MarysiaClaro Napisano 1 Listopad 2015 Napisano 1 Listopad 2015 Witam, mam problem z renderowaniem projektu do pracy magisterskiej. Projekt zawiera wiele elementów i nie jestem w stanie wyrenderować wszystkich elementów, które wymodelowałem ponieważ komputer nie daje rady. Po kilku godzinach renderingu program się wyłącza. Czy bazując na swoim doświadczeniu możecie podpowiedzieć co zrobić lub co usprawnić żeby udało się skończyć projekt? Parametry komputera: Płyta główna: MSI Z87-G43 LGA1150, Intel Z87, 4xDDR3, VGA, GbLAN, ATX Z87-G43 HASWELL Procesor: Intel CORE I5-4670K 3.4GHz LGA1150 BOX HASWELL BX80646I54670K Chłodzenie CPU: Thermalright HR-02 - Macho 120 Grafika: Gigabyte GeForce GTX 760 OC, 2GB DDR5 (256 Bit), HDMI, DP, DVI, BOX rev 2.0. (wer. OC - OverClock) (potrójny went. WINDFORCE 3) (GV-N760OC-2GD) Pamięć: 32 GB DDR3 Zasilacz: XFX Core 550W 120mm 80+ (P1-550S-XXB9) Dysk: 256 GB SSD, 128 GB SSD Obudowa: SilentiumPC Gladius M40 Pure Black ATX/USB3.0/SSD ready/3x120mm Dodam, że pracuje obecnie na dwóch komputerach, drugi (pożyczony) ma nieco lepszy procesor oraz kartę graficzną. Wizualizacje trwają długo (72 godziny) ale kończą się sukcesem. Próbowałam również skorzystać z "render farm" ale praca na jednym komputerze trwa w nieskończoność a przy opcji kilkudziesięciu cena diametralnie rośnie... Czy słabym ogniwem w moim komputerze może być procesor? Czy wymiana zauważalnie wpłynie na czas renderingu? Z góry dziękuje za odpowiedź i przepraszam, jeżeli powinnam umieścić wątek w dziale Hardware...
jamnique Napisano 1 Listopad 2015 Napisano 1 Listopad 2015 Hej, nie piszesz w czym renderujesz. Podejrzewam że w Vrayu albo Mental Rayu. Kilka rzeczy które możesz zrobić: - Jeżeli problemem są bardzo ciężkie siatki, użyj Vray Proxy, czy jak to się tam nazywa, albo Mentalowego odpowiednika, co pozwoli na odciążenie samego programu 3d i zmniejszenie zużycia pamięci na tym etapie. Mental ma też opcję automatycznego dzielenia siatek na mniejsze fragmenty, żeby ograniczyć zużycie pamięci w bardzo ciężkich scenach. Vray pewnie też. Jest też opcja ustawienia limitu pamięci, po przekroczeniu którego renderer czyści wszystkie cache i inne śmieci. - Jeżeli masz mnóstwo obiektów w scenie (kilkadziesiąt, kilkaset), rozważ połączenie ich w kilka-kilkanaście większych obiektów. Nie wiem jak Max bo nie używam, ale wiele programów słabo sobie radzi z dużą ilością obiektów. - Jeżeli to jest interior, rozważ doświetlenie sceny w shaderach, np jako podstawy użyj ambient occlusion z niewielkim zasięgiem - będziesz mieć jasno w scenie jeszcze zanim zaczną działać światła, co powinno znacznie przyspieszyć czas renderu. Wtedy możesz nawet wyłączyć GI i zostać przy samym ambient occlusion z dodatkiem area lightów widocznych i ukrytych, które udają bounce lighty. Przepraszam że piszę mało precyzyjnie, dawno nie robiłem nic w Mentalu a Vraya w zasadzie nie znam.
