ŁukaszBwski
Members-
Liczba zawartości
19 -
Rejestracja
-
Ostatnia wizyta
ŁukaszBwski's Achievements
Newbie (1/14)
10
Reputacja
-
Byc moze nie do konca wpisuje sie w temat wątku ale wzmianka sie tu pojawila wiec postanowilem zapytac - W ktoryms z tegorocznych numerow 3d World Magazine ukazal sie dosc obszerny artykul opisujacy prace stereographerow i supervisorow 3d z fragmentami ich wypowiedzi. Czy ktos z Panstwa przypomina sobie ktory konkretnie byl to numer, ew moglby udostepnic kopie tego artykulu ? Ktoś z Was wspomnial o numerze 129 3dworld, pojawil sie tu równiez link do tutoriala (http://sonycompetition.3dworldmag.com/files/2010/03/tutorial-howto.pdf), ktory nie jest poszukiwanym artykulem. Grafiką i animacją 3d interesuje sie tylko hobbystycznie i amatorsko, zajmuje sie natomiast rezyseria dzwieku a temat stereoskopii i kompozycji przestrzeni wydal mi sie w jakims sensie pokrewny technikom stereofonii w fonografi podobnie jak pierwsze proby ze stereo w latach 60 :) Ciekaw jestem realiow nowo powstalego zawodu stereographera i charakteru pracy ludzi przykladowo zajmujacych sie tym w Pixarze (bardzo korzystne wrazenie wywarl pod tym wzgledem ich "Odlot"). Wdzięczny będę za pomoc i informacje.
-
25 XII 2009 - AVATAR - Nadeszła Rewolucja
ŁukaszBwski odpowiedział peter_f → na temat → Aktualności (mam newsa)
Czy Pan Od Oscara dysponuje mozliwoscia udostepnienia teasera Avatara w stereo, czy to zastrzezone ? -
25 XII 2009 - AVATAR - Nadeszła Rewolucja
ŁukaszBwski odpowiedział peter_f → na temat → Aktualności (mam newsa)
A moze cos wiecej o stereoskopii ? Bo jesli nie na takim forum to gdzie indziej po polsku ? :) -
25 XII 2009 - AVATAR - Nadeszła Rewolucja
ŁukaszBwski odpowiedział peter_f → na temat → Aktualności (mam newsa)
Sprawdzilem, zdjecia portretowe na stronie do ktorej link podalem (w tym konkretnie to jedno) sa zrobione z bazą wynoszącą ok 75mm, czyli bez sztucznego poszerzenia ktore rzekomo widac golym okiem tu cytat ze strony: "Almost all the vertical format pictures you see on this site are taken with this rig. At two and a half inches (75mm), the stereobase is very close to the typical human eye spacing, affording you the opportunity for shooting close up portraits that have an astonishing level of realism." -
25 XII 2009 - AVATAR - Nadeszła Rewolucja
ŁukaszBwski odpowiedział peter_f → na temat → Aktualności (mam newsa)
Chciałbym zapytać czy ktoś z Państwa dysponuje zwiastunem filmu Avatar w wersji 3ds ? Czy jest on zastrzezony tylko dla wybranych firm/twórców i na potrzeby promocyjne firm takich jak Panasonic ? Wspomniano na tym forum ze pojawił się on w Platige... Czy istnieje mozliwosc jego udostepnienia ? -
25 XII 2009 - AVATAR - Nadeszła Rewolucja
ŁukaszBwski odpowiedział peter_f → na temat → Aktualności (mam newsa)
O nie :P . -
25 XII 2009 - AVATAR - Nadeszła Rewolucja
ŁukaszBwski odpowiedział peter_f → na temat → Aktualności (mam newsa)
Słyszenie przestrzenne również. Widzenie nie do góry nogrami również. Rozsuwałes sobie ten anaglif ? ;) Może dla tego że widzenie przestrzenne jest zdolnością nabytą a nie wrodzoną. -
25 XII 2009 - AVATAR - Nadeszła Rewolucja
ŁukaszBwski odpowiedział peter_f → na temat → Aktualności (mam newsa)
z cala pewnoscia jest tu osoba ktora ma fachowa wiedze na temat wszelkich kruczkow zwiazanych z obrazem stereoskopowym. ktos z platige ? ;) -
25 XII 2009 - AVATAR - Nadeszła Rewolucja
ŁukaszBwski odpowiedział peter_f → na temat → Aktualności (mam newsa)
