Napisano 2 Czerwiec 201411 l Witam Od kilku dni staram si臋 znale藕膰 prosty spos贸b na precyzyjne przesuwanie obiekt贸w na ukos (np. wzd艂u偶 艣cianki innego obiektu). Niestety nic przydatnego nie znalaz艂em. Modeluj臋 w 3ds Maxie od niedawna, wi臋c nie potrafi臋 rozwi膮za膰 tego sam. ScreenShot, aby lepiej zrozumie膰 problem (widok od do艂u): 聽 Mam obiekt - piramidka (naro偶na - ta co zaznaczona na screenshocie lub prosta znajduj膮ca si臋 obok niej). Piramidki te przylegaj膮 do wie偶y o podstawie o艣miok膮ta foremnego. Chcia艂bym przesun膮膰 zaznaczon膮 piramidk臋 wzd艂u偶 jednej ze 艣cianek wie偶y tak, aby znalaz艂a si臋 na drugim rogu (przy drugiej kraw臋dzi). Pytanie nr 1: Czy da si臋 przesuwa膰 obiekty wzd艂u偶 艣cianki innego obiektu. PS: Tu znalaz艂em spos贸b, 偶e mo偶na u偶y膰 opcji align (przycisk obok opcji mirror), jednak align te偶 dzia艂a do艣膰 nieprecyzyjnie. 聽 Powy偶sz膮 operacj臋 (przesuni臋cie naro偶nej piramidki do drugiej kraw臋dzi wie偶y) m贸g艂bym r贸wnie偶 wykona膰 na 2. spos贸b, czyli r贸wnoczesne przesuni臋cie piramidki z osi膮 x i y (tak, abym przesuwa艂 obiekt wzd艂u偶 osi x i y w tym samym momencie o t膮 sam膮 odleg艂o艣膰 - na ukos). Z tego co wiem, 3ds Max umo偶liwia przesuwanie wzd艂u偶 dw贸ch osi r贸wnocze艣nie, przytrzymuj膮c ten kwadracik pomi臋dzy dwoma osiami, ale problem w tym, 偶e przesuni臋cie wzd艂u偶 osi x jest o inn膮 d艂ugo艣膰 ni偶 przesuni臋cie wzd艂u偶 osi y. Pytanie nr 2: Czy da si臋 przesuwa膰 obiekty r贸wnocze艣nie wzd艂u偶 dw贸ch osi (np. x i y) o t膮 sam膮 d艂ugo艣膰? PS: Niby mo偶na otworzy膰 okienko do przesuwania o okre艣lon膮 warto艣膰, ale trzebaby by艂o wtedy dodawa膰 po kolei d艂ugo艣ci, a偶 osi膮gniemy zamierzony efekt, co jest robot膮 na "chybi艂 trafi艂". 聽 Pytanie nr 3: Czy macie inne pomys艂y jak m贸g艂bym optymalnie i precyzyjnie przesun膮膰 ten obiekt do drugiej kraw臋dzi wie偶y? 聽 Drugi screenshot: 聽 Trzeci screenshot: 聽 Drugi problem tyczy si臋 tego samego (wi臋c nie zak艂adam osobnego w膮tku), czyli "transform gizmo". Pytanie nr 4: Czy da si臋 "obr贸ci膰" transform gizmo (screenshot 2.), tak aby przylega艂o do obiektu jak na ScreenShocie 3.? 聽 聽 Prosz臋 o proste wyt艂umaczenie krok po kroku jak m贸g艂bym to zrobi膰. Z g贸ry dzi臋kuj臋 za ch臋ci, wskaz贸wki i pomoc ;]
Napisano 3 Czerwiec 201411 l Zapoznaj si臋 z opcjami dost臋pnymi w rozwijanej li艣cie "Reference Coordinate System", na pasku narz臋dzi. Tam mo偶esz prze艂膮cza膰 uk艂ad wsp贸艂rz臋dnych aktualnie wybranych obiekt贸w. W po艂膮czeniu z "Snap toggle" (ikona z magnesem) powinno wystarczy膰. Manipulacje transform gizmo znajdziesz w palecie narz臋dzi o nazwie "Hierarchy". Wci艣nij Affect Pivot Only i ju偶 mo偶esz przesuwa膰 i obraca膰 gizmo. Przyciski poni偶ej (Center to Object...) umo偶liwiaj膮 szybkie, automatyczne ustawianie gizma. Poczytaj r贸wnie偶 o dodatkowych siatkach konstrukcyjnych - paleta Create -> Helpers -> Grid. Sa to dodatkowe siatki umieszczane na powierzchniach obiekt贸w w scenie i u艂atwiaj膮ce np. w艂asnie przesuwanie jednych obiekt贸w po powierzchni drugich. No i jeszcze narz臋dzie "Align", kt贸re w wielu sytuacjach b臋dzie wystarczaj膮ce i umo偶liwi Tobie ustawienie obiekt贸w wzgl臋dem siebie.
Napisano 3 Czerwiec 201411 l Autor Wielkie dzi臋ki! Poczyta艂em o siatkach pomocniczych i widokach, o kt贸rych powiedzia艂e艣 i robota nad modelem ruszy艂a dalej ;] 聽 Pozdrawiam
Je艣li chcesz doda膰 odpowied藕, zaloguj si臋 lub zarejestruj nowe konto