Ania Napisano 1 Listopad 2015 Napisano 1 Listopad 2015 (edytowane) Pewnie Vray, skoro ten dział ;) Potwierdzam że lepiej połączyć (attach) obiekty jeśli ich jest dużo, Max sobie dużo lepiej radzi z małą ilością (przy tej samej ilości poly). Będzie wyczuwalne również w viewportach. Wymiana procesora wpłynie na czas renderingu mniej więcej proporcjonalnie do ilości rdzeni. Ale w pierwszej kolejności zawsze warto przemyśleć i zoptymalizować scenę, Vray ma tu duży potencjał a 72 godziny to długo. Może pokaż ustawienia Vraya i screena sceny. Sprawdź też czy zapełnia się RAM, jeśli tak to tu jest słabe ogniwo (ale można trochę zapobiec w ustawieniach Vraya). Włącz log window pod System, verbose co najmniej 3, może ma jakieś problemy (np. missing maps) na których się zatrzymuje. http://www.cggallery.com/tutorials/vray_optimization/ polecam ten tutorial do optymizacji sceny. Warto też poczytać o ustawieniach w manualu i oglądnąć tam Examples. Edytowane 1 Listopad 2015 przez Ania
jamnique Napisano 1 Listopad 2015 Napisano 1 Listopad 2015 Pewnie Vray, skoro ten dział ;) Ślepy jestem :)
MarysiaClaro Napisano 1 Listopad 2015 Autor Napisano 1 Listopad 2015 Dzięki za wskazówki. Postaram się sprawdzić czy da się jakoś zoptymalizować V-raya. Niestety obrona tuż tuż i nie mam czasu na eksperymenty. Poniżej załączam screen ustawień V-ray + scena: - ustawienia - scena Proszę o ewentualne sprawdzenie i wskazówki jak to "odchudzić".
skalpel3d Napisano 1 Listopad 2015 Napisano 1 Listopad 2015 Według tych ustawień pokazanych przez ciebie scena ta powinna się dosyć szybko renderować przynajmniej w tych okienkach masz fabryczne ustawienia. pokaz zakładkę GI i Settings. Na pewno wszystkie drzewa możesz wrzucić do vray proxy, tak samo budynki każdy połączyć w jeden obiekt a następnie do proxa, jeśli coś powielasz to nie używaj opcji copy tylko instance. Sprawdź materiały szczególnie roślinności czy w slocie bump nie posiadają map typu normal bump jeśli tak należy je zamienić na mapki vraynormalbump http://i.imgur.com/rLf8XAH.jpg
Ania Napisano 1 Listopad 2015 Napisano 1 Listopad 2015 (edytowane) Enable built in frame buffer: zawsze warto. Wyłączyć get resolution from Max, w vrayu obok ustawić rozdzielczość, a tą w maxie (zakładka Common) ustawić na 10x10 pixli (żeby nie zapełniała pamięci). Global DMC: Adaptive amount spróbuj 0,95 (im wyżej tym szybciej) Noise threshold spróbuj 0,1 (też im wyżej tym szybciej) -> zmiana szybkości będzie znaczna, oceń sam do jakiej wartości spadek jakości ujdzie http://www.vray.com/vray_for_3ds_max/manual/vray_for_3ds_max_dmc_sampler_examples.shtml Ewentualnie włącz probabilistic lights, bo chyba masz sporo świateł w scenie. I naprawdę polecam przerobić tamten tutorial, potrwa mniej niż te 72 godzin renderowania. Renderuj jakiś mniejszy region obrazka żeby poustawiać i przetestować, w Vray Frame Buffer jest ikonka z czajnikiem i czerwonym prostokątem, tym ustawisz region. Sprawdź też czy wszystkie obiekty mają vrayowe materiały. Renderujesz z vrayowej kamery? Edytowane 1 Listopad 2015 przez Ania
skalpel3d Napisano 1 Listopad 2015 Napisano 1 Listopad 2015 W Settings sprawdź jak masz ustawiona wielkość bucket domyślnie jest 48 warto zmniejszyć np na 16 lub 24, możesz tez mieć za nisko ustawiony Dyn mem limit domyślnie jest 4000, możesz powiększyć spokojnie do 20000
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się