Zdecydowanie ma. Sprobuj zwiekszyc lub zmniejszyc odleglosc, rozsuniecie obrazow obserwujac efekt w anaglifowych okularach. I jak ? To samo dzieje sie w kinie w momencie gdy jestes posadzony przed wiekszym lub mniejszym ekranem. Zmienia sie skalowanie obiektow i zakres głebi ich pozycjonowania. Chyba nieszczególnie. Mam wrażenie że mózg się łatwo adaptuje skupiając się na kadrze. Niezależnie od wielkości staje się on całym światem a nie tylko oknem na świat. Gubimy pamięć o tym co jest za ramą. W moim odczuciu stereo nie zmienia tego wrażenia. Oczywiście im obraz większy tym łatwiej mózg adoptuje kadr jako "świat", jednak wielkość kadru nie wpływa na odbiór skali obiektów w obrazie. 3d wraz z rozwojem technologii - poręczne kamery, niższa cena, sensowniejsze okulary wejdzie i do dramatów. To wtedy dopiero będzie czad. Stereo ułatwia znacznie przekazywanie emocji a reżyserzy prędzej czy później to wykorzystają. -
25 XII 2009 - AVATAR - Nadeszła Rewolucja
ŁukaszBwski odpowiedział peter_f → na temat → Aktualności (mam newsa)
Wydaje... . -
25 XII 2009 - AVATAR - Nadeszła Rewolucja
ŁukaszBwski odpowiedział peter_f → na temat → Aktualności (mam newsa)
Proponuje zamienic obrazy do patrzenia rownoleglego i zestawic je na ekranie stosunkowo blisko siebie -
25 XII 2009 - AVATAR - Nadeszła Rewolucja
ŁukaszBwski odpowiedział peter_f → na temat → Aktualności (mam newsa)
Zalezne od mteody jaka ogladasz i odleglosci miedzy obrazami. Nic sie nie rozjezdza. -
25 XII 2009 - AVATAR - Nadeszła Rewolucja
ŁukaszBwski odpowiedział peter_f → na temat → Aktualności (mam newsa)
No ale to nie zadziala, efekt nie bedzie naturalny. Sprawa rozdzielczosci obrazu w stereo jest poza tym chyba dosc kluczowa, bo to przeciez nie samym przesunieciem fazy identyfikujemy odleglosc -
25 XII 2009 - AVATAR - Nadeszła Rewolucja
ŁukaszBwski odpowiedział peter_f → na temat → Aktualności (mam newsa)
Wydaje sie bardzo istotne to o czym Pan pisze. Wlasnie wyksztalcenie języka... Klasyczne srodki operatorskie, kompozycja dwuwymiarowego obrazu staja sie w wielu sytuacjach bezuzyteczne kiedy pojawia sie dodatkowy wymiar głebi. Kilka takich sytuacji pojawiło sie w Avatarze gdy w pewien sposob dodanie 3 wymiaru rozbijało kompozycje obrazu, przy czym dotyczylo to sytuacji z udzialem zywych aktorów (np powierzchnia jaka twarza ławki/stoły zestawione perspekktywicznie za postacią) Inny aspekt z pogranicza estetyki i percepcji to zastosowanie głebi ostrości-czy, jak i w jakim celu i stopniu jej uzywac. Przejscia pomiedzy scenami i ujeciami -czasem problematyczne jesli nie ma "pomostu" głębi, gdy pojawia sie jakies skrajne zestawienie. Podejscie do czasu, szybkosci montazu-jesli montujemy szybko dynamiczne sceny to jak wowczas operowac głebią...Takich problemow jest bardzo wiele i choc po obejrzeniu Avatara na projekcji Imax dostrzegłem dość misterną i inteligentną konstrukcje stereo ktora nie ujawniła sie w kinie Helios, to nadal tego rodzaju wątpliwośći pozostają. Moim zdaniem najkorzystniej wypadają wszelkie sceny "sensualne", ujecia dłoni, zblizenia dwoch twarzy, geometria ciala, jakas scena pocalunku (przy czym postaci CG)-jest to wedlug mnie pewien przedsmak estetyki klasycznego kina aktorskiego juz w 3d . -
25 XII 2009 - AVATAR - Nadeszła Rewolucja
ŁukaszBwski odpowiedział peter_f → na temat → Aktualności (mam newsa)
Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden aspekt tzw naturalnosci widzenia. Sam zajmuje sie rezyseria muzyczną dzwięku wiec problematyka ujecia i konstrukcji przestrzennej, naturalizmu, spotegowania wrazenia bryły czy masy sa mi dosc bliskie. Aby uzyskac wrazenie przelozenia rzeczywistosci trzeba jednak dokonac pewnych zabiegow. I tak np moim zdaniem nawet mimo faktu ze powyzej 200setnego metra widzimy juz plasko, niezbyt korzystne jest zestawianie wzglednie bliskiego bryłowatego planu z calkowicie plaskim odleglym "tłem". Bo widac wlasnie plaska planszę zamiast dali jesli rozmiary obrazu nie sa gigantyczne jak w imaxie. Cos co sie wybija. Mysle tak jak jeden z przedmowcow ze jest to kwestia ewolucji tego języka, tak naprawde jeszcze nie wyksztalconego.