Skocz do zawarto艣ci

Featured Replies

Napisano

Witam

Od kilku dni staram si臋 znale藕膰 prosty spos贸b na precyzyjne przesuwanie obiekt贸w na ukos (np. wzd艂u偶 艣cianki innego obiektu). Niestety nic przydatnego nie znalaz艂em. Modeluj臋 w 3ds Maxie od niedawna, wi臋c nie potrafi臋 rozwi膮za膰 tego sam.

ScreenShot, aby lepiej zrozumie膰 problem (widok od do艂u): Ogfbor7.png

Mam obiekt - piramidka (naro偶na - ta co zaznaczona na screenshocie lub prosta znajduj膮ca si臋 obok niej). Piramidki te przylegaj膮 do wie偶y o podstawie o艣miok膮ta foremnego. Chcia艂bym przesun膮膰 zaznaczon膮 piramidk臋 wzd艂u偶 jednej ze 艣cianek wie偶y tak, aby znalaz艂a si臋 na drugim rogu (przy drugiej kraw臋dzi).

Pytanie nr 1: Czy da si臋 przesuwa膰 obiekty wzd艂u偶 艣cianki innego obiektu.

PS: Tu znalaz艂em spos贸b, 偶e mo偶na u偶y膰 opcji align (przycisk obok opcji mirror), jednak align te偶 dzia艂a do艣膰 nieprecyzyjnie.

Powy偶sz膮 operacj臋 (przesuni臋cie naro偶nej piramidki do drugiej kraw臋dzi wie偶y) m贸g艂bym r贸wnie偶 wykona膰 na 2. spos贸b, czyli r贸wnoczesne przesuni臋cie piramidki z osi膮 x i y (tak, abym przesuwa艂 obiekt wzd艂u偶 osi x i y w tym samym momencie o t膮 sam膮 odleg艂o艣膰 - na ukos). Z tego co wiem, 3ds Max umo偶liwia przesuwanie wzd艂u偶 dw贸ch osi r贸wnocze艣nie, przytrzymuj膮c ten kwadracik pomi臋dzy dwoma osiami, ale problem w tym, 偶e przesuni臋cie wzd艂u偶 osi x jest o inn膮 d艂ugo艣膰 ni偶 przesuni臋cie wzd艂u偶 osi y.

Pytanie nr 2: Czy da si臋 przesuwa膰 obiekty r贸wnocze艣nie wzd艂u偶 dw贸ch osi (np. x i y) o t膮 sam膮 d艂ugo艣膰?

PS: Niby mo偶na otworzy膰 okienko do przesuwania o okre艣lon膮 warto艣膰, ale trzebaby by艂o wtedy dodawa膰 po kolei d艂ugo艣ci, a偶 osi膮gniemy zamierzony efekt, co jest robot膮 na "chybi艂 trafi艂".

Pytanie nr 3: Czy macie inne pomys艂y jak m贸g艂bym optymalnie i precyzyjnie przesun膮膰 ten obiekt do drugiej kraw臋dzi wie偶y?

Drugi screenshot: qG4H0se.png

Trzeci screenshot: gzsUcTk.png

Drugi problem tyczy si臋 tego samego (wi臋c nie zak艂adam osobnego w膮tku), czyli "transform gizmo".

Pytanie nr 4: Czy da si臋 "obr贸ci膰" transform gizmo (screenshot 2.), tak aby przylega艂o do obiektu jak na ScreenShocie 3.?

Prosz臋 o proste wyt艂umaczenie krok po kroku jak m贸g艂bym to zrobi膰.

Z g贸ry dzi臋kuj臋 za ch臋ci, wskaz贸wki i pomoc ;]

  • Odpowiedzi 3
  • Wy艣wietle艅 4,5k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Zapoznaj si臋 z opcjami dost臋pnymi w rozwijanej li艣cie "Reference Coordinate System", na pasku narz臋dzi. Tam mo偶esz prze艂膮cza膰 uk艂ad wsp贸艂rz臋dnych aktualnie wybranych obiekt贸w. W po艂膮czeniu z "Snap toggle" (ikona z magnesem) powinno wystarczy膰.

Manipulacje transform gizmo znajdziesz w palecie narz臋dzi o nazwie "Hierarchy". Wci艣nij Affect Pivot Only i ju偶 mo偶esz przesuwa膰 i obraca膰 gizmo. Przyciski poni偶ej (Center to Object...) umo偶liwiaj膮 szybkie, automatyczne ustawianie gizma.

Poczytaj r贸wnie偶 o dodatkowych siatkach konstrukcyjnych - paleta Create -> Helpers -> Grid. Sa to dodatkowe siatki umieszczane na powierzchniach obiekt贸w w scenie i u艂atwiaj膮ce np. w艂asnie przesuwanie jednych obiekt贸w po powierzchni drugich.

No i jeszcze narz臋dzie "Align", kt贸re w wielu sytuacjach b臋dzie wystarczaj膮ce i umo偶liwi Tobie ustawienie obiekt贸w wzgl臋dem siebie.

Napisano
  • Autor

Wielkie dzi臋ki!

Poczyta艂em o siatkach pomocniczych i widokach, o kt贸rych powiedzia艂e艣 i robota nad modelem ruszy艂a dalej ;]

Pozdrawiam

Napisano

Nie zapomnij zapozna膰 si臋 tak偶e z funkcj膮 "Reset XForm"

Je艣li chcesz doda膰 odpowied藕, zaloguj si臋 lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj wi臋cej Polityka prywatno艣ci