyłącznie X. A zmniejsznie i powiększnie gizma transformacji to odpowiednio pauza i znak równości.

Napisano

Sam jestem początkujący i nie znam odpowiedzi na wszystko ;p

 

- jeśli dobrze Cię zrozumiałem, to chodzi Ci o import przedmiotu z jednej sceny do innej tez w maxie. Jeśli tak to kliczkasz w lewym górnym rogu na ikonkę maxa, tam najeżdzasz na import, klikasz merge i wybierasz scene z której chcesz zaimportować;

- myślę, że chodzi Ci o Snap Toogle (magnes z literą 3) - klikasz prawym przyciskiem i tam wybierasz vertex, edge/segment, powinno pomóc;

- tego właśnie nie za bardzo wiem, mi wzdłuż osi z rozszerza się tylko w jedną stronę, reszta osi w obie, dołączam się do pytania :);

- tutaj też nie wiem, ale jeśli importujesz przedmiot to importują Ci się także materiały z nim.

 

Mam nadzieję, że pomogłem.

Napisano

Jeżeli chcesz zapisać jakiś wybrany fragment sceny (model) zaznacz go następnie ikona maxa (lewy górny róg) -> save as -> save selected; zapisz tylko zaznaczony obiekt w pustej scenie.

 

Kliknij PPM na ikonie przyciągania (snap) otworzy się okienko w którym do wyboru różnych możliwości przyciągania.

 

Skalowanie działa w dwie strony względem osi "pivot". Przesuń "pivot" do rogu np. boxa i skalowanie będie działało tylko w kierunku od tego rogu.

 

Możesz twożyć własne biblioteki materiałów i je zapisywać a potem gotowe wczytywać do dowolnej sceny.

Napisano
  • Autor

Witam

Koledzy dziękuję za Wasze podpowiedzi. Większość znalazłem i zadziałało. Niemniej jednak mam jeszcze problemy ze skalowaniem. Mi jak koledze Adrianowi skaluje się w jedną stronę tylko "do góry" w perspektywie, czyli w osi Z, jednak po "położeniu go (piszę o boxie) na boku dalej skaluje się w jedną stronę od swojej podstawy ale już względem osi np. Y.

Dynamico, doszukałem się czegoś takiego jak ustawienia Gizmo skali, obrotu i ruchu ale nie mogę przesunąć samego gizmo do rogu boxa, bo o to Ci chyba chodziło.

Czy bibliotekę można stworzyć w material editor, czy mógłbyś w skrucie napisać w czym tego szukać.

Jeszcze raz dziękuję.

Pozdrawiam

Napisano
  • Autor

A cha czy jest coś takiego w Maxie jak linijki. Coś jak w Corelu ściągało się z krawędzi widoku.

Napisano

Co do skalowania w jedną stronę Dynamico miał na myśli chyba "Affect Pivot Only" w zakładce "Hierarchy". Zrób to tak jak napisał i będzie działało ;)

Napisano
  • Autor

też mam 11. Alw mi chodzi o to żeby po uruchomieniu programu do nowego projektu nie trzeba było znowu ładować wszystkich materiałów z biblioteki. Może znasz jakieś linki do bibliotek materiałów pod mentala.

Zrobiłem "wymodelowałem "pokój i myślałem że już kończę jeszcze tylko materiały i fajera i na forum doszukałem się ustawień świateł i rendera. Teraz wydaje mi się że nie jestem nawet w połowie.

Pozdrawiam

Napisano

Wiatm

mam taki problem a mianowicie wcięło mi gdzieś jedną z opcji a raczej zamieniło i zamiast po zaznaczeniu polygonu i wciśnięciu shift +lpm i poruszeniu nie mam extruda a jakieś clone part of mesh. wiecie jak to zmienić może gdzieś w opcjach od dwóch dni tego szukam i nic

Pomocy

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności