GutekPL Napisano 17 Lipiec 2012 Napisano 17 Lipiec 2012 Witam mam problem z poprawnym oświetleniem mojej sceny. Naoglądałem się tutoriali i w pewnym momencie się już pogubiłem. Moje założenia do oświetlenia sceny to: - oświetlenie za pomocą mapy hdri tak aby uzyskać naturalnie oświetloną scenę dzienną z jasnym słońcem. - w szybach chciałbym uzyskać odbicie nieba (lekkie chmurki). Moje pierwsze pytanie to w jaki sposób można taką scenę oświetlić bo w jednych tutorialach znalazłem, że tworzony jest obiekt połowy kuli która imituje niebo. Drugi przykład znalazłem że dodawane jest światło Vraylight Dome. Trzeci wariant to mapy hdri nieba dodawane są do slotów Environment i w opcjach vraya GI Environment i Reflection. Czy po umieszczeniu mapy nieba trzeba jeszcze dodatkowo doświetlić sceną np. światłem VraySun ? Drugie pytanie to ustawiłem w opcjach maxa wartość gammy na 2,2 i w opcjach vraya : Color mapping na 2,2 i pierwsze testy to całość jest jakaś mdła i niebo jest zbyt jasne. Jak zmienię wartość gamma w Color mapping na 1,0 to niebo jest już bardziej kontrastowe. Czy wartości gamma 2,2 powinny być zmienione w każdym przypadku wszędzie czy tylko w głównych opcjach programu ? Poniżej przykładowe testy: gamma 2,2 http://i.imgur.com/kxJxA.jpg gamma 1,0 http://i.imgur.com/eKGZJ.jpg Dzięki za ewentualną pomoc i pozdrawiam.
shadowsexpe Napisano 18 Lipiec 2012 Napisano 18 Lipiec 2012 Jeżeli postanowiłaś scen oświetlić mapa hdri to wybierz ja w formie vrayhdri ten typ mapy pozwala ci panować na różnymi parametrami hdri, jeśli wybierzesz ten typ mapy pamiętaj aby ustawić maping na spherical od razu dostaniesz całkowite otoczenie, warto także do sceny włożyć vraylight o kształcie dome i ta sam mapa która będziesz świecił scenę w formie vrayhdri w environmencie do światła . Zresztą możesz ja od razu wykorzystać w celu stworzenia odbić otoczenia. Nie jestem zwolennikiem gammy 2, 2 i w tej scenie praktycznie możesz spokojnie ja wyłączyć mapa vrayhdri posiada możliwość zmiany gammy w swoich parametrach także otoczenie możesz spokojnie przyciemnić czy rozjaśnić
lukasjogabonito Napisano 19 Lipiec 2012 Napisano 19 Lipiec 2012 A ja przeszedlem na gamme 2.2 i nie wracam z powrotem. Poczytaj: http://www.aversis.be/tutorials/vray-free/vray-20-gamma-linear-workflow_01.htm
GutekPL Napisano 19 Lipiec 2012 Autor Napisano 19 Lipiec 2012 Dzięki za wszystkie podpowiedzi. "shadowsexpe" wieczorkiem jeszcze raz ustawiłem wg Twoich podpowiedzi oświetlenie tej sceny ale coś mi chyba nie bardzo poszło. Przy ostatnim teście render w szczególności niebo jest jakieś mętne bez ostrości. Poniżej załączę kilka moich ustawień - może gdzieś popełniłem błąd. 1. Do testu pozostawiłem gammę 2,2 [ATTACH=CONFIG]86919[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]86920[/ATTACH] 2. Ustawiłem mape HDRI [ATTACH=CONFIG]86921[/ATTACH] 3. Dodałem utworzoną mapę hdri do Environment and Effects i Vray - Environment do odbić. [ATTACH=CONFIG]86922[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]86923[/ATTACH] 4. Wstawiłem oświetlenie VrayLight - Dome : http://imgur.com/g7Pwy 5. Dodałem materiał Glass do szyb - chciałem w nich uzyskać odbicia nieba : http://imgur.com/kDpG2 6. Ustawienie kamery : - http://imgur.com/edAs5 - http://imgur.com/Vx9tK 7. Test - niebo jest zbyt mdłe a cała scena zbyt ciemna. Jak podwyższę wartość oświetlenia to niebo stale się jasną plamą. http://imgur.com/mLIha Może doszukacie się jakiegoś błędu bo ja na razie nie mam pomysłu gdzie coś mogę poprawić. "lukasjogabonito" dzięki za fajny materiał na pewno go przejrzę.
lukasjogabonito Napisano 19 Lipiec 2012 Napisano 19 Lipiec 2012 Po pierwsze wyłącz winietę w ust. kamery. I balance na neutral na poczatek bo na starcie zafałszowałeś sobie wynik. Niebo jest rozmyte bo zapewne masz slaba rozdziałke HDRI. Skoro świecisz już Dome w scenie to po co uzywasz enviromentu w ust. vray-a? Pobaw się collor mappingiem. Jeśli chcesz używać lienara z gamma 2.2 to dostajesz render który potem trzeba jeszcze obrobić. Rozdziel oświetlenie od niebo. Pisał już o tym kolega wyżej. Świecisz dome z "invisible" a osobno kontrolujesz niebo/odbicia ew dodaj niebo w postprodukcji.
GutekPL Napisano 22 Lipiec 2012 Autor Napisano 22 Lipiec 2012 Dzięki za wszystkie podpowiedzi. Przetestowałem różne warianty ustawień wg podpowiedzi i chyba jest lepiej. Przetestowałem oświetlenie z plikiem jpg w rozdzielczości 4k x 2k 1. Oświetlenie Dome : http://imgur.com/AmK8x Przy pliku jpg powstał mi problem rozjaśnienia nieba ja ustawiłem w zakładce Output warość RGB Level na np. 35 ale nie wiem czy tak prawidłowo się to robi ? 2. Wariant II to usunąłem oświetlenie Dome i dodałem VRaySun w celu uzyskania wyraźniejszych cieni. Tylko nie jestem pewien czy tak można ? Ale wyszło tak : http://imgur.com/d4RGD 3. Ostatni test jest z mapą HDRI o rozdzielczości 4k x 2k. Jakiej rozdzielczości powinna być mapa HDRI żeby uzyskać wyraźne, ostre niebo ? Znalazłem taką mapkę : http://imgur.com/9s24Q A to wynik : http://imgur.com/7BYUy Color mapping ustawiłem na razie na Exponential. Do takich scen (Exterior) jaki najlepiej używać bo przyznaje się że w tym jaszcze pływam. Dzięki jeszcze raz za wszystkie podpowiedzi.
shadowsexpe Napisano 23 Lipiec 2012 Napisano 23 Lipiec 2012 Najładniej wyszedł ci układ z zastosowanym vraysun, zresztą w nim można sie jeszcze pobawić parametrami i uzyskać fajny efekt oświetlenia sceny tu masz tutorial http://www.cgdigest.com/vray-exterior-daylight-tutorial/ . Co do pytania, jaki filtr w color mapping to tak naprawdę nie ma odpowiedzi stosuj ten czy inny np. ja używam Reinharda w sumie ma on dobre parametry a na dodatek jest filtrem dobrym pomiędzy linearem a exporentialem, szczególnie ten ostatni np. dobrze sie sprawuje przy ciemnych wnętrzach ze sztucznym oświetleniem, ale ogólnie sam musisz wypróbować, co będzie najlepiej pasowało do twojej sceny?
lukasjogabonito Napisano 23 Lipiec 2012 Napisano 23 Lipiec 2012 Ja używam Reinharda zawsze bo dobrze niweluje przepalenia aczkolwiek kolory wychodza wyblakłem z niego. Ale zawsze jest PS;)
GutekPL Napisano 24 Lipiec 2012 Autor Napisano 24 Lipiec 2012 Dzięki jeszcze raz za porady. Chyba właśnie pozostanę przy wykorzystaniu oświetlenia Vraysun. Ustawienia oświetlenia i color mappingu przetestuje już na ostatecznym ustawianiu kamery i wszystkich obiektów w scenie. Miałbym jeszcze takie pytania : 1. Jakiej rozdzielczości (minimalnie) powinna być mapa HDRI żeby uzyskać wyraźne, ostre niebo ? 2. Przy pliku nieba (jpg) powstał mi problem rozjaśnienia nieba ja ustawiłem w zakładce Output wartość RGB Level na np. 35 ale nie wiem czy tak prawidłowo się to robi ? Gdzie ewentualnie można rozjaśnić obraz np. "background" w 3d maxie. Pozdrawiam
lukasjogabonito Napisano 24 Lipiec 2012 Napisano 24 Lipiec 2012 1. Trudno powiedziec ja czasem wsadzam 6k na 4k i jest ok. 2. Wsadzasz jpg jako vraylightmtl i tam mozesz kontrolować.
shadowsexpe Napisano 25 Lipiec 2012 Napisano 25 Lipiec 2012 Kolega powyzej poradził ci dobrze tylko nie dodał ze niebo nalezy załatwic plenem i na niego rzucić vraylith materiał, na tym etapie co jestes raczej nie polecam zabawy outputem w materiałach bo dostaniesz rózne dziwne efekty, warto najpierw dokładnie przeczytac co który parametr zmiania
GutekPL Napisano 26 Lipiec 2012 Autor Napisano 26 Lipiec 2012 Znowu wykonałem kilka testów wg waszych uwag (jeszcze raz dzięki) i poniżej to co mi wyszło : 1. Wykonałem półkule na którą nadałem materiał tak jak mówiliście Vraylight + jpg nieba. Color ustawiłem na 12. http://imgur.com/KXLZU - niebo wyszło w miarę jasne ale scena ogólnie jest zbyt ciemna. http://imgur.com/PxeGO - gdy zwiększyłem Color na 30 to niektóre elementy nieba zrobiły się zbyt białe tracą na szczegółach. Czy kontrolowanie jasności pliku jpg nieba jest poprze zmianę wartości Color tak jak ja to zrobiłem ? 2. Drugi test to do okładu j.w. dodałem Vraylight - sphere. Światło to posłużyło do doświetlenia sceny. Podpatrzyłem to w jakimś tutku. http://imgur.com/evL03 - zmniejszyłem wartość Color w Vraylight materiał dlatego niebo ma więcej szczegółów a Vraylight rozjaśnił scenę. http://imgur.com/6kjQv - tutaj zmieniłem gamma output na 2.2 bo MAX inaczej zapisywał mi grafikę po prostu była ciemniejsza niż po wy renderowaniu w okienku. Także po tych wszystkich testach chyba nie obędzie się bez dodatkowego doświetlenia sceny czy to poprzez Vraysun czy Vraylight,. Mam jeszcze jedno pytanie bo jakimś tutorialu widziałem że na obiekt półkuli imitującej niebo nakładali jednocześnie materiał Vraylight jako światło i Vraymtl jako zwykłą bitmapę nieba. Czy na 3d maxie 2009 też idzie coś takiego zrobić bo tamten był chyba jakiś nowszy. Pozdrawiam i dzięki za ewentualne odpowiedzi.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się